search
menu

رستوران های زنجیره ای مک دونالد

[ پنهان کردن ]
مک دونالد و هرآن‌ چه که لازم است راجع به رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌ دونالد بدانید!
مک‌ دونالد چیست؟
تاریخچه‌ی رستورانهای زنجیره‌ای مک دونالد
همبرگر مک دونالد
دستور پخت همبرگر مک دونالد
حقایق جالب درباره‌ی مک دونالد
انواع رستوران‌ های مک دونالد
تاریخچه لوگوی مک دونالد
شعبه ‌های مک دونالد

مک دونالد و هرآن‌ چه که لازم است راجع به رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌ دونالد بدانید!


در قرن ۲۱، کمتر کسی وجود دارد با شنیدن کلمه‌ی فست فود یا همبرگر کمان طلایی مک دونالد در ذهنش نقش نبندد یا کنجکاو نباشد که بداند پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین غذا در آمریکا چه طعمی خواهد داشت.
اگر شما هم به مطالعه‌ی سیر پیشرفت این برند علاقه‌مندید پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.
رستوران های زنجیره ای مک دونالد

مک‌ دونالد چیست؟


مک دونالد یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین رستوران‌ های زنجیره‌ ای در سرتاسر جهان است، این برند با حدود ۳۷۸۰۰ شعبه در ۱۱۹ کشور جهان به یکی از مطرح‌ترین برند های جهان تبدیل شده است و اگر با بلیط هواپیما به یکی از این کشورها سفر کرده باشید احتمال طعم متفاوت برگرهای آن را تجربه کرده‌اید. این رستوران علاوه بر منوی فست فود که شامل همبرگر، چیز برگر معروف مک دونالد، سیب زمینی سرخ‌کرده و مرغ است؛ منوی صبحانه (مک مافین تخم مرغ...) را نیز شامل می‌شود، البته منوی مک دونالد در خارج آمریکا با بیرون از آن متفاوت است و در خارج از آمریکا منوها محلی‌تر می‌شوند؛ البته بسیاری از غذاها سابقا در منو حضور داشتند اما به دلیل نیاز داشتن به زمان طولانی برای پخت یا مورد پسند مردم نبودن از منو حذف شدند مثل مک اسپاگتی یا مک لابستر.

تاریخچه‌ی رستورانهای زنجیره‌ای مک دونالد


اما به راستی مک دونالد چگونه به این شهرت جهانی دست یافت؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید کار مک دونالد در ابتدا فروش هات داگ و محصولات کبابی بوده است. در سال ۱۹۳۰، یک غرفه‌ی محقر در نزدیکی محل برگزاری مسابقات اسب سواری در کالیفرنیا توسط دو برادر به نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد اداره می‌شد اما در سال ۱۹۴۸ به فروش همبرگر تغییر پیدا کرد. علاوه بر آن حساسیت زیادی روی کیفیت محصولات ارائه شده داشتند که در آن زمان نوشابه، همبرگر، چیپس و شیرینی پای بود. علاوه بر این دو برادر، شخص دیگری وجود داشت که نقشی اساسی در جهانی شدن مک دونالد ایفا کرد؛ این شخص کسی نبود جز ری کراک، این شخص سیستم سرویس دهی مک دونالد را راه‌اندازی کرد و نقش مهمی در روند جهانی شدن و توسعه‌ی فروش مک دونالد داشت. امروزه مک دونالد روزانه به حدود ۶۴ میلیون مشتری سرویس ارائه می‌دهد.
رستوران های زنجیره ای مک دونالد

همبرگر مک دونالد


همبرگر یکی از محبوب‌ترین غذاها در سراسر جهان می‌باشد اما وقتی پای همبرگر به میان می‌آید یک نام آشنا به گوش می‌خورد: مک دونالد!
چه چیزی باعث شده که همبرگر مک دونالد از پرفروش‌ترین غذاها در امریکا باشد؟

دستور پخت همبرگر مک دونالد


همبرگرهای مک دونالد در ابتدا نان‌های بزرگتری داشتند اما به دنبال اعتراض و انتقادات نسبت به این شرکت درباره‌ی رواج چاقی و اضافه وزن، این برند به کوچک کردن برگرهای خود روی آورد.
مواد لازم:
گوشت چرخ کرده گوساله با ۵ درصد چربی ۶۰۰ گرم
تخم مرغ یک عدد
پیاز خرد شده ۲/۱ لیوان
پودر نان خشک ۴/۱ لیوان (می‌توانید نان باگت را در فر خشک کنید و به پودر تبدیل کنید یا از پودر سوخاری استفاده کنید.)
سیر: یک یا دو حبه رنده شده
نمک: ۲/۱ قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز: ۲/۱ قاشق چای‌خوری
نان باگت گرد: ۴ عدد
گوجه فرنگی اسلایس شده به مقدار دلخواه
برگ کاهو: به مقدار دلخواه
پیاز قرمز حلقه شده ۴ برش نازک
سس مایونز: ۴/۱ لیوان
سس کچاپ: ۴/۱ لیوان
در واقع طرز تهیه همبرگر مک دونالد و طبیعی نسبتا مشابه است اما سرآشپزها فکر می‌کنند که راز تهیه در ورز دادن گوشت و استفاده از نان مناسب است.
گوشت چرخ‌کرده را در یک کاسه بزرگ با تخم مرغ، پیاز رنده شده که آبش را قبلا گرفته‌اید، پودر نان خشک، سیر، نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا یکدست شوند؛ سپس اجازه دهید مایه‌ی گوشت چند دقیقه استراحت کند.
مایه‌ی همبرگر را به شش قسمت مساوی با پهنای ۱۲ سانتی‌متر و ضخامت یک تا یک و نیم سانتی‌متر تقسیم می‌کنیم و هر کدام را به صورت گرد پهن می‌کنیم.
برگرها را روی گریل از قبل گرم شده (هر طرف حدودا ۴ دقیقه) قرار می‌دهیم و در دقایق پایانی یه ورقه پنیر گودا را روی گوش بگذارید تا کمی آب بشود، در این مرحله به صورت دلخواه می‌توانید دو طرف نان را هم گریل کنید. نان را از وسط برش بزنید و روی یک برش مایونز و روی برش دیگر کچاپ بمالید؛ سپس، برگ کاهو، برش‌های گوجه فرنگی، همبرگر و حلقه‌ی پیاز را قرار دهید (برخی از افراد به این مرحله پیاز کاراملی تفت داده شده با کره را نیز اضافه می‌کنند) و در آخر به دلخواه نمک یا فلفل اضافه کنید.
جالب است بدانید که طرز تهیه سس مشهور مک دونالد در سال ۲۰۱۷ به صورت آنلاین منتشر شد؛ برای درست کردن این سس شما به روغن سویا، ترشی، سرکه، زرده تخم مرغ، پودر پیاز، شکر و خردل نیاز دارید.

حقایق جالب درباره‌ی مک دونالد


اگر فکر می‌کنید که مک دونالد فقط در زمینه‌ی فروش همبرگر پیشتاز است، باید اضافه کنیم که این برند از بزرگترین فروشنده‌های اسباب بازی (حتی بزرگ‌تر از هاسبرو و ماتل) می‌باشد، این موضوع به این دلیل است که مک دونالد در هپی میل‌ های خود (غذای بچه‌ ها) از اسباب بازی استفاده می‌کند.
حدود ۷۵ درصد از کنجد‌های تولید شده در مکزیک برای نان همبرگر مک دونالد استفاده می‌شوند و ۷ درصد تمام سیب‌زمینی‌های کشت شده در آمریکا توسط مک دونالد مصرف می‌شود؛ علاوه بر این‌ها حدود یک هشتم از جمعیت آمریکایی‌ ها حداقل در یک بازه از زندگی خود در یکی از شعبه‌های مک دونالد کار کرده اند.
شاید فکر کنید سالاد سزار نسبت به بیگ مک (همبرگر بزرگ مک دونالد) وعده‌ی سالم‌ تری می‌باشد اما سخت در اشتباهید زیرا سالاد سزار کالری بیشتری نسبت به همبرگر مک دونالد دارد.
شاید به نظر برسد که مک دونالد با حدود ۳۷۸۰۰ شعبه در نقاط مختلف جهان، دارای بیشترین تعداد شعبه در بین رستوران‌ های زنجیره‌ ای باشد اما این تصور درست نیست زیرا رستوران‌ های زنجیره‌ ای سابوی (ُSubway) با ۴۴۸۸۲ شعبه دارای رتبه اول در زمینه‌ تعداد شعب هستند.
بسیاری از افراد مشهور مثل پینک، ریچل مک آدامز، جف بزوس در این رستوران ‌ها کار کرده‌اند.
در ابتدا اینگونه به نظر می‌رسد که قوس ‌های طلایی فقط به معنی اول نام‌خانوادگی بنیان‌گذاران و یا نماد سیب زمینی سرخ کرده باشند اما این کمان‌ها نشانه‌ی اولین دکه مک دونالد بود که با دو قوس زرد در هر طرف طراحی شده بود.
دونالد گروسک آمریکایی با خوردن حدود ۲۵۰۰۰ بیگ مک هم اکنون رکورد دار خوردن بیشترین بیگ مک در طول زندگی خود است، وی اظهار داشت که روزانه حداقل دو عدد همبرگر را به مدت ۴۶ سال مداوم خورده است.
رستوران های زنجیره ای مک دونالد

انواع رستوران‌ های مک دونالد


بیشتر رستوران‌ های مک دونالد در فضای داخلی به اراِئه‌ی خدمات می‌پردازند ولی بعضی از آن‌ها نیز از فضای باز برای سرویس‌ دهی استفاده می‌کنند. یکی از معمول‌ترین نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات ایستگاه‌های مک درایو است که به صورت خرید و پرداخت با خودرو انجام می‌شود.
همانگونه که سابقا اشاره شد مک دونالد در ۱۱۹ کشور جهان جهان چندین شعبه‌ی فعال دارد اما گاهی تغییرات کوچکی برحسب مکان رستوران در منو به وجود می‌آید؛ مثلا در مک دونالد‌های هند ممنوعیت مذهبی برای گوشت گاو وجود دارد یا کیک گوشت در مک دونالد نیوزلند.

تاریخچه لوگوی مک دونالد


شاید تصور اینکه لوگوی مک دونالد، کمان‌های طلایی (Golden Arches) نباشد برای ما موضوع سختی باشد، اما این موضوع حقیقت دارد و لوگوی مک دونالد همیشه به این صورتی که ما می‌بینیم نبوده است.
اما در ابتدا خبری از لوگوی تصویری نبود و در زمانی که مک دونالد باربیکیو (۱۳۴۰-۱۳۵۳) بود، مالکان به نوشتن نام برند بسنده می‌کردند.
از سال ۱۳۵۳ لوگوی تصویری به این برند اضافه شد اما کمان طلایی نبود و به لوگوی سرآشپز معروف بود.
در سال ۱۳۶۰ لوگوی مک دونالد کمان طلایی متداخل و خطی مورب در بین آن‌ها بود.
و از سال ۱۳۶۰ تا اکنون کمان طلایی معرف این برند بوده است؛ البته در سال ۲۰۰۰، منحنی ای در زیر کمان طلایی وجود داشت که شکلی مشابه لبخند را بر روی محصولات ایجاد می‌کرد.
از سال ۲۰۰۳ هم جمله‌ی I’m lovin’ it جزو دیگر شاخص‌های مک دونالد به شمار می‌رود.
رستوران های زنجیره ای مک دونالد

شعبه ‌های مک دونالد


کشور‎هایی که مک دونالد در آن‌ ها شعبه دارد عبارتند از:
آرژانتین، آروبا، استرالیا، اتریش، جمهوری آدربایجان، باهاما، بحرین، بنگلادش، باربادوس، بلاروس، بلژیک، بوتسوانا، برزیل، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، هنگ کنگ، ماکائو، کلمبیا، کاستاریکا، کرواسی، قبرس، جمهوری چک، دانمارک، دومینیکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، مصر، السالوادور، استونی، فیجی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، گواتمالا، گویان، هندوراس، هنگ کنگ، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، هند، اندونزی، جمهوری ایرلند، حکومت خودگردان فلسطین، جامائیکا، ژاپن، اردن، کویت، لتونی، لبنان، لیتوانی، مالزی، مالت، موریس، مکزیک، مولداوی، مراکش، هلند، نیوزلند، نیکاراگوئه، عمان، پاکستان، پاناما، پرو، پاراگوئه، فلیپین، لهستان، پرتغال، قطر، رومانی، روسیه، ساموآ، سنت لوسیا، عربستان سعودی، صربستان، سنگاپور، اسلواکی، اسلوونی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، سری لانکا، سوئد، سوئیس، سوریه، جمهوری چین، تایلند، ترکیه، اوکراین، امارات متحده عربی، بریتانیا، جزایر کیمن، ایالات متحده آمریکا، گوآم، پورتوریکو، جزایر ویرجین ایالات متحده، ساموآی آمریکا، اروگوئه، ونزوئلا، یمن.
کشورهایی که فاقد شعبه‌های مک دونالد هستند نیز به شرح زیر هستند: ایران، برمودا، مقدونیه، یمن، مونتنگرو، کره شمالی، زیمباوه، بولیوی، ایسلند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است