search
menu

جاهای دیدنی فومن

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی فومن
فومن کجاست؟
جاهای دیدنی فومن
روستای پلکانی ماسوله
قلعه رودخان؛ ابهت یک دژ واقعی
منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی
چشمه زمزم (چشمه علی زاخونی)
آبشار کوشم؛ منشأ سرزندگی منطقه!
ییلاق زودل سر؛ مثل بهشت پنهان!
کوهستان فومن؛ وسیع و بی‌انتها
ییلاق آندره؛ بکر برای یوگا و ریلکس کردن
امام زاده ابراهیم شفت
روستای فوشه
غار خون فوشه
ماسال
آبشار لار چشمه
رودخانه پلنگ ور
ییلاق ماکلوان
منطقه کوهستانی گسکره
پارک فومن
بازارهای فومن
درخت آقادار
جاده سراوان – فومن

جاهای دیدنی فومن


فومن بهشت رؤیایی ایران در استان گیلان یکی از زیباترین جاها برای کسب آرامش و تفریح است. در حوالی فومن هر جاذبه‌ای که بخواهید پیدا می‌شود تا حسابی سرگرمتان کند. از ییلاقات سرسبز گرفته تا آبشارها و چشمه‌های پر آب! از روستاهای باصفا گرفته تا جنگل‌های انبوه و وسیع! در این مقاله از سفرمارکت قصد داریم تا به معرفی دیدنی‌های فومن بپردازیم و شما را بیشتر با این بهشت دوست‌داشتنی آشنا کنیم. اگر قصد خرید بلیط هواپیما رشت و سفر به این خطه را دارید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید.

فومن کجاست؟


فومن یکی از شهرستان‌های استان گیلان است که با شهرستان‌های صومعه سرا، شفت، ماسال و رشته‌کوه‌های البرز همسایه است. فومن را می‌توان یکی از اولین شهرستان‌های استان دانست که جمعیت نسبتاً زیادی را در خود جای داده و چندین دهستان را شامل می‌شود. فومن آب و هوایی مرطوب دارد؛ به نحوی که در زمستان‌ها سرد و در تابستان‌ها گرم و شرجی است. بااین‌وجود به دلیل داشتن خنکای دلپذیر در دل طبیعت خود همواره مقصدی پرطرفدار برای فرار از شلوغی و گرمای شهرهای بزرگ شناخته می‌شود.
جاهای دیدنی فومن

جاهای دیدنی فومن


فومن جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که اگر بخواهید همه آن‌ها را ببینید باید چندین روز وقت برای آن صرف کنید. شما با هر سلیقه‌ای که باشید می‌توانید یک مقصد عالی برای تفریح پیدا کرده و چند روزی را به دور از هیاهو سپری کنید. چه خواهان کمپ زدن در دل طبیعت باشید و چه بخواهید در روستایی دنج چند روزی را در آب و هوای مطلوب سپری کنید؛ فومن گزینه‌ای عالی است. چه بخواهید ریلکس کرده و از صدای طبیعت لذت ببرید و چه بخواهید جنگل‌نوردی کنید؛ فومن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه به شما می‌گوییم که دیدنی‌های فومن کدامند تا اگر روزی به آنجا سفر کردید با جاذبه‌های گردشگری این دیار دوست‌داشتنی بیگانه نباشید.

روستای پلکانی ماسوله


اول از هر چیز می‌رسیم به توریستی‌ترین منطقه از فومن یعنی روستای پلکانی ماسوله! معروف‌ترین جاذبه گردشگری فومن روستای ماسوله است که در معماری و زیبایی چیزی کم ندارد. اگر کمی اهل گردش و سفر باشید حتماً نام این روستا به گوشتان خورده است. روستای ماسوله معماری پلکانی دارد و با قرار گرفتن در دل جنگل از آرامشی ناب برخوردار است. در آنجا سقف هر خانه حیاط خانه بالاتر است و تا بالای روستا به همین شکل دیده می‌شود. در بعضی از جاها می‌توان به پشت‌بام منازل رفت و به تماشای مناظر اطراف ایستاد و عکاسی کرد. از روستای ماسوله تا جایی که چشم کار می‌کند جنگل، آسمان آبی، خانه‌های چوبی و زیبایی‌ها فراوان دیده می‌شود که مثل یک تابلو نقاشی به نظر می‌رسد. اگر به عکاسی علاقه دارید این روستا سوژه‌های زیادی به شما می‌دهد و خلاقیت به عکس‌هایتان می‌بخشد.
علاوه بر آن خود ماسوله نیز دیدنی‌های جذابی برای گشت‌وگذار دارد که حسابی شما را سرگرم می‌کند. یکی از جاهای دیدنی فومن در روستای ماسوله بازارچه سنتی آن است که در آنجا صنایع‌دستی رنگارنگی به فروش می‌رسد. عروسک‌های محلی، زیورآلات سنتی، روسری‌های رنگی و صنایع‌دستی متنوع منطقه را می‌توانید در بازارچه روستای ماسوله پیدا کنید که هم قیمت خوبی دارند و هم تنوع خوبی! همچنین در بخشی از روستا رستوران‌های محلی وجود دارد که میز و صندلی‌هایشان را مشرف به چشم‌انداز چیده و مسافران زیادی را جذب می‌کنند.
در آنجا می‌توانید خود را به غذای محلی مانند میرزا قاسمی مهمان کرده و یا چلو کبابی لذیذ نوش جان کنید. همچنین انواع ترشی، دوغ محلی و نوشیدنی‌های خنک در اغذیه‌ فروشی‌های ماسوله عرضه می‌شود که انرژی سفرتان را دوچندان می‌کنند. کوچه‌های روستای ماسوله توسط خانه‌های خشتی و چوبی احاطه شده‌اند و در بعضی از جاها با ساباط‌هایی روبه‌رو هستید که خنکای خوبی دارند. قدم زدن در کوچه‌های ماسوله و لذت بردن از آب و هوای ناب آن هر مسافری را به وجد می‌آورد؛ لذا همواره بازدید از این روستا را به گردشگران توصیه می‌کنیم.
جاهای دیدنی فومن

قلعه رودخان؛ ابهت یک دژ واقعی


مگر می‌شود به فومن سفر کردید و به دیدن قلعه رودخان فومن، این دژ افسانه‌ای و باشکوه نرفت؟ قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری شهر فومن و در ارتفاعات منطقه جنگلی حیدرآلات واقع شده است. این دژ افسانه‌ای سال‌ها ناشناخته بود تا اینکه یک ایران شناس لهستانی در سال ۱۸۳۰ آن را کشف کرد. از ویژگی‌های قلعه رودخان فومن می‌توان به سقف سنگی آن اشاره کرد. همچنین با داشتن دو برج دفاعی قوی در برابر حملات دشمنان منطقه توانسته است که به خوبی مقاومت کند. عده‌ای از تاریخ‌دانان بر این باورند که قلعه رودخان فومن در بین سال‌های ۹۱۸ الی ۹۲۱ به دستور حاکم وقت ساخته شده است تا منطقه را از شر حمله اشرار حفظ کند. این دژ در دوره‌های مختلف مرمت شد و تغییراتی در آن ایجاد شد و بارها از آن استفاده کردند. قلعه رودخان از دو قسمت ارگ و قورخانه (محل تعمیر و نگهداری ادوات جنگی) تشکیل شده و در بخش شرقی آن زندان، درب اضطراری، حمام و سرویس بهداشتی وجود داشته است. در بخش غربی قلعه رودخان نیز آب انبار، چند واحد مسکونیف برج و بارو، حوض و چشمه وجود داشته است که قسمتی از آن‌ها امروزه از بین رفته است. خوب است بدانید که دور تا دور دیوارهای دژ روزنه‌هایی وجود داشته که از طریق آن‌ها مواد مذاب و یا تیر پرتاب می‌شده است. درباره وجه تسمه قلعه رودخان می‌توان گفت که به دلیل قرار گرفتن دژ در نزدیکی رودخانه به این اسم مشهور شده است و امروزه همگان آن را با این نام می‌شناسند. اگر روزی گذرتان به فومن افتاد حتماً سری به این قلعه اسرارآمیز بزنید؛ چراکه ویژگی‌ها و شکوه جذابی دارد.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی


یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن منطقه حفاظت شده گشت رودخان است که با اقلیم معتدل خود حال و هوایتان را عوض می‌کند. در این ناحیه انواع پوشش گیاهی و بومی دیده می‌شود؛ به نحوی که در کمتر جایی مانند آن پیدا می‌کنید. جنگل‌های هیرکانی در منطقه حفاظت شده گشت رودخان به خوبی در آنجا نگهداری می‌شوند و آب و هوای منطقه را خنک نگه داشته‌اند. مراتع ییلاقی نیز در این خطه باعث شده تا از دیدن چشم‌انداز اطراف سیر نشوید و بتوانید هوایی تازه استشمام کنید. رودهای متنوع، مزارع چای، درختان انبوه و گیاهان مختلف باعث شده تا منطقه گشت رودخان مثل بهشتی پنهان باشد که هوش از سرتان می‌برد. شما می‌توانید از صبح تا عصر در این منطقه به گردش بپردازید و به دور از شلوغی شهر از تک تک لحظاتتان لذت ببرید.
علاوه بر وجود گیاهان متنوع در منطقه گشت رودخان ده‌ها نوع گونه جانوری نیز سکونت دارند. شغال، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، پلنگ، سیاه‌گوش و گراز از جمله حیواناتی‌اند که در منطقه حفاظت شده گشت رودخان زندگی می‌کنند. همچنین پرنده‌های متنوعی مانند قرقاول در این ناحیه ساکن‌اند که به زیبایی آنجا افزوده‌اند. این منطقه در سال ۱۳۷۸ به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده اعلام شد و امروزه به خوبی از آن نگهداری می‌شود.
جاهای دیدنی فومن

چشمه زمزم (چشمه علی زاخونی)


این چشمه از جمله مهم‌ترین دیدنی‌های فومن است که به عنوان یک پدیده طبیعی باارزش آب شرب منطقه را تأمین می‌کند. چشمه زمزم با داشتن بیکربنات منبعی عالی برای درمان بیماری‌های گوارشی است؛ به همین دلیل افراد زیادی در طول سال برای استفاده از آن راهی فومن می‌شوند. البته باید بدانید که به دلیل نزدیکی چشمه زمزم به معدن آهن رنگ آب آن نارنجی است و طعمی ناخوشایند دارد. به همین دلیل ساکنین محلی برای استفاده از آن شکر به آب اضافه می‌کنند. در حوالی چشمه علی زاخونی طبیعت زیبایی شامل درختان سرسبز وجود دارد که به محلی عالی برای گشت‌وگذار تبدیل شده است. به نحوی که پس از استفاده از چشمه وسوسه می‌شوید تا در آن حوالی گردش کرده و از تک تک لحظاتتان لذت ببرید. معمولاً طبیعت دوستان پس از گشت‌وگذار در آن حوالی پای خود را درون چشمه شست و شو داده و تجدیدقوا می‌کنند.

آبشار کوشم؛ منشأ سرزندگی منطقه!


یکی دیگر از دیدنی‌های فومن آبشار کوشم دارد که به عنوان یک جاذبه طبیعی جادویی همواره مورد بازدید طبیعت دوستان است. این آبشار در انتهای دره جنگلی ماسوله قرار دارد و اگر فردی ماجراجو باشید می‌توانید پس از دیدن ماسوله سری هم به آبشار کوشم بزنید. مسیر دسترسی به این آبشار به قدری زیباست که دوست ندارید برگردید! صدای پرندگان، صدای گذر آب، درختان سرسبز و هوای مطلوب در حوالی آبشار کوشم شما را حسابی سر ذوق می‌آورد. آنجا جان می‌دهد برای ریلکس کردن و یا شنا! اگر به دنبال جایی برای کسب آرامش هستید، آبشار کوشم گزینه خوبی برایتان است. شیب این منطقه زیاد نیست به همین دلیل از طی کردن مسیر خسته نمی‌شوید. البته ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۹ بارش‌های سنگینی در این منطقه رخ داد که سبب شد تا بخش‌هایی از آبشار از بین برود. هرچه که باشد امروزه آبشار کوشم به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی فومن شناخته می‌شود که دیدن آن را نباید از دست داد.

ییلاق زودل سر؛ مثل بهشت پنهان!


یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن که مسافران زیادی را جذب خود می‌کند، ییلاق زودل سر نام دارد. این ییلاق دوست‌داشتنی مثل بهشت است! بهشتی با آسمان آبی و تکه‌های سفید ابر! جایی جادویی با درختان بلند و سایه‌های خنک! اگر به دنبال جایی باشکوه برای کمپ زدن و تفریح با دوستانتان هستید پیشنهاد ما به شما ییلاق زودل سر است. این منطقه فضایی رؤیایی برای چادر زدن دارد و می‌توانید شب‌ها در زیر نور مهتاب به تماشای ستاره‌ها بنشینید و از نسیم خنک لذت ببرید. ییلاق زودل سر در مسیر قله تراشوم قرار دارد و در نزدیکی آن می‌توانید به روستای خانوانه برسید. پیشنهاد ما به شما این است که اگر تمایل به کمپ در طبیعت ندارید بد نیست تا یکی از خانه‌های روستایی را اجاره کرده و شب را در فضایی سنتی سپری کنید. فضای روستا همچنان بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و آرامش را تقدیمتان می‌کند. همچنین این امکان وجود دارد تا با خرید غذاهای محلی از مردم بومی هم طعم خوراکی‌های نو را بچشید و هم به جامعه محلی سود برسانید.
جاهای دیدنی فومن

کوهستان فومن؛ وسیع و بی‌انتها


مناطق کوهستانی فومن را می‌توان یکی از وسیع‌ترین دیدنی‌های فومن دانست که از تماشایش سیر نمی‌شوید. همچنین کوهستان این منطقه کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی است که کوه‌پیمایان و گردشگران را محو تماشای خود می‌کند. در این ناحیه هم مراتع سرسبز فراوانی می‌بینید و هم قله‌های پوشیده از برف! هم درختان انبوه می‌بینید و هم رودخانه‌های پرآب! چه بخواهید در مراتع و در لابه‌لای سبزه‌ها گردش کنید و چه بخواهید در زیر درختان دورهمی برگزار کنید؛ ناحیه کوهستانی فومن خاطره‌انگیزترین جا برای این کار است. حتی اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به این منطقه بزنید؛ چراکه چندین قله بلند منتظر فتح شدن توسط شما هستند. خوب است بدانید که کوهستان فومن شامل ارتفاعاتی مانند گسگره، ماکلوان، فوشه، فومن مملو و گشت رودخان است که برای طبیعت‌گردها مثل یک بهشت کوهستانی است و حسابی آن‌ها را غافلگیر می‌کند. اگر روزی شانس با شما یار شد و به ناحیه کوهستانی فومن سفر کردید، حتماً دوربین عکاسی همراه داشته باشید و از منظره اطراف عکس‌هایی کارت پستالی بگیرید.

ییلاق آندره؛ بکر برای یوگا و ریلکس کردن


یکی دیگر از دیدنی‌های فومن که جاذبه‌ای طبیعی محسوب می‌شود ییلاق آندره است. این ییلاق آرام و دنج در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است و تنها ۵ کیلومتر با روستای ماسوله فاصله دارد. به همین دلیل اگر اهل پیاده‌روی و طبیعت‌گردی باشید می‌توانید پس از گشت‌وگذار در روستا به این ییلاق نیز بروید. ییلاق آندره مانند دیگر نواحی طبیعی فومن سرشار از درختان سرسبز و مراتع آباد است که حس تازگی را در شما القا می‌کند. در آنجا می‌توانید هوایی تمیز استشمام کرده و شبنم تازه را روی برگ درختان ببینید. در ییلاق آندره می‌توانید زیر یک درخت پیک نیک کرده و چای آتشی و کلوچه محلی نوش جان کنید. اگر نمی‌دانید بهترین کلوچه‌های محلی فومن را باید از کجا تهیه کنید، این مطلب شما را در این راه یاری خواهد کرد. عکاسی، پرنده نگری، یوگا، پیاده روی و کوهنوردی از جمله تفریحاتی است که گردشگران در آنجا انجام می‌دهند. همچنین هر از گاهی عروس و دامادها برای عکاسی و فیلم‌برداری به ییلاق آندره می‌روند و زیباترین روز زندگیشان را در آنجا سپری می‌کنند. اگر شما هم از آن دسته زوج‌های خوش‌سلیقه هستید که می‌خواهید در طبیعتی باصفا عکس عروسی بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که ییلاق آندره را در لیست خود در نظر بگیرید.
جاهای دیدنی فومن

امام زاده ابراهیم شفت


یکی دیگر از دیدنی‌های فومن که حال و هوایی معنوی دارد امام زاده ابراهیم شفت نام دارد. این مکان مقدس آرامگاه یکی از برادران امام رضا (ع) است که در ۳۰ کیلومتری شفت و در دهستان چوبر قرار گرفته است. جایی که این بارگاه در آن قرار گرفته بسیار خوش آب و هوا و خوش‌منظره است؛ به نحوی که از دیدن مناظر اطراف لذت می‌برید. در آنجا تا چشم کار می‌کند درختان انبوه، کوه‌های بلند، آسمان آبی و سرسبزی دیده می‌شود. این منطقه ییلاقی جان می‌دهد برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی. همچنین به دلیل وجود بارگاه امام زاده ابراهیم امکانات ابتدایی برای رفع نیاز اولیه گردشگران فراهم شده است. خوب است بدانید که در حوالی این امام زاده ساختمان‌هایی ساخته‌شده با چوب دیده می‌شود که به زیبایی منظره افزوده‌اند و فضایی جالب برای عکاسی خلق کرده‌اند. اگر روزی بخت با شما یار شد و به امام زاده ابراهیم شفت رفتید بد نیست تا در کنار رود این منطقه نیز گردش کنید. در کنار رودهای کوچک این منطقه می‌توانید هوایی خنک را تجربه کنید که حسابی حالتان را عوض می‌کند. امام زاده ابراهیم شفت یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی فومن است که چشم‌اندازی رؤیایی دارد و همواره مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد و به شما نیز توصیه می‌کنیم که سری به آنجا بزنید.

روستای فوشه


یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی فومن روستای فوشه است. این روستای رؤیایی در ۲۲ کیلومتری شهر فومن قرار گرفته و دسترسی خوبی به قلعه رودخان دارد. روستای فوشه در دل طبیعت واقع شده است و به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی همیشه مقصدی عالی برای طبیعت دوستان بوده است. در حوالی این روستا مناطق کوهستانی دیده می‌شود که چشم‌اندازی رؤیایی دارند. درختان سرسبز، گیاهان متنوع، هوای مطبوع، خنکای هوا و زیبایی‌های چشم‌نواز در اطراف روستای فوشه هوش از سرتان می‌برد. اگر به دنبال جایی برای تمرین یوگا و یا ریلکس کردن هستید این منطقه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر دوست دارید تا در کنار دوستانتان کمپ زده و از شب ماندن در دل طبیعت لذت ببرید، طبیعت بکر روستای فوشه گزینه خوبی محسوب می‌شود. این ناحیه دوست‌داشتنی به شما کمک می‌کند تا بتوانید به دور از هیاهو شهری از فضایی رمانتیک لذت ببرید و تجدیدقوا کنید. البته این را هم بگوییم که پوشش گیاهی روستای فوشه نیز در نوع خود بی‌نظیر است. در آنجا انواع درختان توسکا، افرا، راش، برگ و رخمندی وجود دارد که به زیبایی منطقه افزوده‌اند؛ پس دلیل خوبی برای سفر به روستای فوشه دارید و آن دیدن کلکسیونی از درختان است که شاید در هیچ جای دیگر ندیده باشید.
جاهای دیدنی فومن

غار خون فوشه


بد نیست بدانید که در حوالی روستای فوشه غاری قرار دارد که قدمت آن بیش از ۳۰۰۰ سال تخمین زده شده است. این غار که به غار خون فوشه معروف است در ۱۵ کیلومتری این روستا و در حوالی قلعه رودخان واقع شده است. غار خون فوشه را می‌توان یکی از دیدنی‌های فومن دانست که ارزش تاریخی فراوانی دارد و هویت آن منطقه شمرده می‌شود. اما نکته جذاب این غار تنها قدمت آن نیست؛ چراکه درون آن نیز حیرت‌انگیز است. داخل غار خون فوشه چندین دالان وجود دارد که هرکدام به راه‌ها و قسمت‌های مختلفی وصل می‌شوند. این غار با دالان‌های بزرگش جان می‌دهد برای ماجراجویی و کنجکاوی! البته همواره توصیه می‌کنیم که تا انتهای دالان‌ها نروید و یا با یک بلد محلی همراه شوید. همچنین به یاد داشته باشید که درون غار خفاش‌ها زندگی‌ می‌کنند و باید در هنگام ورود به غار با احتیاط عمل کنید. خوب است بدانید که از درون غار خون فوشه چندین سفال شکسته و بقایایی از زندگی‌های گذشته به دست آمده که نشان از تاریخچه کهن منطقه است.

ماسال


یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن ماسال نام دارد که همیشه مورد توجه گردشگرها قرار می‌گیرد. طبیعت ماسال امروزه در بخش‌های مختلفی از شهرستان‌های استان تقسیم شده است و وسعت زیادی را شامل می‌شود. از ویژگی‌های این منطقه می‌توان به دشت‌های هموار، طبیعت سرسبز پوشش گیاهی متنوع اشاره کرد که حسابی خستگی سفر را از تنتان خارج می‌کند. ماسال که ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا قرار گرفته است دسترسی خوبی دارد و از طریق مسیر آن می‌توانید خود را به آنجا برسانید. همچنین برای اسکان، اقامت در اقامتگاه‌های سنتی و روستایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که همگی فضایی دنج و خاطره‌انگیز دارند. برای اجاره ویلا و سوئیت می‌توانید از طریق سفرمارکت اقدام کرده و مکانی ایده‌آل و عالی را برای خود و خانواده گرامیتان رزرو کنید.
جاهای دیدنی فومن

آبشار لار چشمه


یکی دیگر از دیدنی‌های فومن آبشار لار چشمه نام دارد که در مسیر فومن به ماسوله قرار گرفته است. برای رفتن به این آبشار هم می‌توانید از سمت فومن حرکت کنید و هم از سمت ماسال به آنجا بروید. از جمله ویژگی‌های آّبشار لار می‌توان به محیط خلوت و دنج آن اشاره کرد. در آنجا به دور از جمعیت می‌توانید ریلکس کرده و یا کمپ بزنید. همچنین به دلیل وجود چشم‌اندازهای رؤیایی می‌توانید با خیالی آسوده به عکاسی کردن و طبیعت‌گردی بپردازید. پرنده نگری، یوگا، کمپ زدن و آبتنی از جمله تفریحاتی است که با سادگی می‌توان در آبشار لار چشمه انجام داد. اگر هم به فکر تهیه غذا هستید، نگران نباشید چراکه در آن حوالی رستوران‌های محلی وجود دارد که به عرضه غذاهای سنتی می‌پردازند. همچنین اگر دوست دارید تا شب را در محیطی سنتی سپری کنید در این منطقه استراحتگاه و اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد که همگی فضایی جذاب و خاطره‌انگیز دارند.

رودخانه پلنگ ور


آیا می‌خواهید در یک رودخانه با آب روان و تمیز شنا کرده و ماهیگیری کنید؟ رودخانه پلنگ ور گزینه خوبی برای این کار است! آب این رود از کوه‌های تالش سرچشمه می‌گیرد و در اطراف آن می‌توان مزارع کشاورزی را دید که دیدن آن‌ها حتی از دور چشم را نوازش می‌دهد. رودخانه پلنگ ور جایی عالی برای ماهیگیری است. حتی تصور اینکه در آنجا ماهی بگیرید و خود را به یک وعده ماهی کباب مهمان کنید لذت‌بخش است. البته جذابیت‌های رودخانه پلنگ ور تنها به این موارد نیست و با کمی جستجو می‌توانید به روستاهای کوچکی برسید که مردم آنجا خوراکی‌های محلی به شما می‌فروشند. حتی می‌توانید یک محل اسکان ساده در آنجا پیدا کرده و شب را در محیطی سنتی سپری کنید.

ییلاق ماکلوان


دیدنی‌های فومن کم نیستند و با اینکه اکثر آن‌ها شامل طبیعت‌اند اما زیبایی‌های باورنکردنی خود را دارند. یکی دیگر از این جاذبه‌های طبیعی ییلاق ماکلوان است که اسم آن از شهرستانی کم جمعیت در آن حوالی گرفته شده است. ییلاق ماکلوان در مسیر فومن و ماسوله قرار گرفته و دسترسی به آن کار سختی نیست. اما خوب است بدانید که این منطقه به دو بخش ماکلوان بالا و ماکلوان پایین تقسیم شده که خود شهرستان را نیز شامل می‌شود. در آنجا تا چشم کار می‌کند کوهستان، درختان بلند و جاذبه‌های طبیعی دیده می‌شود که روحتان را تازه می‌کند. همچنین در ییلاق ماکلوان می‌توان شالیزارهایی را دید که بوی برنج از آن‌ها به مشام می‌رسد و هوش از سرتان می‌برد. باغ‌های این منطقه نیز با تنوع گیاهی خود شما را افسون می‌کنند. از زیبایی‌های ییلاق ماکلوان هرچه بگوییم کم است؛ تنها با سفر به آنجا می‌توانید این همه جذابیت را با تمام وجود لمس کنید. پس بیش از این وقت را تلف نکرده و چمدان خود را ببندید و با رزرو تور مسافرتی سفرمارکت راهی این مکان شوید.
جاهای دیدنی فومن

منطقه کوهستانی گسکره


در ۹ کیلومتری مسیر ماسوله منطقه‌ای کوهستانی وجود دارد که به گسکره مشهور است. این ناحیه خوش آب و هوا با داشتن کوه‌های بلند در تمام ایام سال خنکای دلپذیری دارد. البته در زمستان‌ها شاهد بارش برف در آنجا هستیم و به شدت به سرمای هوا در آنجا اضافه می‌شود. منطقه کوهستانی گسکره روستایی به همین نام نیز در خود جای داده که قدمت فراوانی دارد و از آن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی استان گیلان یاد می‌شود. سرسبزی و کوهستانی بودن گسکره باعث شده تا هرکه خواهان هوای خنک و آسمان آبی است، این منطقه را برای گشت‌وگذار و ریلکس کردن انتخاب کند. همچنین گاهی اوقات عروس و دامادها برای عکاسی روز عروسیشان راهی گسکره می‌شوند و تصاویری زیبا را در آنجا خلق می‌کنند. خلوت بودن فضا و مناظر خارق‌العاده این ناحیه عکس‌ها و کلیپ‌های محشری برای زوج‌ها به ارمغان می‌آورد و ما نیز آنجا را برای عکاسی روز عروسیتان پیشنهاد می‌کنیم.

پارک فومن


مگر می‌شود به شهر فومن سفر کرد و پارک این شهر را ندید؟! پارک فومن یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری فومن است که در داخل شهر قرار گرفته و در بیشتر روزهای هفته میزبان خریداران بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت به مقصد رشت است. این پارک به دلیل داشتن مجسمه دختران زحمتکش روستایی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این تندیس‌ها نشانگر سعی و کوشش زنان و دختران روستاهای اطراف فومن است که با رنگ و لعاب خوبی ساخته شده‌اند و شما را با فرهنگ منطقه بیشتر آشنا می‌کنند. همچنین در این پارک مجسمه‌های کودکان خردسال وجود دارد که با چهره‌هایی شاداب ساخته شده و سرزندگی را به شهر هدیه داده‌اند. البته در نزدیکی این تندیس‌ها وسایل بازی نیز برای سرگرمی افراد در نظر گرفته شده که موجب محبوبیت بیشتر پارک فومن شده است. این پارک همواره محل دورهمی‌های خانوادگی است و خانواده‌های فومنی همیشه آنجا را برای دورهم جمع شدنشان انتخاب می‌کنند. اگر روزی دوست داشتید تا در داخل شهر گردش کنید پیشنهاد می‌کنیم که پارک فومن را از دست ندهید.
جاهای دیدنی فومن

بازارهای فومن


بازارهای فومن را می‌توان یکی از پرهیاهوترین دیدنی‌های فومن دانست که هرچه بخواهید در آن‌ها یافت می‌شود. بازارهای این شهر تنوع زیادی دارند و در تمام روزهای هفته به روی عموم بازند. سه شنبه بازار فومن یکی از شلوغ‌ترین بازارهای این شهر است که مانند دیگر بازارهای هفتگی تمام محصولات کشاورزی در آنجا به فروش می‌رسد. در این بازار انواع محصولات دامی، سبزیجات و میوه عرضه می‌شود که هم قیمت خوبی دارند و هم تنوع زیادی دارند. بازار سنتی فومن نیز یکی دیگر از این بازارها است که خوراکی‌های مختلفی در آن به فروش می‌رسد و در تمام ایام سال شاهد حضور مشتریان در آن هستیم. البته لازم به یادآوری است که بازارهای فومن همه سنتی نیستند و مراکز تجاری مناسبی نیز در فومن وجود دارد. پاساژ امیر یکی از این پاساژها است که در آن انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و غیره عرضه می‌شود و با بهترین قیمت‌ها می‌توانید باکیفیت‌ترین اجناس را بخرید. پاساژ تقوی و پاساژ کارن نیز از دیگر مراکز تجاری فومن است که بازدید از آن‌ها نیست به شما توصیه می‌شود.

درخت آقادار


یکی از جالب‌ترین زیارتگاه‌های فومن درخت آقادار نام دارد که در حوالی روستای شنبه بازار قرار گرفته است. همچنین به فاصله کمی از آن می‌توان به بقعه سبزقبا رسید و به زیارت قبور شهدای جنگ رفت. این درخت تنومند و قدیمی در گذشته مورد توجه مردم محلی بود و برای حاجت گرفتن به آن پارچه سبز وصل می‌کردند. همچنین اعتقاد داشتند که با روشن کردن شمع در کنار درخت آقادار به آرزوهایشان می‌رسند. البته باید بدانید که امروزه بخش‌هایی از درخت آقادار به دلیل پوسیدگی و کهنسالی از بین رفته و تنها قسمتی از آن باقی مانده است.
جاهای دیدنی فومن

جاده سراوان – فومن


یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن که حسابی شما را غافلگیر می‌کند جاده فومن به سراوان است. این جاده با درختان بلند و سر به فلک کشیده احاطه شده است و تا چشم کار می‌کند طبیعت دل‌فریب را می‌بینید. سکوت جنگل، آسمان آبی و صدای پرندگان چیزی است که در مسیر سراوان به فومن هوش از سرتان می‌برد و دلتان می‌خواهد که دیرتر به مقصد برسید. معمولاً در این جاده راننده‌ها ساعتی را در کنار مسیر توقف کرده و در طبیعت بکر آنجا تجدیدقوا می‌کنند. البته به یاد داشته باشید که همواره در این مسیر مه صبحگاهی وجود دارد و بهتر است که با احتیاط رانندگی کنید.

کلام پایانی
دیدنی‌های فومن کم نیستند و هرکدام با جاذبه‌های بکر خود آرامشی ناب را تقدیمتان می‌کنند. اگر قصد سفر به نواحی شمالی ایران را دارید می‌توانید رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه خود را از تیم سفرمارکت بخواهید و بدون دغدغه راهی سفر شوید. همچنین تنوع تورهای داخلی در وب سایت ما بالاست و توصیه می‌کنیم که آن‌ها را نیز از قلم نیندازید. رزرو بلیط قطار، رزرو تورهای خارجی و خرید بلیط هواپیما نیز از دیگر خدمات سفرمارکت است که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است