search
menu
قائمشهر keyboard_arrow_down close

قائمشهر

درباره قائمشهر

مازندان از جمله استان‌های خوش منظر کشورمان است که می‌توان گفت تقریبا همه شهرهای آن از جذابیت‌های زیادی برای ایرانگردی برخوردار هستند. یکی از این شهرهای گردشگری نیز قائم شهر است که مرکز شهرستانی با همین نام است. این شهر چشم‌نواز از نظر دارا بودن زیبایی‌های طبیعی هیچ کم از دیگر شهرهای شمالی ایران ندارد و مناظر آشنای شهرهای شمال نظیر مراتع وسیع سرسبز، روستاهای باصفای تاریخی و دریاچه‌های دلفریب که در این شهر به وفور به چشم می‌خورند، نیازی به توصیف ندارند. در کنار این جاذبه‌های طبیعی، اماکن تاریخی و زیارتگاه‌های این شهر نیز از شهرت زیادی میان گردشگران آن برخوردارند. اگر شما هم از علاقمندان سفر به این شهر شگفت‌انگیز هستید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید و بعد از آشنایی بیشتر با این شهر از طریق خرید بلیط هواپیما مقدمات سفر به آن را تدارک ببینید.
قائمشهر

درباره قائم شهر


شهری که امروزه آن را با نام قائم شهر می‌شناسیم در ابتدا منطقه‌ای با طبیعت بکر بین شهرهای کنونی آمل و ساری بود. آثار کشف‌شده در کاوش‌های باستان شناسی در تپه‌های این منطقه‌ به همراه یک گورستان قدیمی، نشانگر پیشینه سه هزار ساله سکونت انسان‌ها در این منطقه است. این شهر باستانی تا قبل از قرن ششم هجری شمسی با نام چمنو شناخته می‌شد که در گویش محلی به معنای محل سبزه‌زار و آب بود. بعدها این منطقه روستایی در دوران قاجار به علی آباد تغییر نام یافت تا آنکه در دوران پهلوی و پس از توسعه راه آهن و احداث چندین کارخانه صنعتی به شهر کوچکی تبدیل شد که در سال ۱۳۱۴ نام شاهی را بر روی آن گذاشتند. در نهایت در دوران پس از انقلاب نیز اسم این شهر که در استان مازندران قرار گرفته‌است، از شاهی به قائم شهر تغییر پیدا کرد. مساحت این شهر ۴۵۸ متر مربع تخمین زده می‌شود و بر طبق آخرین آمار سرشماری جمعیت این شهر حدود ۳۰۹۰۰۰ نفر است. شرایط اقلیمی شهر منجر به رونق حرفه کشاورزی در این منطقه شده‌است و شغل اصلی اکثر اهالی این شهر نیز در حوزه کشاورزی است.

شرایط آب و هوایی قائم شهر


شاید بتوان یکی از دلایل محبوبیت قائم شهر را به خوش آب و هوا بودن آن مرتبط دانست. این شهر بطور کلی همانند دیگر شهرهای ناحیه شمال دارای آب و هوای مرطوب و معتدل است. میزان بارندگی در این شهر به حدی است که ساکنان آن در اکثر روزهای سال حتی در فصل‌های گرم نیز شاهد بارش باران هستند و همین سطح از بارندگی نیز منجر به ایجاد پوشش گیاهی غنی در این منطقه شده‌است. گفتنی است اگرچه به محض تغییر فصل هوای زمستانی در تمام شهر احساس می‌شود اما به دلیل قرارگیری ارتفاعات البرز در ناحیه جنوبی شهر، دمای هوا در این نقطه از شهر به نسبت بقیه مناطق شهر پایین‌تر است. هرچند به دلیل محبوبیت بالای این شهر در میان گردشگران در تمامی طول سال شاهد تردد مسافران به این شهر هستیم، با این حال بطور کلی گردشگران در فصل‌های گرم سال که شامل بهار و تابستان می‌شوند تمایل بیشتری برای سفر به این شهر دارند.
قائمشهر

سوغات قائم شهر


بی‌تردید برای اکثر گردشگران خرید سوغاتی از بخش‌های جذاب هر سفر به حساب می‌آید به خصوص اگر آن سوغات از قائم شهر باشد. زیرا سوغاتی‌های این شهر هم شامل خوراکی‌های محلی خوشمزه می‌شود و هم صنایع دستی بی نظیری را دربرمی‌گیرد که می‌توان تا سال‌های سال آنها را به عنوان یادگاری ارزشمند از سفر به این شهر نگه داشت و یا به عزیزان خود هدیه داد. کوماج، گندله، نان محلی تندیر و سوهان کنجدی از جمله خوشمزه‌ترین و البته معروف‌ترین خوراکی‌های شهر بشمار می‌روند. از میان صنایع دستی این شهر نیز می‌توان به مصنوعات چوبی، حصیربافی، جاجیم‌بافی و سفالگری اشاره کرد.

جاهای دیدنی قائم شهر


پل آجری بالا تجن
پل آجری بالا تجن در روستای استرآباد و در شهرستان قائم شهر قرار گرفته‌است و از دیدنی‌های شاخص این شهر محسوب می‌شود. این پل بر روی رودخانه تجن قرار دارد گذرگاهی است که دو بخش اصلی روستا به واسطه آن به یکدیگر راه پیدا می‌کنند و پیشینه تاریخی آن به دوران قاجار باز می‌گردد. نام این پل تاریخی از دهه ۱۳۸۰ در لیست آثار ملی کشورمان قرار گرفته‌است. برای ساخت این پل عمدتا از مصالحی مانند آجر و ساروج استفاده شده‌است. انعکاس تصویر مناظر طبیعی بر روی آب‌هایی که در زیر پل در جریان هستند منظره‌ای رویایی به وجود آورده‌است که در فصل بهار با روییدن گیاهان و سرسبز شدن منطقه این زیبایی دوچندان می‌شود. ناگفته نماند که به دلیل شدت بارندگی‌ها در شهر بخش‌های بیشتر این پل جهت جلوگیری از ایجاد خسارات جانی به ناچار تخریب شده‌است.
تپه باستانی گردکوه جمنان
یکی از مکان‌های دیدنی قائم شهر که از جنبه باستان شناسی نیز دارای اهمیت فراوانی است تپه باستانی گردکوه جمنان است که در حقیقت شامل یک مجموعه طبیعی است و دارای سه تپه مختلف است. این تپه‌ها در منطقه‌ای به نام جمنان و در ناحیه جنوب شرقی قائم شهر قرار گرفته‌اند و ارتفاع بلندترین آنها به طول ۲۶ متر می‌رسد. بنا به گفته کارشناسان پیشینه این تپه‌ها به دوران دیرینه عصر آهن برمی‌گردد. در کاوش‌های باستان شناسان آثار تاریخی ارزشمندی در این منطقه به کشف رسیده‌است که از میان آنها می‌توان به ظروف عتیقه‌ای که متعلق به دوران اشکانیان است اشاره کرد.
امامزاده یوسف رضا (ع)
شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که مقبره برادر امام هشتم شیعیان در قائم شهر است و زائران و گردشگران زیادی به یکی از بیمارستان‌های شهر می‌روند تا از این مکان با عنوان امامزاده یوسف رضا (ع) دیدن ‌کنند. آنطور که اهالی منطقه می‌گویند در دوران پهلوی مقبره یوسف رضا (ع) تخریب شده‌است و بیمارستانی به نام رازی در محل آن احداث شده‌است. از این رو این امامزاده در حال حاضر در محل استقرار این بیمارستان قرار گرفته‌است و تنها چنار بلند بالای آن که عمرش به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد، قابل مشاهده است که از میان یکی از فضاهای داخلی ساختمان روییده‌است.
قائمشهر

دریاچه گل پل
دریاچه گل پل یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های قائم شهر است که در ناحیه جنوب شرقی این شهرستان و در نزدیکی روستایی به نام برنجستانک قرار گرفته‌است. این دریاچه دو حوضچه زیبا دارد و مساحت آن تقریبا پنج هکتار است که در عمیق‌ترین قسمت به عمق پنج متری خود می‌رسد. آب این دریاچه مایع حیاتی است که گونه‌های متنوعی از آبزیان را سیراب می‌کند و پوشش جنگلی چشم‌نوازی را در حاشیه دریاچه پدید آورده است. از این رو تلاقی دریاچه و جنگل منجر به ایجاد یک تفریگاه طبیعی فوق العاده زیبا برای گردشگران شده‌است. اغلب گردشگران در حوالی دریاچه و در میان درختان جنگل چادرهای خود را برپا می‌کنند تا به طبیعت‌گردی دست بزنند و از حضور در فضای بکر و طبیعی این منطقه و انجام تفریحاتی مانند ماهیگیری، جنگل پیمایی و شنا نهایت لذت را ببرند.‌
منطقه محافظت شده خیبوس
یکی از مناطق بکر و تماشایی قائم شهر منطقه حفاظت شده خیبوس است که چندین سال است که مورد حمایت و حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. این منطقه که مساحت آن حدود ۳۴۷۱ هکتار است دربرگیرنده پوشش گیاهی جنگل‌های مشهور هیرکانی است و انواع درختان شوکا، راش و توسکا در آن به چشم می‌خورند. علاوه بر آن در این منطقه بی‌نظیر زیستی گونه‌های کمیاب جانوری نظیر خرس قهوه‌ای، گراز، شغال، قرقاول، سنجابک و لوس مار نیز زندگی می‌کنند. گفتنی است سدزمزم که به آن سد برنجستانک هم می‌گویند و از دیگر دیدنی‌های این شهر است، در مجاورت این منطقه قرار گرفته‌است.