search
menu
الخور keyboard_arrow_down close

الخور

درباره الخور

کشور قطر از جمله کشورهای مطرح گردشگری در منطقه خاورمیانه است که به ویژه در چند سال اخیر با ایجاد تغییرات اساسی در کل کشور توانسته است جای خود را در میان برترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری منطقه باز کند. با این حال به نظر می‌رسد علیرغم آنکه نام این کشور برای اهالی گردشگری نامی آشنا است اما شهرهای مختلف آن برای گردشگران چندان شناخته شده نیستند. البته ناگفته نماند که در میان شهرهای این کشور کم مساحت، شهر دوحه به عنوان پایتخت قطر از شهرت زیادی میان گردشگران خارجی برخوردار است، با این حال کمتر کسی با شهرهای دیگر آن آشنا است. شهر الخور قطر نیز در زمره این شهرهای کمتر شناخته شده قرار دارد که پیشتر تنها به دلیل مجاورت با میادین نفتی و گازی تا حدودی نامش شنیده شده بود. با این وجود به تازگی این شهر به واسطه میزبانی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ توجه همه را به خود جلب کرده‌است. از این رو ما هم تصمیم گرفتیم تا موضوع مقاله حاضر را به این شهر تقریبا نا آشنا اختصاص دهیم. پس اگر شما هم تا به حال نام این شهر به گوشتان نخورده است و یا کنجکاو شده‌اید تا اطلاعاتی درباره این شهر ساحلی در قطر بدست آورید و به ویژه اگر قرار است به زودی عازم این شهر شوید تا به تماشای یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی بروید، پیشنهاد می‌کنیم تا در این مطلب ما را همراهی کنید.

الخور

معرفی شهر الخور قطر


شهر الخور قطر یکی از شهرهای ساحلی این کشور به شمار می‌رود که در ناحیه شمالی آن قرار گرفته‌است و فاصله آن از پایتخت قطر یعنی شهر دوحه تقریبا ۵۰ کیلومتر است. این شهر که از قدیمی‌ترین شهرهای کشور قطر بشمار می‌رود در زمره وسیع‌ترین شهرهای این کشور نیز قرار دارد. گفتنی است جمعیت آن تا سال ۲۰۰۴ میلادی بر طبق آمارهای رسمی در حدود ۳۱۵۴۷ نفر بوده‌است. جالب است بدانید که الخور به معنای خلیج کوچک است و از آنجا که این شهر در حاشیه سواحل شرقی قطر قرار گرفته است این نام را بر روی آن گذاشته‌اند. در واقع این شهر سهم بسیاری از زمین‌های خط ساحلی کشور را به خود اختصاص داده است و از این رو اغلب مسافرانی که به دیدن قطر و جاهای دیدنی دوحه می‌روند، برای تفریح و گردش در سواحل خلیج فارس سری هم به این شهر می‌زنند تا به دور از هیاهوی شهر پایتخت در فضای آرامش‌بخش و لذت‌بخش سواحل آن به استراحت در کنار اعضای خانواده خود بپردازند.

آب و هوای شهر الخور قطر


در مجموع آب و هوای کشور قطر گرم و مرطوب است، شرایط آب و هوایی در شهر الخور نیز به همین صورت است. بطور میانگین در طول سال دمای هوا در این شهر از ۱۴ تا ۴۰ درجه سانتیگراد متغیر است. می‌توان گفت به ندرت شرایطی پیش می‌آید که دمای هوای این شهر به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد برسد و یا پایین‌تر از ۱۴ درجه سانتیگراد باشد. در حقیقت ساکنان این شهر ساحلی تابستان‌های طولانی‌تری را تجربه می‌کنند و رطوبت موجود در هوای شهر نیز آب و هوای شرجی را در شهر به وجود می‌آورد. در نتیجه به دلیل دارا بودن آب و هوای گرم و شرجی توصیه می‌شود تا حد ممکن از سفر به این شهر در فصول گرم پرهیز شود. در مقابل دوره زمانی فصل زمستان در این شهر کوتاه‌تر است و سرمای هوا نیز در این فصل سوزان و غیر قابل تحمل نیست بلکه هوا با خنکی مطبوعی همراه است و همین امر سفر به این شهر در طول فصل سرما را دلچسب می‌کند. گفتنی است در روزهای زمستانی میزان بارندگی‌ها بسیار کم است و فقط آسمان اغلب روزها ابری است. به عنوان یک توصیه سفر بر مبنای شرایط آب و هوایی در این شهر می‌توان سفر در فصل زیبای بهار را به عنوان بهترین زمان برای سفر و گردش در این شهر پیشنهاد داد.

الخور

مشاغل ساکنان شهر الخور قطر


شهر الخور قطر که بعد از شهر دوحه از معروف‌ترین شهرهای این کشور است، در گذشته یکی از قطب های صید مروارید و ماهی در کل کشور بود و فعالیت اغلب ساکنان این شهر نیز ماهیگیری و صید مروارید بود. در کنار این مشاغل عده‌ای از ساکنان نیز در حوزه کشاورزی فعالیت داشتند. بعدها به سبب نزدیکی شهر به اماکن استخراج نفت و گاز این شهر به محلی برای سکونت جمعیت زیادی از کارکنان صنایع گاز و نفت تبدیل شد و اکثر ساکنان آن نیز در این صنعت مشغول بکار شدند. در سال‌های اخیر علاوه بر رونق اقتصادی در زمینه صادرات سوخت‌های اساسی، رویکرد جدید مسئولان قطری مبنی بر گسترش و رونق صنعت گردشگری در این کشور منجر به توسعه و آبادانی هر چه بیشتر اکثر شهرهای این کشور شد. روشن است که شهر الخور نیز از این تغییرات نوین بهره بسیاری برد و به تقویت جاذبه‌های گردشگری خود پرداخت. از این رو رونق فعالیت‌های گردشگری فرصت مناسبی برای ایجاد مشاغل مرتبط با این صنعت را برای ساکنان شهر فراهم کرده‌است و امروزه بسیاری از ساکنین این شهر به حرفه‌های تازه در این حوزه مشغولند. گفتنی است ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در این شهر به توسعه این مشاغل کمک بسزایی کرده‌است. در واقع این شهر علاوه بر اماکن تاریخی و باستانی، تعداد زیادی از سواحل تماشایی و محبوب را در خود جای داده است که با فراهم آمدن امکانات رفاهی مطلوب در این مناطق توانسته است محل دلنشینی برای گذران تعطیلات و فراقت گردشگران ایجاد کند. افزون بر این چهار جزیره شگفت انگیز در این شهر وجود دارد که در جذب گردشگران بسیار موثر واقع شده‌اند.قبل از سفر به شهر الخور، حتما راهنمای سفر به قطر را مطالعه کنید.

الخور

استادیوم ورزشی البیت در شهر الخور قطر


مسئولان کشور قطر برای آمادگی تور مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ که یکی از مطرح‌ترین رویدادهای ورزشی در تمام جهان محاسبه می‌شود، بیش از پیش به فکر توسعه سازه‌های عمرانی مدرن و پیشرفته افتاده‌اند و طی فرایند آماده سازی خود برای این رویداد محبوب جهانی، استادیوم ورزشی البیت را در منطقه شمالی شهر الخور احداث کرده‌اند. پروژه ساخت این ورزشگاه بزرگ و با شکوه از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد و در نهایت چندی پیش در سال ۲۰۲۰ این ورزشگاه افتتاح شد. ظرفیت این ورزشگاه ۶۰۰۰۰ نفر است و از نظر وسعت دومین ورزشگاه بزرگ در قطر بشمار می‌رود. با این حال گفته شده‌است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط مسئولان، قرار است پس از اتمام رقابت‌های جام جهانی، نیمی از صندلی‌های موجود در این ورزشگاه تخلیه شود و در نتیجه از ظرفیت کلی استادیوم نیز کاسته خواهد شد. طراحی نمای این استادیوم ورزشی نیز بسیار خلاقانه انجام شده‌است و در نوع خود بی‌نظیر است. این طراحی با الهام از عناصر فرهنگی و سنتی کشور قطر انجام گرفته‌است. در حقیقت شکل کلی ورزشگاه بر مبنای بیت الشعار است.
الخور
بیت الشعار در واقع به سیاه چادرهایی گفته می‌شود که قطری‌ها در گذشته برای پذیرایی از مسافران در حال عبور از بیابان‌ها بر پا می‌کردند. در نتیجه با بکار بردن این عنصر فرهنگی تلاش شده‌است تا نمای این استادیوم نمادی برای مهمانوازی قطری‌ها باشد. افزون بر این معماری این ورزشگاه تلفیقی است از مدرنیته و سنت، چرا که با وجود دارا بودن چنین عنصر فرهنگی در نمای آن، تمامی فضاها به شدت لوکس و امروزی طراحی شده‌اند. برنامه ساخت فضاهای سبز، رستوران‌ها و مراکز خرید لوکس در حوالی این ورزشگاه در حال تکمیل است تا با شروع بازی‌های جام جهانی همه چیز آماده پذیرایی از جمعیت عظیمی از مسافران خارجی باشد که برای تماشای این بازی‌ها به این استادیوم می‌روند.