search
menu

جنگل حرا عسلویه

[ پنهان کردن ]
جنگل حرا عسلویه در کجا واقع شده است؟
زیبایی منحصربه‌فرد جنگل حرا عسلویه
بهترین زمان سفر به جنگل حرا عسلویه
مکان‌های دیدنی نزدیک به جنگل حرا عسلویه
چگونه به جنگل حرا عسلویه برویم؟
بسیاری از مردم کشور ما تنها نقاط دیدنی جنوب کشور را جزایر قشم و کیش می‌دانند و اگر زمینی و از طریق لندی‌گراف به این جزایر سفر کرده باشند، سر راهشان از بوشهر و بندر چارک هم گذشته‌اند.
به‌عبارتی تنها خاطره آن‌ها از بوشهر، محدود می‌شود به یک مسیر سر راهی، درحالی‌که بوشهر، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که عمر برخی از آن‌ها متعلق به تمدن‌های فنیقی، ایلامی و بابلی است.
عسلویه به‌عنوان جنوبی‌ترین منطقه بوشهر نیز بستر جاذبه‌های طبیعی فراوانی است که بسیاری از آن‌ها به ثبت ملی نیز رسیده‌اند. جنگل حرا عسلویه یکی از این مکان‌هاست.
جنگل حرا عسلویه

جنگل حرا عسلویه در کجا واقع شده است؟


هرگاه سخن از جنگل‌های حرا به میان می‌آید، همه به یاد جزیره زیبای قشم می‌افتند، اما شنیدن این‌که عسلویه هم میزبان جنگل‌های حرا است، برای بسیاری عجیب است.
اکثر مردم گمان می‌کنند که عسلویه در پارس جنوبی خلاصه می‌شود و یک منطقه تماما صنعتی است، اما واقعیت این است که این شهر مکان‌های دیدنی بکر و دست‌نخورده زیادی دارد.
پارک دریایی نایبند، یکی از همین جاذبه‌های طبیعی ثبت ملی شده است که پوشش گیاهی خاص و حیات وحش منحصربه‌فرد آن در دنیا شناخته شده است. جنگل حرا عسلویه در همین پارک ملی واقع شده است. وقتی از عسلویه به سمت جنوب و روستای هاله حرکت کنید، در نزدیکی روستا، جنگل‌های همیشه سبز حرا را خواهید دید.

زیبایی منحصربه‌فرد جنگل حرا عسلویه


جنگل‌های حرا، زیستگاه بسیاری از موجودات هستند که از این میان باید به گیاهان شورپسند، پرندگان مهاجر اقیانوسی و جانوران کف زی اشاره کرد.
پرندگان کمیابی در این منطقه زیست می‌کنند که سالانه جانورشناسان و پرنده‌نگاران بسیاری برای تکمیل تحقیقات علمی خود به جنگل حرا عسلویه سفر می‌کنند. این جنگل با ۳۹۰ هکتار وسعت، بزرگ‌ترین منطقه رویش این نوع از درختان در جنوب غربی آسیا محسوب می‌شود و از این حیث، حائز اهمیت فراوانی است.
هنگامی که سطح آب پایین است، فکرش را هم نمی‌کنید که در کمتر از چند ساعت، این درختان تنومند، زیر آب بروند و در هنگام مد هم باورتان نمی‌شود که این جنگل سالم و زنده از زیر آب بیرون بیاید. پوست درختان این جنگل، دستگاه آب شیرین‌کن طبیعی هستند. درواقع تنه این درختان از شوری و املاح آب تغذیه می‌کنند و آن را برای زیست انواع موجودات آماده می‌کنند.
در جنگل حرا عسلویه، جزر و مدی دائمی در جریان است. در هنگام مد، می‌توانید سوار بر قایق بر فراز درختان، از زیبایی طبیعت لذت ببرید. ضمنا زمان مناسبی برای ماهی‌گیری نیز فراهم می‌شود، زیرا انبوه آب دریا با خود ماهیان فراوانی به این بخش می‌آورد.
در هنگام جزر، می‌توانید از منظره خیال‌انگیز درختان پرپشتی که گویی در دل کویر روییده‌اند، حظ کنید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید جنگل حرا که در عسلویه واقع شده است، تنها جنگل حرا استان بوشهر نیست و محدوده جنگل‌های حرای این استان به ۶۳۶ هکتار می‌رسد.
بوشهر به غیر از خلیج نایبند در مل‌گنزه و دیر نیز صاحب جنگل‌های حراست.
جنگل حرا عسلویه

بهترین زمان سفر به جنگل حرا عسلویه


اگر در نیمه دوم سال از جنگل حرا عسلویه دیدن کنید، می‌توانید پرندگان مهاجر و کمیاب زیادی را بی‌واسطه ببینید که گرمای لذت‌‌بخش جنوب و جنگل‌های زیبای حرا را برای اقامت انتخاب کرده‌اند.
از مهر تا پایان فروردین، عسلویه آب و هوایی مناسب دارد و حجم رطوبت موجود در هوا برای گردشگر غیر بومی، آزاردهنده نیست.
نمی‌توانیم به شما قول بدهیم که طاقت و تحمل گرما و شرجی بوشهر را در فصل بهار و تابستان داشته باشید، بنابراین اگر قصد دیدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی یکی از زیباترین استان‌های جنوبی یعنی بوشهر را دارید، در فصل پاییز و زمستان یک فرصت خالی، پیدا کنید.
تجربه دلچسبی خواهد بود وقتی که اکثر نقاط کشور در نیمه دوم سال در سرما فرو رفته‌اند، شما میهمان گرمای دلچسب جنوب باشید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به جنگل حرا عسلویه


جنگل حرا عسلویه، تنها یکی از مکان‌های دیدنی شهر عسلویه و استان بوشهر است. در نزدیکی این جنگل، ساحل بنود، پارک ملی نایبند و دهکده گردشگری نخل تقی واقع شده‌اند.
• ساحل بنود
یکی از زیباترین سواحل صخره‌ای جنوبی در روستای بنود عسلویه واقع شده است. بنود با وجود نزدیکی به میدان‌های گازی و سکوهای نفتی، بافت سنتی خود را کاملا حفظ کرده است و می‌توانید در آن خانه‌هایی از جنس ساقه و برگ خرما مشاهده کنید.
فاصله جنگل حرا عسلویه تا ساحل بنود، ۱۸ کیلومتر است. بنابراین اگر مقصد شما تماشای آب‌های آرام و درختان همیشه سبز جنگل حرا است، سر راهتان به روستایی که لوکیشن فیلم تاریخی محمد رسول الله (ص) بوده است هم سری بزنید.
• روستای هاله
روستای هاله، یک موزه طبیعی است. ضمن اینکه تماشای خانه‌های خشت و گلی آن قطعا برایتان جالب خواهد بود از خاک روشن و مرجانی آن قطعا متعجب خواهید شد. فاصله جنگل حرا عسلویه تا روستای هاله حدود ۱۰ کیلومتر است و در این روستا می‌توانید به زیستگاه لاک‌پشت‌ها بروید، در اسکله تفریحی ماهی‌ بگیرید و از درختان کهنسال انجیر، دیدن کنید.
• پارک ملی نایبند
خلیج نایبند هم از آن مکان‌های دیدنی است که نمی‌شود تا عسلویه بروید و سری به آن نزنید. یک مکان تاریخی و طبیعی که کمتر از ۱۰ دقیقه با جنگل حرا فاصله دارد و تنها پارک ملی دریایی کشورمان هم محسوب می‌شود.
• دهکده گردشگری نخل تقی
جاذبه‌های طبیعی گردشگری عسلویه را که دیدید، پیشنهاد می‌کنیم برای استراحت و صرف غذا دهکده گردشگری نخل تقی را انتخاب کنید. کلیه امکانات رفاهی در این مکان برای گردشگران فراهم شده است و فاصله نخل تقی تا جنگل حرا عسلویه فقط ۱۲ کیلومتر است.
ضمنا اگر قصد دارید از جنوب، یادگاری ببرید و یا برای دوستان و عزیزانتان، سوغاتی تهیه کنید به بازار بندر نخل تقی سری بزنید. در بازار ته‌لنجی، کالاهای خارجی را می‌توانید با بهترین قیمت پیدا کنید.
جنگل حرا عسلویه

چگونه به جنگل حرا عسلویه برویم؟


ابتدا باید با رزرو بلیط هواپیما خود را به بوشهر برسانید. برای خرید اینترنتی بلیط، سفر مارکت می‌تواند کار شما را آسان کند.
با سفرمارکت اقدام به رزرو بلیط هواپیما بوشهر یا عسلویه کنید. اگر مقصد شما بوشهر باشد، حدود سه ساعت طول می‌کشد تا به جنگل حرا عسلویه برسید.
اگر اقدام به رزرو بلیط هواپیما به مقصد عسلویه کرده باشید، پس از فرود آمدن هواپیما، اتومبیلی اجاره کنید و یا با تاکسی به سمت جنوب عسلویه و روستای هاله بروید. در نزدیکی این روستا به خلیج نایبند می‌رسید. مسیر دسترسی به جنگل حرا قدری دشوار است، اما بومیان منطقه شما را با وسایل نقلیه خود به مقصد می‌رسانند. از فرودگاه بین‌المللی خلیج فارس تا جنگل حرا عسلویه تنها ۱۰ دقیقه فاصله است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است