برای امکانات بیشتر، لطفا وارد حساب کاربری شوید
تامین کنندگان آموزش ها همکاران برتر تعرفه ها تبلیغات

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

همه کسانی که صاحب یک کسب و کار آنلاین هستند، نیاز دارند تا به خوبی رفتار کاربران ورودی به وبسایت را تحلیل کرده و بر اساس آن عملکرد فرایندهای مارکتینگ یا ساختار وب‌سایت را بهبود دهند. سامانه تحلیلگر گوگل یا گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) متداول‌ترین و مشهورترین ابزار تحلیل عملکرد وب سایت است. اما برای استفاده بهینه از گوگل آنالیتیکس نیاز است تا تنظیمات دقیقی روی آن انجام شود. یکی از مهمترین تنظیم‌های گوگل آنالیتیکس، تعیین هدف یا Goal است. تعیین هدف چه اهمیتی دارد و فرایند انجام تنظیمات آن چگونه است؟

چرا تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس مهم است؟

مشخص کردن هدف یا goal موجب می‌شود ابزار تحلیلگر گوگل، با دقت زیادی عملکرد و رفتار کاربران در سایت شما زیر نظر بگیرد. در نتیجه شما بهتر می‌توانید روی انواع برنامه‌های مارکتینگ خود سرمایه گذاری کنید یا ساختار سایت خود را برای هدایت بهتر کاربران در آن بهینه سازی کنید. شما با تعیین هدف در گوگل آنالیتیکس خود می‌توانید این موضوع را رصد و پایش کنید که کاربران شما آیا به صفحه خاصی از سایت مثلا صفحه خرید می‌رسند؟ چه مدت زمانی را در صفحات شما سپری می‌کنند؟ در زمانی که در سایت شما حضور دارند به چند صفحه مختلف مراجعه می‌کنند؟ یا ....

چگونه برای وب‌سایت خود هدف تعیین کنیم؟

اگر شما دارای دسترسی لازم برای ویرایش (Edit permission) در حساب گوگل آنالیتیکس خود باشید می‌توانید وارد شده و فرایند ایجاد هدف را آغاز کنید. روی تب یا صفحه admin کلیک کنید. اگر حساب گوگل آنالیتیکس شما هم به سایت و هم به اپلیکیشن شما متصل است، باید برای هر کدام از آنها (به اصطلاح view)، به صورت جداگانه اقدام به تعریف هدف کنید. در ستون view، گزینه Goals را انتخاب کنید.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

سپس دکمه new goal را بزنید تا وارد فرایند ایجاد هدف شوید.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

به خاطر داشته باشید که برای هر view حداکثر ۲۰ هدف می‌توانید تعیین کنید. یعنی اگر شما هم وب‌سایت دارید و هم اپلیکیشن، برای هر کدام می‌توانید ۲۰ هدف تعیین کنید. امکان پاک کردن اهداف هم وجود ندارد. ولی می‌توانید آنها را ویرایش یا غیرفعال کنید. از همین رو درباره ساخت آنها دقت کنید. حال باید اهداف خود را تنظیم کنید.

مرحله اول: Goal setup

در این مرحله دو گزینه پیش رو دارید. گزینه نخست استفاده از قالب‌های پیشنهادی template گوگل است. اینها قالب‌های آماده گوگل به عنوان هدف برای شما هستند. قالب های پیشنهادی گوگل، بر چهار حوزه درآمد (REVENUE)، جذب کاربر (ACQUISITION)، جستجوی کاربر در سایت (INQUIRY) و وابستگی کاربر به سایت (ENGAGEMENT) تمرکز دارد.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

گزینه دوم طراحی هدف به صورت دستی یا custom است. برای اینکه هدف مورد نظرتان را تنظیم کنید پس از گزینه custom، دکمه continue یا ادامه دادن را بزنید تا تنظیمات دستی را در مراحل بعدی انجام بدهید.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

مرحله دوم: Goal description

شما در بخش دوم به تعریف ساختار هدفتان می‌پردازید. ابتدا یک نام برای هدفتان بگذارید تا بعدا در زمان بررسی و تحلیل بتوانید آن را دنبال کنید. سپس باید نوع هدفتان را مشخص کنید. گوگل آنالیتیکس چهار گروه هدف را دسته‌بندی کرده است: Destination یا صفحه خاص: یعنی اینکه کاربر به یک صفحه خاص از سایت که مد نظر شماست رسیده باشد. برای نمونه شما می‌خواهید ببینید چند کاربر فرایند خرید را به پایان رسانده و به صفحه پایان خرید که به صفحه Thank you! هم معروف است رسیده‌اند. شما این صفحه را می‌توانید به عنوان هدف تعریف کنید. Duration یا مدت زمان: مدت زمان حضور یک کاربر در یک صفحه می‌تواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد. اگر کاربر باید در یک صفحه فرم خاصی را تکمیل کند، مدت زمان زیاد حضور او در آن صفحه شاید به این معنا باشد که چیدمان آن فرم مشکل دارد یا بیش از حد طولانی و پیچیده است. اما اگر یک صفحه وبلاگ مد نظر باشد، هر چه قدر کاربر زمان بیشتری را در صفحه سپری کرده باشد، یعنی مطالب وبلاگ برایش جذاب و سودمند بوده است. گوگل آنالیتیکس در این سبک از اهداف، میزان دقیقه و ثانیه حضور کاربر را برای شما پایش می‌کند. Pages/Screens per session یا تعداد صفحات بازدید: هر کاربر در زمان ورود به سایت، در بین چند صفحه مختلف حرکت می‌کند. تعداد صفحاتی که هر کاربر در زمان هر ورودش به سایت تا زمان خروج می‌بیند نشانگر جذابیت سایت و هدایت درست او به سمت مقصد نهایی سایت (مثلا خرید) است. گوگل آنالیتیکس این هدف را به صورت تعداد صفحه (مثلا ۴ صفحه) به شما ارائه می‌دهد. Event یا عمل خاص: گاهی ما می‌خواهیم انجام یک کار خاص توسط کاربر در سایتمان را اندازه بگیریم. مثلا ببینیم که آیا کاربران، ویدئوی آموزشی ما در صفحه اول سایت را می‌بینند یا نه. کلیک روی یک دکمه خاص یا زدن روی دکمه اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، از دیگر کارهای قابل تعریف در این بخش هستند. اما پیش از آنکه یک evnet را بتوانید با تعریف هدف پایش کنید، باید اول آن کار خاص را در بخش tag manager تعریف کنید. در مقاله تعریف event به این موضوع می‌پردازیم.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

مرحله سوم: Goal details

در این مرحله بر اساس نوع هدفی که در مرحله دوم انتخاب کرده‌اید، باید تنظیمات دقیق‌تر هدف را انجام بدهید. بنا به اینکه در مرحله قبل، چه نوع هدفی را انتخاب کرده‌اید، باید جزییات مخصوص آن دسته‌بندی را تکمیل کنید. حالت Destination: در اینجا شما باید بخش منحصر به فرد URL صفحه‌ای که می‌خواهید ورود کاربر به آن را بررسی کنید وارد کنید. برای نمونه:

/thankyou.html


چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

حالت Duration: در اینجا باید مدت زمان مورد نظرتان را برای حداقل میزان بازدید از سایت را تعیین کنید. مثلا بگویید اگر کاربری بیش از ۳۰ ثانیه در سایت حضور داشت، گوگل آن را ثبت کند.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

حالت Pages/Screens per session: در این بخش باید حداقل تعداد صفحات دیده شده توسط هر کاربر را مشخص کنید. مثلا بگویید وقتی کاربر دست کم ۳ صفحه را دید، محاسبه شود.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

حالت Event: در این حالت شما باید مشخصات event خاصی را که قبلا ثبت کرده‌اید را در اینجا وارد کنید تا گوگل آنالیتیکس بتواند آن را دنبال کند. پارامترهای event که باید تکمیل شوند (Category /Action/Label/Value) هستند.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

در پایان و پس از زدن گزینه save شما در بخش هدف‌هایتان، هدف ایجاد شده و تعداد اهدافی که می‌توانید هنوز تعریف کنید را می‌بینید. همچنین می‌توانید هدف تعریف شده را فعال و غیرفعال کنید.

چگونه در گوگل آنالیتیکس، هدف یا Goal تعیین کنیم؟

اگر هم که خواستید هدفتان را ویرایش کنید، کافی است روی نام آن کلیک کنید و تغییرات مورد نظرتان را روی بخش‌های مختلفی که در بالا درباره‌اش صحبت کردیم انجام دهید.