search
menu
الریان keyboard_arrow_down close

الریان

درباره الریان

معرفی شهر الریان قطر


الریان قطر (به انگلیسی: Al Rayyan) شهری است پرجمعیت و توریستی با وسعتی برابر با ۱۱٫۹ کیلومترمربع که در ساحل شرقی شبه‌جزیره قطر، واقع در نزدیکی شهر تماشایی دوحه قرار گرفته است. این شهر دیدنی، بخش وسیعی از شهرداری الریان، منطقه‌ای که لقب سومین بلدیه بزرگ قطر را یدک می‌کشد، را در برگرفته و با جمعیتی در حدود ششصد هزار نفر، عنوان پرجمعیت‌ترین بخش مرکزی قطر (خارج از شهر دوحه) را به خود اختصاص داده است. وجود جاذبه‌های گردشگری طبیعی و مصنوعی پرشماری از قبیل: ورزشگاه بین‌المللی خلیفه، پارک دیدنی اسپایر و مرکز خرید ویلاجیو قطر و امکانات رفاهی مناسب و اقامتگاه‌های لوکس و استثنائی فراوانی که برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر احداث گردیده، همگی دست بر دست هم داده‌اند تا این مکان به مقصد مطلوب و شگفت‌انگیزی برای خریداران بلیط هواپیما قطر مبدل گردد.
الریان

وجه تسمیه


واژه الریان از کلمه «ری» مشتق شده و در زبان عربی به معنای «آبیاری» است. اما چرا این شهر الریان نام‌گذاری شده است؟ پاسخ را باید در موقعیت مکانی خاص این منطقه یافت. به دلیل قرار گرفتن در مکانی پست و کم ارتفاع، الریان در فصول پربارش سال به سیلاب‌دشتی مبدل می‌گردد و آب موردنیاز رشد و پرورش گونه‌های مختلف گیاهی این منطقه را فراهم می‌سازد. بنابراین نام الریان به شرایط خاص جغرافیایی این مکان دلالت دارد.

پیشینه تاریخی


پیش از آنکه الریان به شهری توسعه‌یافته و بخش بزرگی از شهرداری الریان مبدل گردد، از دو منطقه نه‌چندان بزرگ الریان قدیم (در بخش شمالی) و الریان جدید (در بخش جنوبی) تشکیل‌شده بود. الریان قدیم مشتمل بر چندین روستای سنتی بود و الریان جدید به محل زندگی اعضای خانواده سلطنتی آل ثانی اختصاص داشت. در روند تدریجی رونق و توسعه الریان، تمام روستاها و مناطق مسکونی بخش شرقی شهرداری الریان به یکدیگر ملحق شدند و نواحی مختلفی از قبیل: ابو هامور، العزیزیا، الغرافه، القطه، الوعب، الوجبه، غرافه الریان، مریخ، لوعیب، محیرجه و بعیا را به وجود آوردند.

موقعیت مکانی


شهر الریان در ساحل شرقی قطر و در بخش شرقی شهرداری الریان واقع گردیده و از شمال شرق توسط بلدیه ام صلال، از غرب توسط بلدیه الشحانیه، از شرق توسط بلدیه دوحه و از جنوب شرقی توسط بلدیه الوکره احاطه شده است. شهرداری الریان بخش وسیعی از ناحیه شرقی دوحه را دربرگرفته است و به‌نوعی حومه پایتخت قطر به‌حساب می‌آید. این شهرداری خود به دو بخش اصلی غربی و شرقی تقسیم شده است: در بخش غربی، سکونتگاه‌های روستایی و مزارع کشاورزی دیده می‌شود و در بخش شرقی، همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، شهر دیدنی الریان قطر قرار گرفته است.

حمل و نقل


حمل‌ونقل عمومی در شهر الریان چندان کارآمد و قابل‌اتکا نبوده و از نظر کمی و کیفی در حد و اندازه حمل‌ونقل شهرهای مدرنی چون دوحه نیست. بااین‌حال، وجود دو ایستگاه متروی الشقب و القدیم که در مسیرهایی مشخص الریان را به دوحه متصل می‌کنند، دسترسی به برخی نقاط شهر را برای گردشگران و خریداران بلیط هواپیما قطر امکان‌پذیر کرده‌اند. برخلاف حمل‌ونقل عمومی، رانندگی با خودروی شخصی در الریان دل‌چسب و لذت‌بخش است، چراکه در این شهر بزرگراه‌ها و شاهراه‌هایی احداث گردیده که همانند شریان‌هایی حیاتی، نقاط مختلف الریان را به یکدیگر پیوند داده و در تمام منطقه گسترده شده‌اند. جاده سالوا و بزرگراه‌های اوربیتال و دوخان از جمله جاده‌های طولانی و مناسبی هستند که دسترسی به نقاط مختلف الریان و ورزشگاه تماشایی احمد ابن علی را برای تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی قطر بدون گرفتار شدن در ترافیک‌هایی سنگین میسر کرده‌اند.

الریان

دمای هوا


الریان آب‌وهوای گرم بیابانی دارد و میانگین حداکثر دمای سالانه این شهر ۳۴ درجه سانتی گراد است. میانگین بارش سالانه در الریان ۹۳ میلی‌متر بوده که در ماه ژوئن با حداقل میزان بارندگی ۱ میلی‌متر و ماه مارس با حداکثر میزان بارندگی ۲۱ میلی‌متر اندازه‌گیری شده است.

بهترین زمان بازدید


ازآنجایی‌که دمای هوای الریان بین ماه‌های ژانویه و آوریل از ۳۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز نمی‌کند، بهترین موقع بازدید از الریان برای بسیاری از گردشگران، این زمان از سال است. چنانچه بنا به هر دلیلی قادر نبودید در این زمان به الریان سفر کنید، ماه می با میانگین دمایی برابر با ۳۷ درجه سانتی‌گراد، آخرین فرصت شما برای آرمیدن در سواحل خوش‌منظره و تماشای اماکن گردشگری فضای باز الریان است. الریان در ماه‌های بین ژوئن تا اوت هوای بسیار گرمی دارد و گاهی دمای آن به ۴۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. از ماه سپتامبر به بعد، گرمای هوا در الریان اندک‌اندک فروکش می‌کند، و در ماه اکتبر با میانگین دمایی برابر با ۳۱ درجه سانتی‌گراد، به حالت ایده‌آل خود بازمی‌گردد. همانند حدفاصل ماه‌های ژانویه و آوریل، در ماه‌های نوامبر و دسامبر نیز شاهد هوای بسیار معتدل و مناسبی با میانگین دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد در الریان خواهیم بود.

جاهای دیدنی


برخی گردشگران اعتقاد دارند که الریان، بهترین مکان برای آشنایی با تاریخ، هنر و فرهنگ قطر محسوب می‌شود؛ در حقیقت نیز این ادعا دور از واقعیت نیست، چراکه الریان مأمن شماری از برترین جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی قطر و منزلگاه اماکن تماشایی و شگفت‌انگیزی است که هرکدام به سبک و سیاقی دل‌فریب و تاثیرگرفته از المان‌های فرهنگی این منطقه طراحی شده و روایت جذاب و تماشایی توسعه و رونق این منطقه را در معماری منحصربه‌فرد خود به تصویر کشیده‌اند. بنا بر نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، موزه هنرهای مدرن متحف، دژ باستانی الوجبه و پارک مدرن و حیرت‌انگیز اسپایر، سه مورد از برترین جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی الریان محسوب می‌شوند و بازدید از آن‌ها به‌تمامی گردشگران، چه کسانی که برای شرکت در تور مسابقات جام جهانی قطر به این شهر سفر می‌کنند و چه کسانی که دوستدار بافت شهری و زیبایی‌های مواهب طبیعی این منطقه هستند، پیشنهاد می‌شود.
الریان

رستوران‌ها و غذاخوری‌ها


در مطلب راهنمای سفر به قطر، به تفصیل درباره غذاهای لذیذی که در تور قطر انتظار شما را می‌کشند، صحبت شده است. بی‌تردید صرف غذاهای چشیدنی و خوش رنگ و لعاب قطری در رستوران‌هایی باکیفیت و چند ستاره الریان از تجربه‌های لذت‌بخشی است که سفر به قطر را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای هر فرد با هر سلیقه مبدل خواهد کرد. در حقیقت الریان از رستوران‌هایی شیک و خوش‌منظره لبریز شده؛ رستوران‌هایی باکیفیت با فضایی بسیار دل‌نشین و منویی مملو از محبوب‌ترین و لذیذترین غذاهای ساکنان این منطقه. در صورت تمایل به صرف غذاهای دیگر کشورهای جهان نیز می‌توانید رستوران‌های بسیار دلپذیری را در این منطقه بیابید. به‌عنوان‌مثال رستوران آشا (Asha’s Restaurant) لذیذترین غذاهای هندی را در الریان طبخ می‌کند و رستوران با اصالت پی اف چانگز (PF Chang’s) که از سال ۱۹۹۳ در الریان فعالیت می‌کند، سابقه بسیار درخشانی در طبخ و سرو غذاهای متنوع و رنگارنگ چینی دارد. چنانچه در طول اقامت در الریان، هوس خوردن کبابی لذیذ با گوشت تازه بره به سرتان زد، رستوران تاندور (Tandoor Restaurant) برترین گزینه‌ای است که پیش روی شماست و اگر پس از صرف غذا در پی مکانی برای چشیدن دسری لذیذی بودید، چیزکیک فاکتوری (The Cheesecake Factory) با کیک‌های شکلاتی استثنائی و دل‌چسبش، شما را ناامید نخواهد کرد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها


از هتل‌هایی اشرافی و ۵ ستاره گرفته تا اقامتگاه‌هایی اقتصادی و باکیفیت، گزینه‌های بی‌شماری در الریان برای اقامت تمام اقشار جامعه وجود دارد. چنانچه دوست دارید در هتلی لوکس و اعیانی اقامت کنید، هتل‌ الریان دوحه (AlRayyan Hotel Doha, Curio Collection by Hilton) مناسب شما خواهد بود. این هتل علاوه بر داشتن امکانات ممتازی نظیر سه استخر روباز، ۴ رستوران برگزیده و یک باشگاه بدن‌سازی مجهز، در موقعیت مکانی بسیار مطلوبی نیز قرار گرفته و با ارائه واحدهایی با نمایی بی‌نقص و تجهیزاتی بی‌کم‌وکاست، اقامتی استثنائی را برای گردشگران رقم خواهد زد. اما اگر در جستجوی یافتن اقامتگاهی مقرون‌به‌صرفه برای گذراندن تعطیلاتی کم‌هزینه اما به‌یادماندنی در الریان قطر هستید، بی‌شک هتل پریمیر این دوجه اجوکیشن سیتی (Premier Inn Doha Education City) انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. این هتل گرچه اقامتگاهی سه ستاره است، از امکانات رفاهی قابل‌قبولی برخوردار بوده و قادر است تمامی نیازهای اقامتی گردشگرانی را که با خرید بلیط جام جهانی قطر به الریان سفر می‌کنند، فراهم سازد.


دیدنی های الریان