search
menu
قبرس keyboard_arrow_down close
label
رزرو هتل
hotel
هتل ها ۱۴

درباره قبرس

قبرس؛ کشوری جزیره‌ای است که در بخش شرقی دریای مدیترانه قرار گرفته و با نام رسمی جمهوری قبرس شناخته شده است. این کشور در همسایگی مصر، یونان، لبنان، غزه، اسرائيل و سوریه قرار دارد. ناگفته نماند که قبرس از سمت جنوب نیز با ترکیه هم مرز است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشور قبرس سومین جزیره پر جمعیت در دریای مدیترانه بوده و دارای جمعیتی حدود یک میلیون و دویست هزار نفر است. به همین علت آن را کشوری مستقل خوانده و برای آن یک پایتخت تعیین کرده‌اند. کشور قبرس بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرش را برای پایتخت خود انتخاب کرده که نام آن نیکوزیا است. اگر با تهیه بلیط هواپیما قبرس قصد سفر به این کشور داشتید باید بدانید که قبرس به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده و هر بخش ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به عبارت دیگر در قسمت شمالی قبرس که به بخش ترک نشین معروف است می‌توانید با قشر مسلمان و ترک زبان قبرسی آشنا شوید. یا در بخش جنوبی که با نام قبرس اروپایی شناخته می‌شود می‌توانید با مردمانی معاشرت کنید که عموماً یونانی هستند. در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات مفیدی را درباره کشور قبرس در اختیار شما قرار دهیم تا بهتر بتوانید به هنگام انتخاب تور گردشگری قبرس سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. کشور قبرس از نقاط پر بازدید گردشگری به شمار رفته و کشوری توسعه یافته با درآمد سرانه بالا است. شاخص توسعه انسانی نیز در این کشور آمار بالایی دارد.
قبرس

زبان، واحد پول و دین مردم قبرس


به علت وجود قوم‌های یونانی و ترکی استانبولی زبان رسمی این کشور در هر دو گویش خلاصه شده و عموم مردم به هر دو زبان مسلط هستند. البته زبان‌های اقلیتی هم مثل ارمنی و عربی قبرسی در بین مردم وجود دارد اما زبان رسمی این کشور گویش یونانی قبرسی و گویش ترکی قبرسی است. طبق گزارشی که در سال ۲۰۲۰ از اهالی کشور قبرس (بخش شمالی) در مورد دین و مذهبشان شده حدود ۷۰ درصد گفته‌اند که دین مسیحیت را به عنوان دین خود پذیرفته‌اند. بدین صورت اکثریت قبرسی‌ها مسیحی هستند اما در نقطه مقابل می‌توان گفت که دین اسلام نیز دنبال کنندگان زیادی داشته و با ۲۵ درصد آرا در مقام دوم قرار گرفته است. در این میان حدود ۲ درصد اظهار بی‌دینی کرده و ۸ دهم درصد هم میلی به پاسخ سؤال نداشته‌اند. کشور قبرس عضو اتحادیه اروپا بوده و واحد پول آن به یورو (Euro) است. استفاده از این واحد پول در حال حاضر در ۱۹ کشور اروپایی مانند آلمان، اتریش، اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، ایرلند، هلند، فنلاند، لوکزامبورگ، فرانسه، بلژیک و ... جریان دارد.

شهرها و گروه‌های قومی قبرس


کشور قبرس به طور کلی به ۶ استان شده و طبق آمارهای پذیرفته شده از مردمان هر بخش از کشور؛ ۷۷ درصد از اهالی آن یونانی تبار، ۱۸ درصد ترک تبار و ۲ درصد از دیگر اقلیت‌های مسیحی که شامل مارونی‌، کاتولیک لاتینی و ارمنی‌ها می‌شود، تشکیل شده است. استان‌های جمهوری قبرس که با نام‌های فاماگوستا، گیرنه، لارناکا، لیماسول، نیکوزیا و پافوس شناخته شده‌اند جمهوری ریاستی متمرکزی داشته و به دست نیکوس آناستاسیادس اداره می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری قبرس


همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد کشور قبرس یک کشور جزیره‌ای بوده که سر از آب‌های مدیترانه درآورده و یک کشور متمدن و تاریخی به شمار می‌رود. بدیهی است که این کشور جاذبه‌های فراوان و متعددی داشته باشد. به قدری که با یک سفر چند روزه هم نتوانید از همه دیدنی‌های آن بازدید کنید اما برای جلوگیری از هدر رفتن زمان و صرفه جویی در هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را با یک تور گردشگری قبرس آغاز کنید. با همراه شدن در تورهای گردشگری می‌توانید با برنامه ریزی درست و دقیق‌تر اوقاتی لذت‌بخش و مفرح را تجربه کنید. در سفر به قبرس اروپایی می‌توانید از شهر کوریون باستان دیدن کنید. این شهر باستانی منظره‌ای رو به دریا دارد و فضایی دل‌نشین را برایتان به نمایش می‌گذارد. قلعه سنت هیلاریون یک جاذبه دیگر است که در سفر به قبرس شمالی می‌توانید از آن بازدید کنید. این قلعه زیبا شما را به کوهپیمایی وا می‌دارد اما قطعا چشم‌ اندازی در بالای قلعه نصیبتان می‌شود ارزش خستگی را دارد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری کشور قبرس می توان به قنات کاراماس، صومعه استاوروونی، روستای لفکارا، دریاچه نمک و کلیسای سنت لازاروس که در شهر بزرگ لارناکا در قبرس جنوبی قرار دارد اشاره داشت. البته اگر به دنبال زیبایی‌های دریا و ساحل این کشور هستید می‌توانید از ساحل نیسی، غواصی در منطقه کشتی غرق شده زنوبیا، شهر ساحلی پافوس و پروتاراس دیدن کنید و اوقات روح‌نوازی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.
قبرس

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی قبرس


اقلیم و آب و هوای اکشور قبرس به علت موقعیت جغرافیایی خاصش به طور کلی گرمسیر است اما باید گفت که در فصول مختلف شاهد شرایط آب و هوایی متفاوتی هستیم که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. اگر می‌خواهید برای سفر در تعطیلات عید مقصدی را انتخاب کنید پیشنهاد ما کشور قبرس است. بهار، فصل زیبایی و شکوفایی این کشور بوده و گرمایی مطبوع دارد. در اکثر اوقات نسیمی خنک صورت شما را نوازش و بوی گیاهان مشامتان را پر خواهد کرد. کشور قبرس در گرم‌ترین ماه‌های سال یعنی جولای و آگوست روزهای داغ با اقلیم خشک را تجربه می‌کند و ممکن است برای سفر کمی نامناسب به نظر برسد. اگر بخواهیم درباره آب و هوا در فصول سردتر یعنی پاییز و زمستان صحبت کنیم باید بگوییم که در روزهای اولیه شروع پاییز هنوز هم می‌توان در دریا شنا کرد و تفریحات آبی را انجام داد اما در فصل زمستان زیبایی‌های دیگری شکل می‌گیرد که دیگر عدم وجود تفریحات دریایی خاطرتان را آزرده نمی‌کند. در این فصل سامانه بارشی بالا بوده و در ارتفاعات بارش برف زیادی را شاهد هستیم. پس می‌توانید در کوه‌های ترودوس مشغول بازی با اسکی شوید و یکی از بهترین خاطرات زندگی‌تان را رقم بزنید.
قبرس

غذاهای معروف مردمان قبرس


شاید فکر کنید که غذاهای قبرسی خیلی به ذائقه‌تان خوش نیامده و شما را جذب نمی‌کند اما باید بگوییم که این کشور با وجود نژادهای مختلف، سبک آشپزی نزدیکی به ما ایرانیان دارد. از غذاهای معروف قبرس می‌توان به هالومی، سوولاکی، پستیتسیو، کوپپیا، استیفادو، شفتلیا، کلفتیکو، کوپس و مزه اشاره کرد.