search
menu

آبشارهای معروف دنیا

[ پنهان کردن ]
آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)
آبشار هاواسو (Havasu Falls)
آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)
آبشار آنجل (Angel Falls)
آبشار نیاگارا (Niagara Falls)
آبشار یوسمیت (Yosemite Falls)
آبشار پلیتویس (Plitvice Waterfalls)
آبشار کائتور (Kaieteur Falls)
آبشار گولفوس (Gullfoss Falls) یا آبشار طلایی
آبشار روبی (Ruby Falls)
سالانه گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا برای تماشای دیدنی‌های هر کشور به آن‌جا سفر می‌کنند؛ یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی هر کشور، آبشارهای آن است.
با اینکه می‌توان گفت همه کشورها از این نعمت خدادادی برخوردار هستند اما برخی از آبشارها به دلایل مختلف مانند ارزش زیبا‌شناختی یا عظمت، مورد توجه و استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.
در این مقاله سعی بر آن شده است که زیبا‌ترین و مشهور‌ترین آبشارهای جهان را با ویژگی‌های جالب و مکان قرارگیری به شما معرفی کنیم تا در انتخاب بلیط هواپیما بعدی خود آگاهانه‌تر عمل کنید.

آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)


در مرز دو کشور زامبیا و زیمباوه در جنوب قاره آفریقا، یکی از زیبا‌ترین و عریض‌ترین آبشار‌های جهان قرار داد. نام‌گذاری این آبشار به نام ملکه وقت انگلستان یعنی ملکه ویکتوریا بازمی‌گردد و کاشف اسکاتلندی، دیوید لیوینگستون این نام را برای احترام به ملکه بر کشف خود گذاشت.
در این آبشار می‌توان پدیده ماه‌کمان را مشاهده کرد؛ این پدیده چیزی مشابه رنگین کمان است اما با این تفاوت که از انعکاس نور ماه در آب ایجاد می‌شود. یکی از جاذبه‌های اصلی این آبشار استخر شیطان است؛ در فصل‌هایی از سال که سطح آب از حالت معمولی پایین‌تر می‌رود، در حاشیه آبشار منطقه آبگیر مانند به نام استخر شیطان به وجود می‌آیند و هر سال گردشگران برای شنا کردن در این آبشار به جنوب آفریقا سفر می‌کنند. توجه کنید که شنا کردن در آبشار ویکتوریتا در بسیاری از فصل‌های سال منجر به کشته شدن شناگر خواهد شد اما هنگامی که سطح آب بالا نیست و جریان آب کمی ملایم‌تر است وقت مناسبی برای چشیدن هیجان و لذت شناگری در ارتفاع ۱۰۸ متری است.
آبشارهای معروف دنیا

آبشار هاواسو (Havasu Falls)


هاواسو آبشاری بکر در آریزونای آمریکا است؛ ارتفاع هاواسو از ویکتوریا بسیار کم‌تر است و تقریبا به ۳۷ متر می‌رسد. نام این آبشار به رنگ سبز و آبی آن برمی‌گردد که این رنگ‌ها به دلیل وجود ترکیبات کلسیم کربنات و منیزم محلول در آب است. درست است که این آبشار در فصل زمستان بازدیدکنندگان را نمی‌پذیرد اما گرشگران در فصل تابستان می‌توانند از منظره دل‌انگیز هاواسو و کوهنوردی نهایت استفاده را ببرند.
این آبشار به دلیل قرار گرفتن در محیطی تقریبا دورافتاده، مکان بسیار مناسبی برای بازگرداندن انرژی از دست رفته است.

آبشار ایگواسو (Iguazu Falls)


ایگواسو یا ایگوازو در سال ۲۰۱۱ وارد فهرست عجایب هفتگانه جهان شد و از نظر بزرگی و عرض توانست بر آبشار نیاگارا غلبه کند. این آبشار از سمت دو کشور برزیل و آرژانتین قابل دسترسی است و عملا در هر دو کشور قرار دارد.
وجود مسیرهای پیاده‌روی، قایق‌سواری در قسمت پایینی آبشار و کافه‌های دلچسب از مزایای آبشار ایگواسو محسوب می‌شود و این پدیده زیبا را مقصدی لذت‌بخش برای گردشگران ساخته است.
آبشارهای معروف دنیا

آبشار آنجل (Angel Falls)


مرتفع‌ترین آبشار جهان که آنجل یا به اسپانیایی (Salto Angel) نام دارد در یک منطقه بکر در جنوب شرق کشور ونزوئلا قرار دارد. در سال ۱۹۳۵ میلادی، کاوشگر آمریکایی جیمز آنجل، با هواپیما در مجاورت این آبشار به زمین نشست و پس از آن این آبشار به نام آنجل شناخته شد؛ امروزه هواپیمای جیمی آنجل در موزه هوانوردی قرار دارد. ارتفاع آنجل ۱۲۸۳ متر است و در میان جنگلی انبوه قرار دارد که قرینگی جنگل و آنجل منظره جذابی را پیش روی مخاطب می‌گذارد. در فصل‌های مرطوب و بارانی حتی در فاصله یک کیلومتری از آبشار نیز می‌توان رطوبت ناشی از آن را بر روی پوست خود احساس کرد.

آبشار نیاگارا (Niagara Falls)


کانادا علاوه بر دریاچه‌های دیدنی و جنگل‌های بکر به داشتن یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی جهان به نام آبار نیاگارا مشهور است. نیاگارا در معنای لغوی به نام صدای رعدآسا است و مجموعه سه آبشار نقاب عروس، آمریکایی و نعل اسبی کانادایی است. سالانه میلیون‌ها نفر برای دیدن دومین آبشار بزرگ جهان (پس از ویکتوریای آفریقا) به کانادا سفر می‌کنند. درباره حجم واقعی آبشار نیاگارا نمی‌توان اظهار نظر درستی کرد زیرا دو نیروگاه برق آبی به طور مداوم در حال اثر‌گذاری بر روی حجم آبشار هستند و حجم آّب نیاگارا در ساعات مختلف شبانه‌روز و فصول مختلف سال متغیر است. از دلایل عمده علاقه گردشگران به نیاگارا می‌توان به زیپ‌لاین در قسمت بالایی نیاگارا، شنا در پایین دست این آبشار، قدم زدن و وقت گذراندن در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف اشاره کرد؛ با همه این‌ها نیاگارا یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری طبیعی در جهان محسوب می‌شود.

آبشار یوسمیت (Yosemite Falls)


آبشار مرگبار یوسمیت در کالیفرنیا، از نظر ظاهری کمی با باقی آبشارهای این فهرست تفاوت دارد. سقوط آب از این آبشار بی شباهت به سقوط گدازه داغ نیست؛ اما نکته عجیب این است که هیچ منبع گدازه یا کوه آتشفشانی در اطراف این آبشار وجود ندارد؛ پس علت این چشم‌انداز جادویی چیست؟ در هنگام غروب به علت پدیده شکست نور، نور خوشید به صورت سرخ‌ فام در آب به نظر می‌آید و ذهن مخاطب را به سمت گدازه هدایت می‌کند اما در واقع این همان آب است که انعکاس نور خورشید در آن چشم‌اندازی رویایی را پدید آرورده است.؛ این منظره تنها سالی یک بار و در فوریه قابل مشاهده است. حوادث ناگواز زیادی در هنگام صعود عکاسان و گردشگران در ارتفاعات این آبشار رخ داده است و بسیاری در اثر رعایت نکردن نکات ایمنی به درون دره یوسمیت سقوط کرده‌اند؛ اما با این حال سالانه تعداد زیادی از افراد به ماجراجویی و عکاسی در این آبشار می‌پردازند و برای دیدن سقوط گدازه‌های آبی خطر می‌کنند.

آبشار پلیتویس (Plitvice Waterfalls)


این آبشار در پارک پلیتویس کرواسی قرار دارد. این آبشار گونه‌های زیادی از حیوانات وحشی و اهلی را در خود جای داده است پس بعید نیست هنگام لذت بردن از آبی فیروزه‌ای آبشار، با پرواز عقاب‌ها بر فراز پلیتویس مواجه شوید. این آبشار نسبتا کم ارتفاع، در اکثر فصول سال آب و هوای سرد دارد بنابراین مطبوع‌ترین زمان برای مسافرت به کرواسی و دیدن پلیتویس تابستان است. روش‌های گشت و گذار در پلیتویس بسیار منحصر به فرد است و می‌توان با اسب هم منطقه را پیمود و از لذت اسب سواری در کنار یکی با باشکوه‌ترین آبشارهای جهان بهره‌مند شد.
در کنار اسب‌سواری، روش‌های مدرن‌تر هم برای پیمایش پارک پلیتویس و لذت بردن از زیبایی آبشار وجود دارد مانند اتوبوس‌ و هلیکوپتر که در صورت لزوم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
آبشارهای معروف دنیا

آبشار کائتور (Kaieteur Falls)


یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای جهان، آبشار کائتور است که ارتفاع آن سه برابر نیاگارا است. این آبشار در پارک ملی کائتور واقع در کشور گویان قرار دارد. این آبشار از یک آبشار بزرگ تشکیل شده است که در نهایت به چند آبشار فرعی منتهی می‌شود و همه آن‌ها در دل جنگل قرار دارند. آبشار کائتور برای آن دسته از گردشگرانی جذاب است که دنبال تفریحات طبیعت‌گردی به دور از شلوغی مردم و امکانات شهری هستند پس اگر نمی‌توانید لحظه‌ای را بدون اینترنت یا نوشیدنی‌های استار باکس به سر ببرید، سفر این آبشار پیشنهاد خوبی برای شما نیست.

آبشار گولفوس (Gullfoss Falls) یا آبشار طلایی


این آبشار در دره Hvita یا ویتا در ایسلند قرار دارد و نسبت به آبشارهای دیگر این فهرست ارتفاع کمتری دارد به این صورت که ارتفاع آن حدود ۳۲ متر است، اما این موضوع از زیبایی این آبشار کم نخواهد کرد.
در اطراف آبشار گولفوس صخره‌های باشکوهی قرار دارد که سقوط آب از آبشار را دیدنی‌تر می‌سازد. حین تماشای گولفوس عجیب نیست اگر چندین رنگین‌کمان را مشاهده کنید که خود این موضوع باعث شگفتی تماشاکنندگان می‌شود.
سابقا افراد زیادی قصد احداث نیروگاه آبی گولفوس را داشتند اما با مخالفت شدید محلی‌ها مواجه شدند، یکی از زنان محلی تا حدی مخالفت سرسخت خود را اعلام کرد که سرمایه گذاران را به خودکشی از بالای آبشار گولفوس تهدید کرد و در نهایت خوشبختانه سرمایه گذاران نتوانستند با در رقابت با محلی‌ها پیروز شوند. پس این آبشار همچنان بکر و طبیعی باقی مانده است.
آبشارهای معروف دنیا

آبشار روبی (Ruby Falls)


آبشار آنا روبی با ارتفاع ۴۷ متر جزو دیگر آبشارهای کم ارتفاع این فهرست به شمار می‌رود. این آبشار زیبا در دل کوهستان شمال جورجیا قرار دارد و مکانی محبوب بین مردم محلی و گردشگران است که بعد از مدت زمان طولانی کاری و خسته‌کننده می‌توانند به آن‌جا رفته و از شنیدن صدای سقوط آب لذت ببرند و مسیر کوهستانی را با پیاده‌روی در بین درختان جنگل طی کنند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است