search
menu

چگونه چک صیادی را تکمیل کنیم؟

[ پنهان کردن ]
چک صیادی چیست؟
شرایط دریافت چک صیادی
نکات لازم برای پر کردن چک صیادی
سفر رفتن با تور می‌تواند روحیه‌مان را عوض کند، خستگی یک هفته کارکردن را از تنمان بیرون ببرد، مارا با زیبایی‌های طبیعت اطرافمان آشنا کند. با سفر کردن می‌توانیم آداب ‌و رسوم، فرهنگ، هنر، معماری و تاریخ کشور خود و همچنین کشورهای دیگر را بیشتر بشناسیم. اگر بخواهیم دوستان جدیدی پیدا کنیم، ثبت‌نام در تورهای گردشگری به کارمان می‌آید. اگر هم از زندگی روزمره خسته‌ شده باشیم رفتن به سفر راهکار خوبی خواهد بود.
احتمالاً پیش خود فکر می‌کنید که با گران شدن اقلام و خدمات سفر چگونه می‌توان به سفر کردن فکر کرد. اگر پول کافی برای رفتن به سفر مورد علاقه خود را ندارید، از این به بعد می‌توانید با پرداخت اقساطی هزینه تورهای گردشگری مورد علاقه‌تان به سفر بروید. کافی است که یک سری چک به منظور بازپرداخت اقساط هزینه سفرتان بکشید. برای این کار باید از چک‌های صیادی استفاده کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید نحوه پر کردن چک‌های صیادی را فرا بگیرید و برای سفرهای آینده‌تان از آن استفاده کنید.
در ابتدای مقاله قصد داریم تا کمی درباره چک‌های صیادی بگوییم تا افرادی که قصد خرید تورهای اقساطی را دارند و آشنایی با این دسته از چک‌ها ندارند، اطلاعات بیشتری کسب کنند و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن نحوه کار با این چک را یاد بگیرند.

چگونه چک صیادی را تکمیل کنیم؟

چک صیادی چیست؟


چک صیادی نوع جدیدی از چک است که بر طبق قانون جدید صدور چک و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی و از طریق سامانه صیاد صادر می‌شود.
این چک بنا به دستور بانک مرکزی ایران و برای یکپارچه کردن کنترل معاملات چک و کم کردن پرونده‌های چک برگشتی ایجاد شده‌است. سامانه چک صیاد که به‌اختصار به آن سامانه صیاد می‌گویند، بدین‌منظور بوجودآمده است. هر کدام از بانک‌های کشور برای صدور دسته‌چک باید از طریق این سامانه اقدام کنند.
همچنین دارندگان دسته‌چک لازم است که بعد از صدور هر برگ چک آن را در سامانه صیاد ثبت کنند.
نکته: سامانه صیاد از سال ۱۳۹۷ ایجاد شد اما کار خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع کرده است.


شرایط دریافت چک صیادی


• برای دریافت چک صیادی لازم است که حداقل ۲ سال از زمان باز کردن حساب جاری‌تان گذشته باشد.
• باید محل سکونت یا محل کار ثابتی داشته باشید.
• نباید در گذشته چک برگشت خورده داشته باشید.
• حتماً باید یک حساب سپرده بلندمدت با حداقل ۵ میلیون تومان در بانک موردنظر داشته باشید و حداقل ۶ ماه از زمان افتتاح حسابتان گذشته باشد.
نکته: برای دریافت چک صیادی می‌توانید به شعب بانک مورد نظرتان مراجعه کنید.
نکاتی که باید قبل‌از پر کردن چک صیادی رعایت کنید
• نمی‌توانید چک صیادی را در وجه حامل صادر کنید.
• نام فرد ذی‌نفع باید در سامانه صیاد بانک مرکزی ایران ثبت‌شده باشد.
• در زمان صادر کردن چک صیادی باید مشخصات دقیق ذی‌نفع را بر روی چک درج کنید.
• چک‌های صیادی را نمی‌توان بدون تاریخ صادر کرد و حتما باید در زمان نوشتن آن تاریخ دقیق صدور چک ذکر شود.
در ادامه مقاله نکاتی را مطرح می‌کنیم که هنگام نوشتن چک صیادی به کارتان می‌آید. با رعایت این نکات می‌توانید به‌طور صحیح و اصولی چک خود را پر کنید و از بروز مشکلات و مسائل جانبی جلوگیری کنید.


نکات لازم برای پر کردن چک صیادی


۱. در زمان نوشتن چک صیادی حتما مبلغ را به عدد و حروف بنویسید تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.

۲. برای نوشتن چک حتما از یک خودکار استفاده کنید و نوشتن چک با ۲ خودکار می‌تواند راهی را برای سودجویان باز کند تا از آن چک سوءاستفاده کنند.

۳. زمانی‌که مبلغ چک را به عدد و حروف یادداشت کردید، یک چسب شیشه‌ای بر روی آن بچسبانید و روی چسب را نیز با ناخن خود کمی فشار دهید تا جوهر خودکار کاملاً به چسب بچسبد. با اینکار احتمال تغییر اعداد و رقم چک را کاهش می‌دهید.

۴. سعی کنید تاریخ چک را هم به عدد و به همه حروف بنویسید. اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، حتماً تاریخ را به حروف بنویسید تا امکان تغییر دادن آن کمتر شود.

۵. در زمان صدور چک حتما تمامی اطلاعات آن را خودتان بنویسید. پر کردن بخشی از چک را به فرد دیگری نسپارید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

چگونه چک صیادی را تکمیل کنیم؟

۶. اگر قراردادی را تنظیم می‌کنید که برای آن لازم است چند چک صیادی صادر کنید، حتما شماره، مبلغ و تاریخ هر چک را در قرارداد مربوطه بنویسید.

۷. در هنگام نگارش چک هیچ‌گاه از خودکار طرف مقابل استفاده نکنید. به‌خصوص اگر طرف مقابل ذی‌نفع چک باشد و قرار است چک را برای او بنویسید. ممکن است فرد ذی‌نفع بخواهد در آینده با همان خودکار تغییراتی را بر روی اطلاعات چک ایجاد کند. حتی ممکن است برخی از خودکارها دارای جوهری بخصوصی باشند که بعد از مدتی اثر آن بر روی چک از بین می‌رود. در نتیجه فرد می‌تواند به‌راحتی اطلاعات جدیدی را بر روی چک ایجاد کند.

۸. سعی کنید برای پر کردن چک، از خودکاری که رنگ منحصر به فردی دارد، استفاده کنید. چراکه رنگ‌های مشکی و آبی به راحتی قابل جعل کردن است.

۹. حتما بعد از نوشتن مبلغ چک دو طرف آن را ضربدر بزنید.

۱۰. اگر چک شما دارای خط خوردگی است، حتما پشت چک این‌موضوع را درج کنید.

۱۱. سعی کنید امضای‌تان نه ساده و نه خیلی پیچیده باشد. اگر خیلی ساده باشد، به‌راحتی قابل جعل کردن است و اگر پیچیده شود، امکان سنجش آن کم می‌شود.

۱۲. حتما در کنار امضاء، نام و نام خانوادگی خود را بنویسید تا اگر در آینده کسی قصد سوءاستفاده از این چک را داشت، کار سخت‌تری را در پیش داشته باشد. چرا که باید هم امضا و هم دست خط شما را جعل کند.

۱۳. بعد از آنکه نام شخص را در بخش مربوطه نوشتید، حتما در کنار آن علت صدور این چک را بنویسید. با نوشتن این نکته از خیلی از اتفاقات احتمالی در آینده جلوگیری می‌کنید.

۱۴. سعی کنید در زمان نگارش اطلاعات چک، به‌هیچ‌وجه بر روی چک خط خوردگی وجود نداشته باشد. حتما این‌موضوع را برروی چک قید کنید که این چک فاقد هرگونه خط خوردگی است.

چگونه چک صیادی را تکمیل کنیم؟

۱۵. بعد از آنکه چک را تکمیل کردید، ته برگ چک، تاریخ صدور چک، مبلغ چک و نام ذی‌نفع چک را بنویسید.
به این نکته توجه کنید که برخی از چک‌ها باید توسط دو نفر امضاء شوند یا مهر بخورند تا از نظر قانونی معتبر باشند.

۱۶. به‌هیچ‌وجه چکی که دریافت کرده‌اید را در اختیار فرد صادرکننده قرار ندهید. این عمل شما معنای قانونی دارد و فرد صادرکننده می‌تواند ادعا کند که تمام طلب خود را به شما پرداخته‌است و به‌همین دلیل چک را به او برگردانده‌اید. بعد از این عمل، دیگر نمی‌توانید مدعی طلب خود باشید. برای آنکه بتوانید خلاف این موضوع را ثابت کنید به زمان و انرژی زیادی نیاز خواهید داشت.

۱۷. تاریخ چک را به‌صورت عدد، حروف، افقی و عمودی بنویسید. در سمت چپ و راست آن با یک ضربدر محدودیت ایجاد کنید تا کسی نتواند عددی را به آن اضافه یا کم اضافه کند.

۱۸. امضاء را به صورتی بر روی برگ بکشید که بر روی برگه‌های دیگر دسته‌چک تان اثری نیفتد.

۱۹. حتما دسته‌چک خود را در یک مکان امن و دور از دسترس دیگران قرار دهید.

۲۰. اگر دسته‌چک تان را داخل جیب کت یا شلوارتان قرار داده‌اید، یا آن را روی میز کار خود گذاشته‌اید، حتما به یاد داشته باشید که در زمان ترک آن محل یا درآوردن کت تان، دسته‌چک را نیز به یک مکان امن انتقال دهید.

۲۱. اگر تاریخ چک با تاریخ نوشتن قرارداد یکی است، می‌توانید به‌صورت کیفری موضوع را دنبال کنید. اما اگر تاریخ صدور چک مربوط به بعد از تاریخ عقد قرارداد باشد، چک شما وعده‌دار و حقوقی محسوب می‌شود.

۲۲. سعی کنید که چک خود را در وجه حامل ننویسید و نام فرد ذینفع را به‌طور دقیق ذکر کنید تا در آینده، چک شما دست افراد سودجو نیفتد.

چگونه چک صیادی را تکمیل کنیم؟

۲۳. اگر چک را برای ضمانت انجام یک کار یا عقد قراردادی می‌کشید، حتماً در متن آن از کلمه «بابت» استفاده کنید. به‌طور مثال در وجه آقای... بابت قرارداد... به این صورت چک شما وجه حقوقی پیدا می‌کند و دریافت مبلغ آن مشکل‌زا خواهد شد.

۲۵. این نکته را در ذهن داشته باشید که کشیدن چک سفید امضا تخلف به حساب می‌آید.
اگر قصد دارید امنیت چک صیادی خود را افزایش دهید، می‌توانید از دستگاه‌های مخصوصی مانند دستگاه پرفراژ دستی استفاده کنید.

۲۶. می‌توانید از نرم‌افزارهای حسابداری نیز برای نوشتن چک کمک بگیرید. علاوه‌بر نرم‌افزارهای حسابداری، نرم‌افزارهای مخصوص نوشتن چک نیز در بازار وجود دارند که برای نوشتن چک صیادی به کمک شما می‌آیند.

۲۷. بعد از نوشتن مشخصات چک صیادی، بخش‌های خالی را با یک خط ممتد بپوشانید تا امکان نوشتن حروف و اعداد اضافی و دست بردن در اطلاعات چک، امکان‌پذیر نشود.

۲۸. حتما شماره چک خود را در یک دفترچه یا هرجایی که مناسب می‌دانید، یادداشت کنید تا اگر اتفاقی برای چک شما پیش‌آمد (به‌طور مثال اگر آن برگه گم شد یا مورد سرقت قرار گرفت) بتوانید جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی را بگیرید همچنین می‌توانید از چک یک کپی تهیه کنید و آن را در جای مطمئنی نگه دارید.
۲۹. درهنگام نوشتن چک به‌هیچ‌وجه عجله نکنید و با آرامش خاطر اطلاعات لازم را پر کنید تا در آینده برای شما مشکلی پیش نیاید.

نکته: برای ثبت چک در سامانه صیاد می‌توانید از اپلیکیشن‌های مرتبط با بانک مورد نظرتان که با نام‌های اینترنت بانک و همراه بانک شناخته می‌شود، استفاده کنید.

۳۰. اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا به هر دلیلی نتوانستید چک مورد نظرتان را از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه در سامانه صیاد به ثبت برسانید، می‌توانید به شعب بانک مورد نظرتان مراجعه کنید تا کارمندان بانک، این کار را برای شما انجام دهند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است