برای امکانات بیشتر، لطفا وارد حساب کاربری شوید
تامین کنندگان آموزش ها همکاران برتر تعرفه ها تبلیغات

UTM چیست و چگونه از آن می‌توانیم استفاده کنیم؟

احتمالا در مباحث مربوط به تحلیل داده‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ، با عبارت UTM برخورد کرده‌اید. اما UTM چیست و به کمک آن چگونه می‌توانیم تحلیل دقیق‌تر و کارآمدتری از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ بنگاه خود داشته باشیم. UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module (UTM) parameters است. این ابزار تحلیل داده، توسط شرکت نرم‌افزاری Urchin که از توسعه‌دهندگان گوگل آنالیتیکس است، ارائه شده است. ابزار UTM به شما کمک می‌کند تا ترافیک ورودی به وب سایت خود و مبدا آن را به طور دقیق شناسایی کنید. به عبارتی UTM کمک می‌کند ترافیک ورودی به سایت خود که از مبداهای مختلف (موتورهای جستجو مانند سفرمارکت، شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند تلگرام، اینستاگرام و ...، بنرها، لینک‌های گزارش‌های خبری و غیره) است را از هم تفکیک و جداسازی کنید. مهمترین سودمندی این جداسازی این است که به شما کمک می‌کند بتوانید بهره‌وری و کارآمدی سرمایه‌گذاریتان روی هر ابزار دیجیتال مارکتینگی که به کار گرفته‌اید را بررسی و ارزیابی کنید. مثلا ببینید با عرضه بلیط هواپیما خود در موتور جستجو سفرمارکت تعداد کاربران ورودی از این مسیر چه قدر بوده است و چه قدر فروش شما رشد داشته است؟

UTM چگونه عمل می‌کند؟

نام کامل‌تر آن در اصل UTM parameters است. UTM دارای ۵ پارامتر یا سنجشگر است که در پایان نشانی URL یک صفحه وبسایت قرار می‌گیرد. URL که دارای سنجشگرهای UTM باشد قابل رهگیری و پایش مبدا ترافیک های ورودی است.

سنجشگرها یا پارامترهای UTM

utm_source: این سنجشگر مبدا ترافیک ورودی را مشخص می‌کند. مثلا سفرمارکت، اینستاگرام، گوگل و هر فضای دیگری که شما لینک صفحه وبسایت خود را برای هدایت کاربران به سایت خود در آن نشر داده‌اید. utm_medium: مشخص می‌کند که نوع کاربرد لینک شما چه بوده است. مثلا تبلیغ کلیکی بوده یا در یک ایمیل استفاده شده. utm_campaign: در اینجا شما نام کمپین تبلیغاتی که این لینک را در چارچوب کارهای مارکتینگی مربوط به آن منتشر کرده‌اید می‌آورید. مثلا کمپین فروش بهاره، جمعه نارنجی و غیره. utm_term: در این بخش کلیدواژه های جستجوشده مورد نظرتان را می‌آورید. utm_content: مشخص می‌کنید که کاربران برای ورود به صفحه مورد نظر، دقیقا روی چه چیزی باید کلیک کنند. مثلا روی یک لینک متنی یا یک دکمه «کلیک کن». لازم به یادآوری است که سه مورد آخر ضروری نیستند و الزاما نباید آنها را تکمیل کنید. اما دو مورد نخست حتما باید مشخص شوند. وگرنه UTM ساخته نمی‌شود.

لینک های دارای UTM چگونه ساخته می‌شوند؟

امکان اضافه کردن دستی پارامترهای UTM به انتهای نشانی صفحه وبسایت وجود دارد. اما گزینه آسانتر موجود، ابزارهای UTM ساز است که در اینترنت در دسترس است. کافی است عبارت «UTM Builder» را جستجو کنید تا با چندین سایت مختلف رو به رو شوید. شما در این وبسایت‌ها، URL اولیه وب‌سایت خود را وارد کرده و سپس عبارت‌های موردنظرتان را برای پارامترهای UTM که در بالا گفتیم با حروف انگلیسی و بدون فاصله وارد می‌کنید. این عبارت‌ها را به گونه‌ای انتخاب کنید که در آنالیزهای بعدی خود بتوانید آنها را به خوبی شناسایی و استفاده کنید.

چگونه یک UTM بسازم و از آن استفاده کنم؟

فرض کنید شما به عنوان یک آژانس مسافرتی که بخشی از فروش اینترنتی بلیط هواپیما خود را از موتور جستجو سفرمارکت انجام می‌دهید، می‌خواهید ترافیک ورودی از سفرمارکت به سایت خود را پایش و بررسی کنید. یعنی می‌خواهید ببینید چند کاربر از سفرمارکت به سایت شما هدایت (redirect) شده‌اند و چند نفرشان فرایند خرید را به پایان رسانده‌اند. نخست URL صفحه مورد نظر خود را تبدیل به UTM کنید. فرض کنید نشانی صفحه فروش بلیط هواپیما تهران به شیراز شما این است:

http://Xtravelagency.com/THR-SYZ
حال آن را به کمک یک سایت UTM ساز به این شکل آماده سازی می‌کنید:

UTM چیست و چگونه از آن می‌توانیم استفاده کنیم؟

url نهایی شما به این شکل خواهد بود:
http://xtravelagency.com/THR-SYZ?utm_source=safarmarket&utm_medium=redirection
اکنون می‌توانید این نشانی جدید را در وب‌سایت سفرمارکت بگذارید. از این پس هر کاربری که پس از جستجوی بلیط هواپیما، روی آژانس شما به عنوان یک تامین‌کننده بلیط هواپیما کلیک کند و به صفحه شما هدایت (redirect) شود، شما آن را در گوگل آنالیتیکس می توانید ببینید.