search
menu

کلیساهای تاریخی آمستردام

[ پنهان کردن ]
کلیساهای تاریخی آمستردام
کلیسای قدیمی اود کرک (Oude Kerk)
کلیسای غربی (Westerkerk)
کلیسای جدید (Nieuwe Kerk)
کلیسای سنت نیکولاس (Saint Nicholas)
کلیسای جنوبی (Zuiderkerk)
کلیسای شمالی (Noorderkerk)
کلیسای واندِل کِرک (Vondelkerk)
کلیسای اصلاح شده انگلیسی (English Reformed Church)

کلیساهای تاریخی آمستردام


آمستردام، پایتخت کشور هلند، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان است و در غرب هلند قرار دارد. نزدیک یک میلیون نفر جمعیت در آمستردام زندگی می‌کنند و نیمی از آن‌ها را مهاجران تشکیل داده‌اند. می‌توان گفت بیش از صد و پنجاه ملیت در آمستردام وجود دارد. در میان جمعیت آمستردام تعداد فارسی زبانان هم کم نیست، اما بیشتر مردم آمستردام هلندی‌ و بعد تُرک‌ هستند. هسته اصلی شهر آمستردام در قرون وسطی شکل گرفته و در قرن شانزدهم پس از توسعه مهم‌ترین بندر تجاری اروپا شده است. در آمستردام جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارند و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از آن‌ها بلیط هواپیما آمستردام را خریداری می‌کنند. در میان جاذبه‌های آمستردام، کلیساهای تاریخی جزو خاص‌ترین و زیباترین‌ها هستند و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند. فرقی ندارد از هر دین و آیینی که باشید، در سفر به هلند از دیدن کلیساهای تاریخی آمستردام به وجد خواهید آمد. بهتر است با کلیساهای تاریخی آمستردام آشنا شوید و در سفر به هلند در اولین فرصت از آن‌ها بازدید کنید.
کلیساهای تاریخی آمستردام

کلیسای قدیمی اود کرک (Oude Kerk)


یکی از جاذبه‌های برجسته شهر آمستردام، کلیسای اود کرک است. با وجود این که کلیسای اود کرک به عنوان یک پرستشگاه برای کاتولیک‌ها ساخته شده، اما امروزه به ساختمان بی‌همتای پروتستانی در هلند تبدیل شده است. کلیسای اود کرک معماری منحصر به فرد و ویژه‌ای دارد و تزئینات زیبا و پنجره‌های پرنور و بزرگش به کلیسا زیبایی دوچندان بخشیده و آن را تبدیل به یکی از نمادهای آمستردام می‌کند. یک ارگ مشهور از قرن هفدهم در کلیسای قدیمی اود کرک وجود دارد. یک ارگ مدرن و کوچک‌تر دیگر نیز در این کلیسا هستند. در زبان هلندی، اود کرک به معنای "کلیسای قدیمی" است. در کلیسای اود کرک آمستردام همواره کنسرت‌ها و جشنواره بین‌المللی ارگ در تابستان برگزار می‌شوند. در سفر به آمستردام بازدید از کلیسای تاریخی اود کرک را فراموش نکنید.

کلیسای غربی (Westerkerk)


یکی از مشهورترین کلیساهای آمستردام کلیسای غربی یا همان وِستِر کِرک است. شهرت کلیسای غربی به این دلیل است که در سال ۱۹۹۶ عروسی ملکه سابق "بئاتریکس" در این کلیسا برگزار شده است. بنای کلیسای غربی در سال ۱۶۳۰ تکمیل شده و شاخصه‌های متعدد خارجی و داخلی کلیسا با سبک گوتیکی‌شان در نوع خود بی‌نظیر هستند. کلیسای غربی یک برج ۸۵ متری دارد که به "برج جان قد بلند" معروف است. این برج بلندترین برج آمستردام بوده و یک کپی از تاج امپراتور ماکسیمیلیان اتریش که بیماری‌اش در سال ۱۴۸۹ در آمستردام درمان شد، به نشان احترام در نوک منار مخروطی شکل برج جان قد بلند قرار دارد. پس از این رویداد، امپراتور آمستردام را تحت حمایتش قرار داد و به آنان این امتیاز را داد تا تاجش را به روی نشان دولتشان بسازند. همچنین، مقبره "رامبراند" که نقاش معروف دوران باروک بود، داخل کلیسای غربی قرار دارد.
کلیساهای تاریخی آمستردام

کلیسای جدید (Nieuwe Kerk)


کلیسای جدید در آمستردام برخلاف نامش بنای تازه ساخت و جدیدی نیست، بلکه از قرن پانزدهم به جا مانده است. کلیسای جدید در مجاورت کاخ سلطنتی و میدان دام آمستردام واقع شده و یکی از محبوب‌ترین کلیساهای تاریخی آمستردام است. در کلیسای جدید آمستردام فعالیت‌های مذهبی چندان انجام نمی‌شوند و تنها برای برگزاری نمایشگاه‌ها و بازدید عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیسای سنت نیکولاس (Saint Nicholas)


کلیسای سنت نیکولاس آمستردام، یکی از اولین جاذبه‌هایی است که گردشگران در اولین فرصت از آن بازدید می‌کنند. معمار Adrianus Bleijs کلیسای صلیبی سنت نیکولاس را بین سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۸۷ ، زمانی که سبک نئوگوتیک برای کلیساهای کاتولیک پسندیده می‌شد، ساخت. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های کلیسای سنت نیکولاس آمستردام گنبدی با ۵۸ متر ارتفاع است که البته تنها یکی از آن‌هاست. دو برج کوتاه‌تر نیز در دو طرف ورودی کلیسا قد برافراشته‌اند. هماهنگی عناصر نئو باروک و نئو رنسانس ترکیب فوق ‌العاده‌ای به وجود آورده است.

کلیسای جنوبی (Zuiderkerk)


کلیسای جنوبی آمستردام یکی از زیباترین کلیساهای شهر است و بین سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۶۱۴ ساخته شده است. کلیسای جنوبی اولین کلیسای پروتستان یا اصلاح طلب در آمستردام بود. طراحی بی‌نظیر کلیسای جنوبی آمستردام اثر معمار معروف هلندی هنریک دی کیسر (Hendrick de Keyser) است.
کلیساهای تاریخی آمستردام
معماری و ساختار کلیسای جنوبی آمستردام الهام بخش بناها و معماران بسیاری بوده است در آخرین سال‌های جنگ جهانی دوم مردم با کمبود غذا مواجه بوده و می‌مردند. از این رو در گذشته از کلیسای جنوبی به عنوان سردخانه نیز استفاده شده است. امروزه، کلیسای جنوبی به عنوان مرکز نمایشگاه‌ شهرداری عمل کرده و نقشه‌های ساخت و ساز آمستردام را به نمایش می‌گذارد.

کلیسای شمالی (Noorderkerk)


کلیسای شمالی یا همان نوردِر کِرک، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای پروتستان آمستردام است که در سال ۱۶۲۳ توسط معمار معروف هلندی هنریک دی کیسر (Hendrick de Keyser) ساخته شده است. از ویژگی‌های مهم کلیسای شمالی می‌توان به طراحی نقشه یونانی گونه آن اشاره کرد که اجازه می‌دهد همه در هر جایی که بخواهند بنشینند و به سخنان واعظ گوش دهند. بسیاری از علاقه مندان به بازدید از این کلیسا با تهیه بلیط هواپیما ارزان به آمستردام سفر و از این موزه دیدن می کنند.

کلیسای واندِل کِرک (Vondelkerk)


کلیسای جذاب واندل کرک در لبه پارک واندل (Vondelpark) واقع شده و از سال ۱۸۸۰ تا ۱۹۷۷ به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه، چندین دفتر کسب و کار و تجاری کوچک در کلیسای واندل کرک جای گرفته‌اند. کلیسای بسیار زیبای واندل کرک که پیش‌تر به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار می‌گرفت، محل برگزاری کنسرت است و برای برخی رویدادهای خاص همچون عروسی، شام رسمی و جلسات به اجاره داده می‌شود. کلیسای واندل کرک به سبک احیای گوتیک ساخته شده و طراحی آن را معمار معروفی به نام P.J.H. Cuypers که مسئولیت طراحی ایستگاه مرکزی Rijksmuseum را به عهده داشت، انجام داده است. امروزه، بنای کلیسای واندِل کِرک توسط Stadsherstel مدیریت می‌شود و از یادبودها محافظت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که شخصیت اصلی بنای کلیسا دست نخورده و محفوظ باقی مانده است. اکنون کلیسای واندل کرک به عنوان یک مکان فرهنگی مناسب فعالیت می‌کند و بدین گونه میراث آمستردام به روی عموم همیشه باز باقی می‌ماند.
کلیساهای تاریخی آمستردام

کلیسای اصلاح شده انگلیسی (English Reformed Church)


کلیسای اصلاح شده انگلیسی یکی از قدیمی ترین بناهای آمستردام است که در مرکز شهر واقع شده است. کلیسای اصلاح شده انگلیسی آمستردام محل اجتماع انگلیسی زبانان است که به کلیسای اسکاتلند و کلیسای پروتستان در هلند (کلیسای اصلاح شده هلند سابق) وابسته است. کلیسای اصلاح شده انگلیسی در آمستردام به کلیسای "کیرک اسکاتلندی" (Scots Kirk) معروف است و در بگینهاف (Begijnhof) قرار دارد. از اواخر دهه ۱۹۷۰، کلیسای اصلاح شده انگلیسی محل برگزاری بیش از ۷۰ کنسرت در سال بوده و بستر مهمی برای اجرای موسیقی مجلسی در همه دوره ها و سبک ها در آمستردام فراهم کرده است. مخصوصا، به بسیاری از هنرمندان جوان فرصت داده تا پیشینه شغلی‌شان را بسازند. آکادمی بگینهاف که توسط ارگ نواز سابق کلیسا تاسیس شد، اکنون یکی از ارکسترهای باروک برتر آمستردام است. به مناسبت چهارصدمین سالگرد کلیسای اصلاح شده انگلیسی، ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ در ۵ فوریه ۲۰۰۷ از این کلیسا بازدید کردند. وی در یک مراسم عادی کلیسا با همراهی ملکه بئاتریکس هلند شرکت کرد.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است