search
menu

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

[ پنهان کردن ]
معرفی شهر نجف
آب و هوای و بهترین فصل سفر به نجف
حمل و نقل عمومی در شهر نجف
فرودگاه بین المللی النجف (Al Najaf International Airport)
چگونه به نجف سفر کنیم؟
هزینه های سفر به نجف
شماره تلفن های ضروری نجف
جاهای دیدنی و گردشگری شهر نجف
سوغاتی‌های نجف
غذاهای محلی نجف
مناسبت ها و جشنواره ها نجف
بهترین هتل ها و محل های اقامت در نجف
بهترین مراکز خرید و بازارها نجف
سفر کردن انواع مختلفی دارد و سفرهای معنوی یا زیارتی نیز یکی از مهم‌ترین نوع آن بشمار می‌رود. در حقیقت در حوزه توریسم و گردشگری این گونه از سفرها زیر مجموعه گردشگری مذهبی قرار می‌گیرند که از پرطرفدارترین انواع گردشگری هستند. بطوری که آمارها نشان می‌دهند دست کم سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان با انگیزه بازدید از اماکن مذهبی به سفر می‌روند. مقاصد گردشگری مذهبی در دنیا کم نیستند اما معمولا گردشگران بیشتر تمایل دارند تا برای این منظور به آن دسته از شهرها و کشورهایی سفر کنند که اماکن مذهبی آن مطابق با اعتقادات دینی آنها است. بنابراین بدیهی است که برای گردشگران مسلمان نیز سفر به مقاصدی که اماکن مقدس دینی اسلام در آنها جای گرفته است در اولویت قرار دارد.

کشور عراق نیز یکی از همین مقاصد مذهبی است که در میان گردشگران مذهبی به ویژه گردشگران مسلمان محبوبیت بسیاری دارد. از این رو ما هم تصمیم گرفتیم در این مطلب به سراغ یکی از مهم‌ترین شهرهای مذهبی این کشور یعنی شهر نجف که بسیار مورد استقبال گردشگران مذهبی است برویم. اگر شما هم به زودی قرار است به یک سفر معنوی بروید و انتخابتان سفر به نجف است با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی که برای این سفر به آنها نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم.

معرفی شهر نجف


شهر نجف سومین شهر مهم در کشور عراق است که مرکز استانی به همین نام است و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری پایتخت این کشور یعنی شهر بغداد قرار گرفته است. در زبان عربی واژه نجف به معنای زمینی به شکل مستطیل و نسبتا مرتفع است که با زمین‌های کم ارتفاع و پر آب مجاورش احاطه شده باشد. شرایط جغرافیایی این شهر نیز درست به همین صورت است و دلیل نام‌گذاری این شهر به نجف نیز همین بوده است.
از زمان‌های گذشته تا کنون این شهر یکی از مراکز پر رونق تجاری در کشور عراق محسوب شده است. گذشته از آن وجود اماکن تاریخی و اماکن زیارتی نجف منجر شده است تا نزد شیعیان جایگاه رفیعی داشته باشد و به دلیل وجود حرم مطهر امام اول شیعیان حضرت علی (ع) در این شهر همواره مورد احترام واقع شده است و نام به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری مذهبی مطح شده است.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

آب و هوای و بهترین فصل سفر به نجف


شهر نجف در مجموع دارای آب و هوای گرم و خشک است. بنابراین تابستان‌های این شهر بسیار طاقت‌فرسا است و دمای هوا می‌تواند تا ۴۶ درجه سانتی گراد بالا برود. در فصل زمستان نیز هوای این شهر بسیار سرد و سوزناک است. از این رو بهتر است در فصل تابستان به ویژه در ماه‌های میانی تابستان و یا در فصل زمستان از سفر به این شهر مقدس اجتناب شود. به خصوص اگر قرار است در این سفر افراد خانواده و یا سالمندان را با خود ببرید حتما در نظر داشته باشید که سفر به این شهر در این دو فصل از سال چالش‌برانگیز خواهد بود. در مقابل بهترین فصل سفر به نجف را می‌توان فصل بهار دانست زیرا در این موقع از سال گردشگران می‌توانند از گرمای شدید تابستان های نجف در امان بمانند و خبری هم از سرمای سخت زمستان نیست. اگر امکان سفر به نجف در فصل بهار مهیا نشد فصل پاییز هم می‌تواند گزینه بعدی سفر به این شهر باشد.

حمل و نقل عمومی در شهر نجف


در مجموع حمل و نقل عمومی در شهر نجف سطح پیشرفته‌ای ندارد اما آنطور که پیدا است مسئولان آن در تلاش هستند تا به زودی خطوط مترو را جهت فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری از طریق ارتقاء وضعیت حمل و نقل عمومی فراهم کنند. در حال حاضر مینی بوس‌ها و تاکسی‌های شهری در دسترس‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان در طول سفر به نجف از آنها بهرمند شد.
گفتنی است امکان کرایه دربستی تاکسی‌ها هم وجود دارد که در این صورت مسلما هزینه آن کمی بالاتر می‌رود اما در هر حال روی هم رفته هزینه تردد در شهر نجف برای گردشگران گران نیست و چنانچه گردشگران به صورت گروهی و از طریق تور نجف سفر کرده باشند بدون نیاز به دغدغه برنامه ریزی برای جا به جایی در شهر نجف و یا رفتن به شهرهای مذهبی دیگر عراق در نزدیکی نجف مانند کربلا و کوفه می‌توانند از مزیت اتوبوس‌های مخصوص تورهای زیارتی برای تردد در شهر بهرمند شوند.

فرودگاه بین المللی النجف (Al Najaf International Airport)


فرودگاه بین المللی النجف در ناحیه شرقی شهر نجف قرار گرفته است. این فرودگاه در گذشته یک پایگاه هوایی نظامی بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی به یک فرودگاه مسافربری تغییر کاربردی داد. هر چند نمی‌توان این فرودگاه را در رده فرودگاه‌های مجهز و پیشرفته دیگر دنیا دانست اما این فرودگاه امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور عراق شناخته می‌شود و با توجه به سابقه اندک فعالیت آن و توسعه روز افزون آن می‌توان امکانات آن را مطلوب ارزیابی کرد. این فرودگاه دارای یک باند آسفالته دارد که طول آن ۳۰۰۰ متر و عرض آن نیز ۴۵ متر است. در این فرودگاه پروازهای مختلفی از کشورهای مختلف از جمله کشور ایران برقرار است که توسط ایرلاین‌های گوناگون مدیریت می‌شود. گفتنی است از سال ۲۰۰۹ میلادی به تعداد شرکت‌های ایرلاین‌هایی که پروازهای خود را در این فرودگاه انجام می‌دهند افزوده شده است و در میان نام‌ این ایرلاین‌ها نام برخی از پرآوازه‌ترین ایرلاین‌های جهان نظیر قطر ایرویز نیز دیده می‌شود.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

چگونه به نجف سفر کنیم؟


برای سفر به نجف هر دو شیوه سفر هوایی و سفر زمینی امکان پذیر است که گردشگران و زائران می‌توانند بر مبنای موقعیت و امکانات خود یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند. در ارتباط با سفر زمینی به نجف باید گفت بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند تا با پیوستن به خیل عظیمی از زائرانی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند در بازه زمانی نزدیک به ایام اربعین به سمت مرزهای زمینی ایران بروند و از آنجا به شهر نجف اشرف در عراق وارد شوند. مرزهای زمینی ایران به سمت نجف شامل مرز مهران، شلمچه، چذابه، باشماق و خسروی است. نزدیک‌ترین مرز زمینی ایران به شهر نجف عراق مرز مهران است که فاصله آن با شهر نجف نزدیک به ۳۰۳ کیلومتر است.

با توجه به آنکه برای رفتن به این مرزها باید ابتدا از شهر مبدا به سمت شهرهای مرزی ایران حرکت کرد و علاوه بر آن طی کردن این فاصله از مرز تا شهر نجف به صورت زمینی کمی چالش برانگیز است بنابراین بسیاری از زائران امکان سفر زمینی نجف به صورت انفرادی را ندارند. این دسته از افراد می‌توانند در تور زمینی نجف شرکت کنند این تورها از شهرهای دیگر و عمدتا از پایتخت به صورت زمینی انجام می‌شود. افزون بر تورهای زمینی تورهای هوایی نیز گزینه مناسبی برای سفر به نجف هستند زیرا سفر با بلیط هواپیما نجف در مدت زمان بسیار کمتری به طول می‌انجامد و علاوه بر آن سفر برای سالمندان و یا کودکان با آن راحت‌تر است.

هزینه های سفر به نجف


بطور کلی هزینه‌های سفر به نجف در دسته سفرهای پر هزینه قرار ندارد و با در نظر گرفتن برخی نکات نیز می‌توان این هزینه‌ها را تا حد امکان به حداقل رساند. اولین موردی که در لیست هزینه‌های سفر به نجف قرار دارد هزینه بلیط هواپیما نجف است. از آنجا که نجف شهری مذهبی است و زائران در برخی بازه‌های زمانی مانند ایام شهادت‌ بیش از پیش به این شهر سفر می‌کنند، بنابراین باید در نظر داشته باشید که در زمان‌هایی مانند ایام اربعین یا ولادت حضرت علی (ع) و شهادت امام علی (ع) تعداد زوار نجف به شدت افزایش می‌یابد.

بنابراین به همان نسبت هزینه بلیط هواپیما نجف نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. در خصوص هزینه هتل‌های نجف نیز همین موضوع صادق است و اقامت در این هتل‌ها صرف نظر از درجه کیفی هتل و سطح رفاهی آنها، در این ایام در مقایسه با ایام عادی هزینه بالاتری دارد. بنابراین اگر می‌خواهید سفرتان مقرون به صرفه باشد می‌توانید قبل از شروع بازه‌های زمانی خاص و در اصطلاح پیک مسافر به سفر بروید و یا بعد از اتمام این دوران و به دور از ازدحام جمعیت به نجف سفر کنید.

شماره تلفن های ضروری نجف


همیشه وقتی به یک مقصد جدید سفر می‌کنید بهتر است شماره تلفن‌های ضروری برای مواقع اضطراری را همراه خود داشته باشید. هرچند این کار در ابتدا برای اغلب گردشگران کم اهمیت جلوه می‌کند اما با این حال همیشه رعایت کردن میزانی از احتیاط و داشتن آمادگی برای مواجهه با شرایط غیر عادی و غیر قابل پیش‌بینی نوعی رفتار سنجیده و عاقلانه در طول سفر آن هم به یک کشور دیگر تلقی می‌شود. به همین سبب در اینجا شماره تلفن‌های ضروری نجف را برای شما درج کرده‌ایم، بهتر است این شماره‌ها را در دفترچه و یا بخش یادداشت‌های گوشی خود ثبت کنید و در طول سفر به شهر نجف عراق در دسترس داشته باشید.

• کد کشور: ۰۰۹۶۴
• کد شهر نجف: ۳۳
• شماره پلیس: ۱۲۲۱۰۴
• آمبولانس: ۱۲۲
• آتش نشانی: ۱۲۲۱۱۵
• تلفن و نشانی سفارت ایران در نجف: نشانی: نجف، منطقه حی السعد، خیابان ۶۰
تلفن: ۷۸۱۴۱۳۲۸۱۹

جاهای دیدنی و گردشگری شهر نجف


شهر نجف اشرف مملو است از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی که آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری مذهبی در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده‌اند. بازدید از همه این اماکن گردشگری نیاز به زمان زیادی دارد اما برخی از آنها از اهمیت بیشتری برخوردارند و خوب است تا فهرستی از بهترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی نجف در اختیار داشته باشید تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی برای روزهای سفرتان داشته باشید و نهایت استفاده را از سفر معنوی خود ببرید. بطور حتم در میان همگی جاذبه‌های نجف برجسته‌ترین و مهم‌ترین جاذبه حرم مطهر امام علی (ع) است که قبل از هر جای دیگری باید از آن دیدن کرد. علاوه بر آن اماکن مذهبی نجف شامل مسجد الخضرا، مسجد سهله، مسجد حنانه، قبر حضرت آدم، قبر حضرت نوح، قبرستان وادی السلام و مرقد کمیل بن زیاد نخعی است. جالب است بدانید که بیت امام خمینی نیز از جاهای دیدنی نجف محسوب می‌شود که زمانی منزل مسکونی این شخصیت در شهر نجف بوده است.

اماکن تاریخی نجف که در سفر به این شهر مقدس حتما باید از آنها بازدید کرد هم شامل قصر خورنق، برج باستانی نمرود و قلعه نجف می‌شود. بعد از بازدید از اماکن تاریخی و زیارت خوب است که سری هم به جاذبه طبیعی نجف یعنی دریاچه نجف یا بحر النجف بزنید. هرچند جریان آب در این دریاچه عمق زیادی ندارد اما نام این جاذبه همواره در کتب تاریخی عراق به عنوان یک شگفتی طبیعی مهم ذکر شده است و با توجه به شرایط اقلیمی آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

سوغاتی‌های نجف


زمانی که زیارت در شهر نجف عراق را تکمیل کردید و قبل از رزرو بلیط هواپیما برای برگشت به شهر مبدا، وقت آن می‌رسد که با خرید سوغات نجف برای دوستان و آشنان، آنها را هم اندکی در لحظات خوش سفرتان سهیم کنید. برای این کار انتخاب‌های زیادی دارید که بهترین آنها شامل جانماز، مهر، سجاده، تسبیح، لباس دشداشه، انواع ادویه و عطرهای عربی است. گذشته از این گزینه‌‌ها که بطور کلی از سوغات عتبات عالیات به شمار می‌روند سنگ در نجف نیز سوغات مشهور و ارزشمندی است که بطور خاص به این شهر عراقی تعلق دارد و بهترین سوغات آن محسوب می‌شود.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

غذاهای محلی نجف


غذاهای محلی نجف شامل انواع غذاهای لذیذی است که با ذاعقه و سلیقه غذایی گردشگران ایرانی نیز همخوانی زیادی دارد. این غذاها از تنوع خوبی برخوردارند با این حال در ادامه فقط مهم‌ترین و خوش طعم‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

• قیمه نجفی:

این غذای محبوب عربی بیشتر در مراسم‌های مذهبی به ویژه ایام اربعین طبخ می‌شود و دستور پخت آن بسیار مشابه خورشت قیمه ایرانی است با این تفاوت که در این خورشت از نخود به عنوان حبوبات اصلی استفاده می‌کنند.

• فصولیا:

این غذا نوعی خوراک عربی است که مواد اصلی آن گوشت مرغ و لوبیا سفید است که در طبخ آن از ادویه‌های خوشمزه عربی استفاده می‌کنند. این غذا معمولا به همراه نان سرو می‌شود.

• البریانی عراقی:

این غذا از معروف‌ترین غذاهای نجف است که در طبخ آن از گوشت مرغ و برنج استفاده می‌کنند. در واقع این غذای سنتی نوعی پلو با گوشت مرغ است که برای مزه‌دار کردن ان از ادویه‌های عربی، هل سابیده شده، زنجبیل و بادام هندی استفاده می‌کنند.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

مناسبت ها و جشنواره ها نجف


همانطور که می‌دانید کشور عراق یک کشور اسلامی است و از این رو مناسبت‌ها و جشنواره‌هایی که در شهرهای مختلف آن از جمله شهر نجف بطور ملی و عمومی برگزار می‌شوند نیز برگرفته از تقویم دینی و مناسبت‌های مذهبی است. برخی از این مناسبت‌ها شامل عید قربان، میلاد حضرت علی (ع)، شهادت حضرت علی (ع)، میلاد پیامبر اکرم (ص)، مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی می‌شود. گردشگرانی که همزمان با این مناسبت‌ها به شهر مقدس نجف سفر می‌کنند، می‌توانید همراه با خیل عظیمی از زائران شاهد برگزاری باشکوه هر کدام از این مراسم‌ها باشند و از این طریق لذت سفر معنوی خود را دوچندان کنند.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

بهترین هتل ها و محل های اقامت در نجف


شهر نجف یک مقصد گردشگری مذهبی و مهم محسوب می‌شود و همواره در طول سال پذیرای زائران بسیاری است. از این رو تعداد هتل‌های شهر نجف بسیار زیاد است. اما این هتل‌ها انواع مختلف دارند و از نظر امکانات و کیفیت خدمات در یک سطح قرار ندارند. از این رو یکی از دغدغه‌های گردشگرانی این سهر نیز انتخاب هتل مناسب است. در این بخش از مطلب بهترین هتل‌های نجف را به شما معرفی کرده‌ایم.

این هتل‌ها هم از نظر موقعیت مکانی و هم امکانات رفاهی وضعیت مطلوبی دارند. برای آنکه بتوانید از میان این هتل‌ها انتخاب راحت‌تر و مناسب‌تری داشته باشید آنها را در سه دسته هتل‌های ارزان نجف، هتل‌های نجف نزدیک به حرم امام علی (ع) و هتل‌های لوکس نجف قرار داده‌ایم که توضیح آنها را در ادامه مطلب می‌خوانید.

هتل‌های نجف نزدیک به حرم امام علی (ع)


برای زواری که به نجف سفر کرده‌اند نزدیکی هتل به حرم امام علی (ع) که مهم‌ترین مکان گردشگری مذهبی در این شهر است از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال باید این نکته را در نظر داشته باشید که علیرغم تجمع زیاد هتل و مسافرخانه در محدوده حرم بسیاری از این هتل‌ها از کیفیت به شدت پایینی برخوردار هستند. اگر این اقامتگاه‌ها را در نظر نگیریم گزینه‌های اقامتی هم وجود دارند که از کیفیت خوبی برخوردارند. یکی از بهترین هتل‌های نجف از این منظر هتل ارض السهله است. برای رزرو هتل های نجف می توانید به سایت سفر مارکت رجوع کنید و در کمترین زمان رزرو خود را انجام دهید.

این هتل چهار ستاره در خیابان شارع رسول (ص) قرار دارد و فاصله آن تا حرم تنها پنج دقیقه پیاده روی است. از آنجا که هتل نوساز و تازه تاسیس است امکانات آن همگی امروزی و پیشرفته است و گزینه مناسبی برای اقامت در نجف اشرف است. هتل کوثر نجف نیز هتل چهار ستاره‌ای است که درست مقابل صحن حضرت زهرا (ع) قرار دارد. اگر بخواهید در هتلی با سطح کیفی مناسب اما قیمتی ارزان‌تر اقامت کنید هتل البیان نجف نیز گزینه خوبی است. این هتل سه ستاره در خیابان شارع المدینه قرار گرفته است و زائران می‌توانند با تاکسی ظرف مدت ده دقیقه به حرم مطهر بروند.

هتل‌های لوکس نجف


اگر بخواهید تجربه اقامتی کاملا آسوده و بدون هر گونه دغدغه را در شهر نجف داشته باشید و حاضر باشید برای برخورداری از امکانات رفاهی با کیفیت کمی هزینه کنید بهتر است به سراغ هتل‌های لوکس نجف بروید که اغلب شامل هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره هستند. از جمله این هتل‌ها می‌توان هتل قصر الدر نجف را نام برد که از لوکس‌ترین هتل‌های پنج ستاره شهر است. این هتل می‌تواند تجربه اقامتی لوکس و کاملا رضایت‌بخش را برای مهمانانش فراهم کند، ضمن آنکه با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توان از هتل به حرم مطهر رفت.

هتل بستان نجف نیز هتل پنج ستاره دیگر نجف است که از مزیت‌های اصلی آن نزدیکی به حرم مطهر است. مهمانان این هتل برای رفتن به حرم تنها سه دقیقه پیاده‌روی نیاز دارند. هتل المقام نیز از دیگر گزینه‌هایی است که از رده هتل‌های لوکس شهر نجف است. این هتل تمامی امکانات مورد انتظار یک هتل چهار ستاره را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد بعلاوه فاصله آن تا حرم نیز تنها ۱۴ دقیقه رانندگی است. در کنار این دو هتل، هتل زمزم نجف نیز هتلی نوساز در رده پنج ستاره است که علاوه بر سطح بالای کیفیت خدمات آن از موقعیت مکانی فوق العاده‌ای برخوردار است بطوری که با اقامت در این هتل به راحتی می‌توان منظره چشم‌نواز آستان ملکوتی امام علی (ع) را از پنجره واحد اقامتی خود تماشا کرد.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

هتل‌های ارزان نجف


برای یک سفر مقرون به صرفه به شهر مقدس نجف خوب است که هزینه‌های اقامت در هتل را تا جای ممکن مدیریت کرد اما باید این نکته را در نظر داشت که بسیاری از گزینه‌های ارزان اقامت در نجف علیرغم قیمت ارزان به هیچ وجه برای اقامت مناسب نیستند.
این اقامتگاه‌ها که معمولا در دسته هتل‌های رده پایین یا مهمانسراها قرار دارند اغلب امکانات مناسبی ندارند و از نظر وضعیت نظافت و رعایت نکات بهداشتی نیز به شدت در سطح نامطلوبی قرار دارند. با این حال هتل‌هایی هم وجود دارند که علیرغم مقرون به صرفه بودن امکانات اولیه برای اقامتی راحت را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند و از سطح امنیت و نظافت خوبی برخوردارند. هتل‌ نورالنجف، هتل رایه حیدر و هتل ولایه علی از نمونه‌های این هتل‌ها هستند.

راهنمای سفر به نجف | صفر تا صد سفر به نجف

بهترین مراکز خرید و بازارها نجف


بازارگردی و خرید بخشی از هر سفر است حتی اگر آن سفر از نوع معنوی و آن هم به شهر مذهبی نجف اشرف باشد. از آنجا که زائران و گردشگران تور نجف بیش از هر جای دیگری در این شهر به حرم مطهر امام علی (ع) تردد دارند این نقطه از شهر نجف را می‌توان مکان اصلی تجمع گردشگران دانست و از این رو بازار اصلی شهر نیز در این منطقه قرار گرفته است.

این بازار در واقع دو بخش دارد که یکی در ناحیه غربی حرم قرار دارد و به آن بازار بازار سوق قاضی می‌گویند و دیگری در ناحیه شرقی حرم است که به نام بازار سوق الحویش شناخته می‌شود. این بازار سنتی مملو است از مغازه‌ها و غرفه‌هایی که انواع کالاها از جمله سوغات نجف را با نازل‌ترین قیمت عرضه می‌کنند. گفتنی است علیرغم آنکه مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری مدرن چندانی در شهر نجف وجود ندارد اما باز هم برای آن دسته از افرادی که به پاساژگردی علاقه دارند نیز گزینه‌های معدودی وجود دارد که از بهترین آنها می‌توان به مرکز خرید نجف سیتی مال اشاره کرد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است