search
menu
دوحه keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های دوحه ۱۱۰

درباره دوحه

درباره شهر دوحه


دوحه پایتخت کشور قطر و پرجمعیت ترین شهر آن است. این شهر را می‌توانید در موقعیت شرقی این کشور واقع در ساحل خلیج فارس پیدا کنید. دوحه در شمال الوکره و جنوب الخور قرار گرفته و حدود ۸۰ درصد از کل قطر را در خود جای داده است. اکثر ساکنین دوحه در داخل یا حومه آن زندگی می‌کنند. لازم است بدانید که این شهر مرکز سیاسی و اقتصادی کشور بوده و سریعترین شهر در حال رشد در کشور قطر است. این شهر سال‌ها قبل به عنوان بخشی از توسعه شهر البیدا تأسیس شد اما با گذشت مدت به نسبت طولانی، آن هم هنگامی که قطر از تحت الحمایتی انگلیس بیرون آمد، به طور رسمی به عنوان پایتخت قطر اعلام شد. همان‌طور که گفته شد دوحه به عنوان پایتخت تجاری قطر و یکی از مراکز نوظهور مالی در خاورمیانه، به واسطه شبکه تحقیقات جهانی سازی و شهرهای جهان، یک شهر جهانی در سطح بتا به شمار می‌رود.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در شهر دوحه، یک شهر آموزشی (Education City) که به صورت مجزا فعالیت می‌کند تاسیس شده و در منطقه‌ای که به تحقیق و آموزش اختصاص داده شده واقع شده است. شهر پزشکی حمد هم که در این شهر واقع شده یک منطقه پزشکی اداری مربوط به خدمات پزشکی حمد بوده که شامل بیمارستان عمومی حمد، بیمارستان قلب، مرکز تحقیقات و تندرستی زنان و موسسه توان بخشی قطر و همچنین تعدادی کلینیک تخصصی و زیرساخت‌های پشتیبانی است. یکی دیگر از امیتازاتی که در این شهر وجود دارد یک شهر ورزشی است و آن را به اسپایر (Aspire Zone) می‌شناسند. این شهر یک مقصد ورزشی بین المللی است که شامل استادیوم بین المللی خلیفه، یک استادیوم جام جهانی ۲۰۲۲ فیفا و همچنین مرکز آبزیان حمد و گنبد اسپایر است.
اگر قصد سفر به پایتخت قطر را دارید می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما دوحه سفری آسان و بی دغدغه را تجربه کنید. در این بخش تصمیم داریم که معرفی مختصری از این شهر را در اختیار شما قرار دهیم تا آشنایی بیشتری با دوحه داشته باشید.

دوحه

تاریخ و پیشینه شهر دوحه


جالب است بدانید شهر دوحه با جدا شدن از یک منطقه مسکونی محلی به نام البیدا تشکیل شد. این اتفاق درست در دهه ۱۸۲۰ افتاد. در ژانویه ۱۸۲۳، یکی از افراد سیاسی این شهر به نام جان مک لئود به سوی البیدا رهسپار شد تا بتواند با حاکم و بنیانگذار اولیه دوحه (بوهور ابن جبرون) که رئیس قبیله آل بوعینین هم بود صحبت کند. مک لئود در بین سخنانش با حاکم دوحه این موضوع را قید کرد که البیدا تنها بندر تجاری قابل توجه در این شبه جزیره بوده است.
پس از این که دوحه تاسیس شد؛ مستنداتی وجود دارد که در اکثر اوقات البیدا و دوحه را به دلیل همجواری بسیار نزدیک دو شهر، یک شهر واحد در نظر می‌گرفتند. در روزهای آخر همان سال، ستوان گای و ستوان براکس در نهایت از هر دو شهر نقشه برداری و دو منطقه مسکونی را بالاخره توصیف کردند. با توجه به این که این دو شهر به عنوان دو شهر جداگانه ثبت شده‌اند ولی در توضیحات کتبی به آن‌ها با نام جمعی البیدا اشاره شده است! در آوریل سال ۱۹۱۳، عثمانی‌ها با درخواست انگلیس موافقت کردند و همه نیروهای خود را از قطر خارج کردند. هنگامی که در اوت سال ۱۹۱۵ و کمی پس از شروع جنگ جهانی اول قلعه عثمانی در البیدا تخلیه شد، دیگر هیچ عثمانی در این شبه جزیره وجود نداشت. یک سال بعد، قطر موافقت کرد که به عنوان یک دولت تحت الحمایه انگلیس و دوحه پایتخت آن باشد. این موضوع را هم در پاراگراف اول اشاره کردیم که سال‌ها بعد از این شکل گیری، قطر از تحت الحمایه انگلیس در آمد و یک کشور جداگانه به شمار رفت.

دوحه

آب و هوا و موقعیت جغرافیایی شهر دوحه


دوحه با آب و هوای کویری گرم خود تابستان‌هایی طولانی و بسیار گرمی را تجربه می‌کند. زمستان‌های این شهر هم گرم و کوتاه سپری می‌شود. میانگین بیشترین درجه هوا در ماه‌های گرم سال از ۳۸ درجه سانتیگراد بیشتر شده و در اکثر مواقع تا ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. طبق گزارش‌های انجام شده کم‌ترین میزان رطوبت در ماه‌های می و ژوئن بوده و دمای نقطه شبنم می‌تواند از ۳۰ درجه سانتیگراد در تابستان فراتر رود. به عبارت دیگر در فصل تابستان، این شهر تقریبا بارندگی را تجربه نمی‌کند. این در شرایطی است که در ماه‌های دیگر هم میزان بارش کمتر از ۲۰ میلی متر است. بهترین زمان سفر به دوحه در پاییز و اوایل زمستان است. اگر برای تعطیلات خود می‌خواهید به شهر دوحه سفر کنید می‌توانید علاوه بر تهیه بلیط هواپیما به صورت شخصی، با تورهای گردشگری دوحه همراه شوید و صفر تا صد سفر را به آن‌ها بسپارید. با تور گردشگری دوحه رفت و برگشت و همچنین اقامت خود را می‌توانید به بهترین شکل انتخاب کرده و از سفرتان لذت کامل را ببرید.

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهر دوحه


در لوکس‌ترین شهر قطر جاذبه‌هایی وجود دارد که حسابی سرتان را گرم کرده و سفرتان را پربارتر می‌کند. این جاهای دیدنی شامل خور العدید، فرودگاه بین المللی حمد، جزیره مصنوعی مروارید قطر، ویلاجیو مال، کورنیش دوحه، بازار سوق واقف، برج اسپایر، موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی، روستای فرهنگی کاتارا، موزه ملی قطر، فستیوال سیتی دوحه، موزه هنرهای اسلامی، مسجد امام محمد بن عبدالوهاب، موزه هنرهای مدرن عرب متحف و سایر موارد دیگر می‌شود. اکثر این جاذبه‌های دیدنی همگی در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

دوحه

فستیوال‌ها و جشنواره‌های نمایشی شهر دوحه


• جشنواره بین المللی بادبادک اسپایر (Aspire International Kite Festival)
• مسابقه شترسواری الشحانیه (Al-Shahaniya Camel Racing)
• جشنواره بین المللی هنر قطر (Qatar International Art Festival)
• جشنواره فیلم أجیال (Ajyal Film Festival)
• جشنواره قایق سنتی داو کاتارا (Katara Traditional Dhow Festival)
• جشنواره فرهنگی دوحه (Doha Cultural Festival)
• عید فطر
• جشنواره بین المللی غذا در قطر (Qatar International Food Festival)
• جشنواره دریایی قطر (Qatar Marine Festival)
• جشنواره بهاری سوق واقف (Souq Waqif Spring Festival)
• مسابقات مسترز گلف قطر (Qatar Masters Golf Tournament)
• مسابقات تنیس اوپن مردان در قطر (Qatar Open Men's Tennis Tournament)
• مسابقات تنیس اوپن زنان در قطر (Qatar Open Women's Tennis Tournament)

دیدنی های دوحه

از حمل و نقل عمومی در قطر چه می‌دانید؟
با توجه به آب و هوای گرم قطر و تمایل شهروندان به رانندگی آرام، رانندگی در قطر اغلب ساده ترین و راحت ترین راه برای رفت و آمد است. در واقع گرمای شدید هوا مانع از پیاده‌روی خواهد شد. اما در این میان مشکلی بوجود می‌آید و آن ایجاد ترافیک گسترده در خیابان‌های شهر، با وجود شرایط مطلوب جاده‌ای است. در واقع اگر قرار باشد تمام شهروندان با ماشین شخصی خود در شهر تردد کنند، سرتاسر این کشور کوچک مملو از ماشین خواهد شد. دولت قطر برای حل چنین مشکلی، هم برای شهروندان ثابت خود و هم در بازه برگزاری مسابقات، شبکه حمل‌ونقل گسترده عمومی را در اختیار مردم قرار داده است. شبکه حمل و نقل عمومی قطر سریع، کارآمد و به طور کلی مقرون به صرفه است و تمام وسایل جا‌به‌جایی درون‌شهری ممکن از جمله تاکسی، ون، مینی‌بوس، اتوبوس و مترو را در بر می‌گیرد. این اتفاق همچنین مزیت بسیار خوبی برای توریست‌هایی است که با بودجه اندک وارد این کشور می‌شوند.