search
menu
الوکره keyboard_arrow_down close

الوکره

درباره الوکره

شهر الوکره از شهرهای کشور قطر است. این شهر در بخش شرقی قطر و در جنوب شهر دوحه قرار دارد. این شهر در سال ۱۹۷۲ به وجود آمده‌است. مردمی که در زمان‌های گذشته در این منطقه زندگی می‌کردند برای امرار معاش به ماهیگیری و جمع‌آوری مرواریدها مشغول بودند. این شهر از شرق به شهر الریان و از شمال به شهر دوحه محدود می‌شود. شهر الوکره از نظر وسعت، دومین شهر بزرگ قطر است. مساحت این شهر حدود ۲۵۷۷ کیلومتر مربع است. برخی از بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در این شهر برگزار می شود.

الوکره

دلیل نام گذاری شهر الوکره


الوکره از یک کلمه عربی بنام «وکر» که به معنی لانه پرنده است، گرفته شده‌است. این کلمه معنای دیگری نیز دارد. به یک تپه که در آن چندین لانه پرنده قرار دارد، نیز «وکر» گفته می‌شود.
در این شهر منطقه حفاظت‌شده‌ای بنام «خور العدید» وجود دارد که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده‌است. خور العدید یک دریای داخلی است.

فاصله شهر الوکره تا شهر دوحه


از مجسمه صدف شهر دوحه تا شهر الوکره را می‌توانید از طریق بزرگراه راس ابو عبود در ۲۰ دقیقه طی کنید.

چگونه به شهر الوکره برویم؟


روش‌های مختلفی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید از شهر دوحه به شهر الوکره برسید. از آنجا که پرواز دوحه به الوکره وجود ندارد، می‌توانید از تاکسی‌های آنلاین مثل اوبر یا کریم استفاده کنید. اگر می‌خواهید متروی شهر دوحه را امتحان کنید، باید به خط قرمز مترو بروید تا شما را به این شهر برساند. همچنین برای طی کردن این مسیر می‌توانید از اتوبوس های مسیر ۱۰۹، ۱۱۹ و ۱۲۲ استفاده کنید.

مکان‌های دیدنی شهر الوکره



پارک و استادیوم الجنوب
استادیوم الجنوب یکی از استادیوم‌های ساخته‌شده برای افرادی است که با پرواز به قطر مسافر این شهر زیبا است. این استادیوم در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد. برای ساخت این استادیوم از تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته استفاده شده‌است. در طراحی آن از حرکت شناورهای چوبی به نام «جهاز» بر روی امواج خلیج فارس الگو گرفته شده است. در اطراف این استادیوم یک پارک بسیار زیبا وجود دارد که در روز ملی ورزش در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد. در اطراف این استادیوم، بخش‌های دیگری نظیر مسیر اسب‌سواری، مسیر پیاده‌روی، مسیر دوچرخه‌سواری، محوطه بازی برای بچه‌ها و زمین فوتبال و همچنین پارکینگ وجود دارد.

الوکره

باغ‌ عمومی الوکره (پارک‌ الوکره)
یکی از پارک‌های بسیار زیبا و جذاب شهر الوکره درست در کنار بازار الوکره قرار گرفته‌است و با نام باغ عمومی الوکره شناخته می شود. در این پارک باغچه‌های بسیار زیبایی وجود دارد که با گل‌های رنگارنگ تزیین شده‌اند. این گل‌ها به‌صورت فصلی در رنگ های مختلف می رویند. در این پارک، محل‌های مخصوصی برای نشستن وجود دارد که با سایه بان پوشیده شده اند. اگر با کودک خود به این شهر می‌روید، می‌توانید در باغ عمومی الوکره زمینه بازی مخصوص کودکان را نیز پیدا کنید.

بازار الوکره
یکی از بخش‌های جذاب شهر الوکره بازار قدیمی آن است. در این بازار چندین رستوران و کافی‌شاپ وجود دارد که در نزدیکی ساحل قرار گرفته‌اند. همچنین جهازهای قدیمی را نیز می‌توانید در نزدیکی سواحل این منطقه پیدا کنید. این بازار به چندین بخش تقسیم می شود. در هر بخش می‌توانید مغازه‌های مختلفی را پیدا کنید که معمولاً به خوراکی‌ها و اجناسی نظیر خرما، عسل، آجیل، عطر، سبزیجات، میوه، ماهی، برنج، صنایع دستی، زیورآلات دریایی و موارد دیگر را به فروش می‌رسانند. بیشتر مغازه‌های این بازار متروکه شده‌اند. اما اگر قصد عکاسی داشته باشید، لوکیشن خیلی خوبی به حساب می‌آیند.

ساحل خانوادگی بازار الوکره
یکی از مناطق دیدنی که می‌توانید در زمان سفر به شهر الوکره از آن بازدید کنید، ساحل خانوادگی بازار الوکره است. توجه کنید که در این ساحل باید لباس مناسبی را به تن داشته باشید. در این ساحل برپا کردن آتش، آوردن حیوانات، سیگار کشیدن، کمپ کردن و عکاسی ممنوع است. همچنین بازدیدکنندگان از این ساحل نمی‌توانند بعد از غروب آفتاب در آب شنا کنند.

میدان صدف
یکی از میدان‌های معروف شهر الوکره میدان صدف نام دارد. این میدان در نزدیکی بازار الوکره قرار گرفته‌است. به دلیل تعمیراتی که بر روی جاده اصلی این شهر انجام‌شده است، مکان این میدان نسبت‌به گذشته تغییر کرده‌است. مجسمه وسط میدان در دهه ۱۹۸۰ میلادی ساخته‌شده است. این مجسمه نمایانگر تاریخ دور و دراز مردم این منطقه برای پیدا کردن صدف از اب های خلیج فارس و فروش مروارید برای تامین مخارج روزانه شان است.

مسجد ابو منارتین
یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر الوکره که در بازار الوکره قرار گرفته است، مسجد ابو منارتین است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهر است. اگرچه که در نام این مسجد از واژه منارتین (به معنای دو مناره) استفاده شده است، اما تنها یک مناره دارد.

خط ساحلی و دریای داخلی
خط ساحلی و دریایی داخلی و تپه های شنی شهر الوکره یکی از جذاب‌ترین و پرطرف‌دارترین مکان‌های دیدنی این شهر است. پیشنهاد سفر به قطر در تعطیلات آخر هفته، بخصوص در فصل زمستان، برای گذراندن اوقات فراغت در این منطقه بسیار مناسب است. اگر با ماشین آفرود به این منطقه بروید، می‌توانید جاده ساحلی این منطقه را تا انتها پیش بروید تا به آخرین میدان برسید. همچنین می‌توانید کمی در تپه‌های شنی این منطقه به گشت‌وگذار بپردازید.
در خط ساحلی این شهر می‌توانید تفریحات مختلفی ازجمله ماشین‌سواری، شترسواری، شنا، سافاری در بیابان، کمپ کردن و فعالیت دیگر را امتحان کنید. در این منطقه تفریحات دیگری نظیر زیپ لاین، پینت بال نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید. اگر به موتور سواری علاقه دارید، می توانید به غرفه اجاره موتور چهار چرخ بروید و موتور دلخواهتان را انتخاب کنید و برای چند دقیقه در مسیرهای تعیین‌شده این تفریح را امتحان کنید. اگر دوست دارید مدتی را در آسمان پرواز کنید، می‌توانید به باشگاه ورزش‌های هوایی این منطقه مراجعه کنید و پاراگلایدر سواری، پارا ترایک و پاراموتور را امتحان کنید.
یکی دیگر از تفریحات جذابی که می‌توانید در این منطقه انجام دهید، سر خوردن یا دویدن از بالای تپه‌های شنی به سمت پایین است.

سواحل الوکره


در شهر الوکره سواحل بسیار زیادی وجود دارد و کاربری هرکدام نیز متفاوت است. در این شهر می‌توانید ساحل مخصوص خانواده‌ها، سواحل عمومی و حتی سواحلی برای سگ‌ها پیدا کنید. در ادامه با این سواحل بیشتر آشنا می شویم.

الوکره

ساحل خانوادگی شهر الوکره تعداد زیادی زمین‌بازی برای کودکان، سایبان‌های برای نشستن، دست‌شویی و دوش و تعداد زیادی پارکینگ دارد. از این ساحل باید چنددقیقه‌ای رو با پای پیاده طی کنید تا به دریا برسید. در این ساحل نمی‌توانید غذا درست کنید؛ اما می‌توانید نوشیدنی و غذای مورد دلخواهتان را همراه خود به این ساحل ببرید.

ساحل عمومی الوکره درست بعد از ساحل خانوادگی الوکره قرار دارد. در این ساحل چند فضای وسیع برای پارک کردن خودرو و همچنین سرویس بهداشتی تعبیه شده‌است.

ساحل سگ ها درست روبروی باغ عمومی الوکره قرار گرفته‌است. اب دریای نزدیک به این ساحل کم عمق است و افرادی که سگ دارند می‌توانند به حیوانات خانگی شان اجازه دهید تا در آب‌های کم‌عمق این ساحل به‌راحتی بدوند.

میدان تره بار الوکره


اگر در مدت‌زمانی که در شهر الوکره اقامت می‌کنید، به‌دنبال بازار تره‌بار می‌گردید که محصولات محلی را به شکل عمده و در قیمت مناسب به فروش برساند باید به میدان تره‌بار الوکره بروید. این بازار از ماه اکتبر تا آوریل (مهر تا فروردین) باز است. از روز پنجشنبه تا شنبه، از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر می توانید به این بازار مراجعه کنید.

مراکز خرید الوکره


در این بخش نام مراکز خرید شهر الوکره را مشاهده می‌کنید.
• مرکز خرید اذدن (Ezdan Mall Al Wakrah)
• مرکز خرید میدان بی (B Square Mall)
• مرکز خرید سنتر پوینت در باروا ویلج (Centrepoint Barwa Village)
• مرکز خرید وادن در مسعید (Waddan Mall Mesaieed)

الوکره

هتل های شهر الوکره


در این بخش نام هتل های شهر الوکره را مشاهده می کنید. در صورتی که می خواهید در این شهر اقامت کنید تا بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را که در ورزشگاه‌های این شهر برگزار می شود،‌ از نزدیک ببینید، یکی از هتل های زیر را برای اقامت انتخاب کنید.
• هتل سوق الوکره قطر بای تیوولی (Souq Al Wakra Hotel Qatar by Tivoli)
• تفرجگاه مروب در خط ساحلی الوکره (Murwab Resort)
• کمپ خط ساحلی ریجنسی (Regency Sealine Camp)
• کمپ سراب (Sarab Camp)
• هتل راکو تایم (Time Rako Hotel)