search
menu
ياسوج keyboard_arrow_down close

ياسوج

hotel
هتل های ياسوج ۶

درباره ياسوج

درباره شهر یاسوج


شهر یاسوج که مرکز استان کهکیلویه و بویر احمد است یکی از شهرهای کوهستانی ایران است که طبیعتی بسیار زیبا و بکر دارد. این شهر تقریبا از شهرهای جنوبی ایران محسوب می‌شود. در نزدیکی این شهر جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد که همین جاذبه‌ها دلیل اصلی سفر گردشگران به این منطقه از کشورمان است. یاسوج از نظر وسعت نیز از شهرهای بزرگ ایران محسوب می‌شود و دارای مساحتی به وسعت ۲۴۹ هزار و ۱۶ متر مربع است. همانطور که گفته شد این شهر از شهرهای مرتفع ایران است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۷۰ متر است.
این شهر در زبان لری به یاسیج معروف است. مردم این شهر بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. صنایع دستی این شهر از شهرت زیادی برخوردار است و قالی، جاجیم، جوال بافی و مشته از جمله صنایع دستی هستند که می‌توانند با سرمایه گذاری مناسب و کافی در این بخش سبب رونق هر چه بیشتر گردشگری شوند. شهر یاسوج سوغاتی‌های بسیار خوشمزه و طبیعی نیز دارد که همین طبیعی بودن سبب شده‌است تا در بین مسافران محبوبیت ویژه‌ای برخوردار باشند. سوغاتی‌های خوردنی و طبیعی این شهر شامل عسل طبیعی، گردو، انگور، نان بلوط و گیاهان کوهی است. وجود عسل‌های طبیعی و خوشمزه سبب شده‌است تا زنبور داری بعنوان شغل بسیاری از مردم مورد توجه قرار گیرد. اگر قصد دارید که با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به یاسوج سفرکنید می‌توانید از طریق تورهای گردشگری نسبت به رزرو بلیط هواپیما و هتل اقدام کنید.

ياسوج

تاریخچه شهر یاسوج


از بیش از دو هزار سال پیش مکانی به نام تل خسرو در بخش جنوبی یاسوج فعلی وجود داشته‌است که مرکزی برای اسکان و اتراق بازرگانان و طوایف مختلف بود. یاسوج در لغت به معنی محلی است که گل‌های یاس در آن به فراوانی یافت می‌شوند. شهر یاسوج از سال ۱۳۵۵ به بعد بعنوان مرکز استان انتخاب شده است. این مکان در گذشته برای اسکان عشایران و ییلاق آن‌ها انتخاب شده‌بود و جالب است بدانید تا سال ۱۳۴۲ بعنوان روستا در نقشه قرار داشت و بعدها با رشد و توسعه بیشتر بعنوان مرکز استان قرار گرفت. تا سال ۱۳۴۲ شمسی استان کهکیلویه و بویراحمد جزیی از دو استان خوزستان و فارس بود و متعاقبا بعنوان استانی مستقل معرفی شده‌است. این شهر زیبا که امروزه جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر را دارد به عنوان یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران مطرح است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای شهر یاسوج


همانطور که گفته شد یاسوج در گذشته جزیی از دو استان فارس و خوزستان بوده‌است ولی امروزه در استانی مستقل قرار گرفته است که در همسایگی آن استان‌های خوزستان، اصفهان و فارس قرار دارند. یاسوج در ارتفاع بیش از ۱۸۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و همین ارتفاع زیاد سبب شده‌است که این شهر در بیشتر مواقع از سال دارای هوای سرد باشد. در زمستان بارش برف در این شهر بسیار زیاد است و همین مورد سبب شده‌است تا این استان از لحاظ تامین منابع آبی هیچ مشکلی نداشته باشد. همین آب و هوای خنک سبب شده است تا در گرمای تابستان مسافران و گردشگران از سایر شهرهای کشور برای دور شدن از گرما به این شهر خوش آب و هوا سفر کنند. کوه‌های پر از برف این شهر در تابستان رودخانه‌های پر آبی را جاری می‌سازد و سبب می‌شود تجربه‌ای بسیار دلنشین برای مسافران ایجاد شود.

جاهای دیدنی شهر یاسوج


شهر یاسوج به دلیل داشتن آب و هوای بسیار خوب و داشتن بارش کافی دارای طبیعتی بسیار دیدنی است. کوه‌های اطراف این شهر با درختان بلوط و چشمه‌های خروشان همواره مقصد گردشگری بسیاری از مسافران بوده‌است. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با جاهای دیدنی این شهر ارایه می‌شود.

ياسوج

•تل خسرو
تل خسرو یا تپه خسرو یاسوج از جاهای دیدنی و تاریخی شهر یاسوج است که قدمت آن به زمان کیخسرو شاه برمی‌گردد. تپه تل خسرو در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. این تپه با بررسی‌هایی که توسط باستان شناسان صورت گرفته‌است قدمتی چند هزار ساله را نشان می‌دهد. در قسمت‌های بالایی تپه بقایای یک قلعه قاجاری نیز وجود دارد. بر طبق یافته‌های باستان شناسان قدمت این تپه تقریبا به بیش از پنج هزار سال می‌رسد. بقایای ظروف سفالی، ابزارهای سنگی و اشیای خشتی نیز در این محوطه کشف شده‌است. این منطقه افسانه‌ها و داستان‌های زیادی را نیز در بر می‌گیرد که حتی شاید در شاهنامه نیز از آن یاد شده است.

•کنده‌کاری‌های مهریان
این کنده‌کاری‌های قدیمی از جمله جذابترین جاذبه‌های تاریخی شهر یاسوج است که بعنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. اشیای تاریخی و کنده‌کاری‌های یافت شده در این مکان نشان دهنده این امر است که این مکان متعلق به دوره اشکانیان است. این منطقه نیز تقریبا در پنج کیلومتری از یاسوج قرار دارد.

•آبشار یاسوج
این آبشار که از رودهای زاگرس بوجود آمده است یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی یاسوج بشمار می‌رود. آبشار یاسوج در فاصله دو کیلبومتری از این شهر قرار دارد و در بخش شمالی شهر یاسوج واقع شده است. برای رسیدن به این آبشار باید مسیری در حدود ۱۵۰ متر را از دل تنگه‌ای که در این مسیر قرار دارد راهپیمایی کرد. برای رفتن به بالای آبشار پله‌هایی نصب شده‌است که سبب سهولت در امر بالا رفتن از این مکان شده‌است. طبیعت زیبایی که در اطراف این آبشار قرار دارد و همچنین آب و هوای خنک آن سبب شده است تا گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند. قبل از رفتن به این مکان بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برای اسکان در این منطقه امکانات خاصی وجود ندارد و فقط می‌توانید برای گردش به این مکان بروید.

•روستای کاکان
روستای سرسبز کاکان با رودخانه‌های خروشانی که از نزدیکی آن می‌گذرد یکی دیگر از جذاب‌ترین مناطقی است که در سفر به یاسوج حتما باید از آن بازدید کنید. این روستا در ۳۰ کیلومتری از جنوب شرقی یاسوج قرار دارد و در اطراف آن رشته کوههای دنا مشاهده می‌شود. بر طبق اسناد جمع آوری شده توسط باستان شناسان قدمت این روستا به حدود ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. در این روستا دشتی به نام مورپیسه وجود دارد که در فصل بهار خاستگاه لاله‌های بسیار زیبایی نیز هست.

•رودخانه بشار
این رودخانه خروشان در واقع از رودهای تیز آب و تنگ سرخ سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به چندین رود در نهایت با نام رود بارز به کارون می‌پیوندد که به خلیج فارس می‌ریزد. رودخانه بشار که از شهر یاسوج می‌گذرد جلوه بسیار دلنشینی را به طبیعت اطرافش بخشیده‌است.

ياسوج

•پیست اسکی دنا
پیست اسکی دنا یا پیست اسکی کاکان در دامنه قله دنا و رشته کوههای زاگرس واقع شده‌است. این پیست اسکی در زمستان و اوایل بهار برای گردشگران و مسافرانی که برای اسکی با خرید بلیط هواپیما ارزان به یاسوج سفرکرده‌اند آماده ارائه خدمات است. این پیست طولی قریب به ۶۰۰ متر و عرض ۱۵۰ متر دارد. عمق برف موجود در این پیست نزدیک به ۳ متر است. پیست اسکی دنا در سال ۱۳۷۳ افتتاح شده‌است و علاقه‌مندان بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌است. با آب شدن برف‌های موجود در پیست دشتی پر از لاله‌های واژگون پیش را شاهد خواهید بود که جذابیت خاص خود را دارد. بالابرهایی برای استفاده افراد در پیست قرار داده شده است و علاوه بر این‌ها پیست دارای رستوران و خوابگاه نیز هست تا گردشگران تجربه بسیار جذابی را در این پیست داشته‌باشند. البته پیست هنوز از نظر ایمنی و امکانات کامل نیست و برای جذب هر چه بیشتر گردشگران باید تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شود.

•تنگه گنجه‌ای
تنگه گنجه‌ای یکی از مناطق جذاب گردشگری است که در فاصله ۱۳ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده‌است. این تنگه در دره‌ای واقع شده‌است که درختان بسیار باشکوه و بلند چنار و بلوط این منطقه را پوشانده‌است و سایه این درختان هوای بسیار خنکی را بوجود‌ آورده‌اند، چشمه‌هایی نیز در این مسیر وجود دارند که از رشته کوه دنا سرچشمه گرفته‌اند و این منطقه را بیش از پیش جذاب‌تر ساخته‌اند. امروزه امکانات لازم برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم شده‌است و در فصل تابستان و بهار از بهترین مناطق گردشگری ایران است.

•پارک جنگلی یاسوج
پارک جنگلی یاسوج یا پارک کوهستان یاسوج با مساحتی بالغ بر ۹۰۰ هکتار از مکان‌هایی است که دارای پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و توسعه است. این مکان با درخت کاری‌های انجام شده و برنامه‌ریزی‌هایی که در مورد بخش‌های تفریحی و اقامتی آن صورت گرفته‌است می‌تواند به یکی از هیجان‌انگیزترین مناطق یاسوج تبدیل شود. پروژه این پارک جنگلی از سال ۹۲ آغاز شده‌است ولی تاکنون بصورت کامل برنامه‌ریزی‌هایش به انجام نرسیده‌است. این پارک بزرگترین پارک جنگلی جنوب ایران است. پوشش گیاهی متنوعی را در این پارک شاهد خواهید بود که شامل درختان بلوط، بادام کوهی، ارزن و بنه است. مسیرهایی برای پیاده روی و سهولت در رفت و آمد نیز در پارک در نظر گرفته شده‌است و برای اسکان نیز آلاچیق‌هایی ساخته شده‌است.

•قله پازن پیر
این قله در واقع مرتفع‌ترین قله در کوههای دنا است. این قله در بین کوهنوردان طرفداران زیادی دارد و در مسیر بالا رفتن از قله پازن پیر که بهترین زمان برای انجام این کار معمولا تیر ماه است شاهد آب و هوای بسیار خنک و آسمان بسیار زیبا خواهید بود. در طول مسیر شاهد چشمه‌هایی خواهید بود که از یخچال‌های کوهستانی سرچشمه گرفته‌اند و همچنین در بعضی مناطق نیز با استراحتگاه‌های عشایر رو به رو خواهید بود. منظره‌ای که پس از رسیدن به قله خواهید دید نیز بسیار زیبا است و شامل شهر یاسوج و کوههای اطراف آن است. برای صعود به این قله می‌توانید با تیم‌های کوهنوردی که با مسیرهای رسیدن به قله آشنایی کافی را دارند همراه شوید.

•دریاچه سد شاه قاسم
دریاچه سد شاه قاسم یا بند شاه قاسم از جمله جاهای دیدنی یاسوج است که طبیعتی بی‌نظیر دارد و بواسطه قرار گرفتن در کنار کوهها و دریاچه دارای آب و هوای بسیار دلنشین و دلپذیری است. این سد که سدی خاکی است در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. سرریز این سد به شکل نیلوفری یا شیپوری است. در اطراف این ناحیه درختان بلوط بصورت جنگلی زیبا دیده می‌شوند و منظره‌ای بسیار زیبا را خلق کرده‌اند. در اطراف این ناحیه چندین امامزاده نیز وجود دارد. شما می‌توانید در فصول معتدل مانند بهار و تابستان بهمراه دوستان یا خانواده چند ساعتی را در این منطقه به گردش بپردازید.

ياسوج

•موزه مردم شناسی شهر یاسوج
موزه یاسوج که به موزه مردم شناسی یاسوج نیز شهرت دارد از جمله جاهای دیدنی و تاریخی یاسوج است که برای علاقه‌مندان به تاریخ و مطالعه فرهنگ و تاریخ یک سرزمین می‌تواند گزینه خوبی برای بازدید باشد. اشیایی که در این موزه به نمایش در آمده‌اند اکثرا مربوط به دوره‌های ساسانی، صفوی و اسلامی هستند. شاخص‌ترین چیزی که در این موزه مشاهده خواهید کرد یک قطعه حجاری مربوط به شاپور اول ساسانی است. در این موزه بالغ بر ۲۷۰ شی قدیمی نگهداری می‌شود که شامل ظروف، گلدان، ابزار آلات جنگی و حلقه و گوشواره‌ها است. این موزه از سال ۱۳۸۲ به بعد برای بازدید عموم مردم در دسترس است.

•امام‌زاده عبدالله یاسوج
در مسیر آبشار یاسوج به روستایی به نام نقاره خواهید رسید که امامزاده عبدالله یاسوج در این روستا واقع شده‌است. این امامزاده یکی از جاهای دیدنی یاسوج است که حال و هوای معنوی خاصی دارد. در اطراف امامزاده قبرهایی وجود دارد که روی آن‌ها حکاکی‌های فراوانی صورت گرفته است و قدمت بسیار زیادی دارند. به اعتقاد محلی‌ها این امامزاده فرزند امامزاده فرج الله است که مزار او نیز در قسمت جنوب شرقی آبشار یاسوج واقع شده است.

فرودگاه یاسوج


فرودگاه یاسوج در سال ۱۳۷۹ افتتاح شده است. این فرودگاه در غرب شهر یاسوج و در جاده یاسوج-اصفهان قرار گرفته‌است. در سالهای اول افتتاح این فرودگاه تنها پروازهایی به سمت تهران انجام می‌شد ولی امروزه این پروازها افزایش یافته و علاوه بر این پروازهای آموزشی نیز در برنامه این فرودگاه قرار دارند. این فرودگاه بدلیل همجواری با شهرهایی که از آن‌ها نفت استخراج می‌کنند بعنوان پایگاه اورژانس هوایی جت نیز معرفی شده است. از آنجاییکه در زمستان شاهد بارش برف سنگین در یاسوج هستیم، فرودگاه یاسوج به تجهیزات برف روب مجهز است.
همچنین برای اقامت در شهر یاسوج نیاز به شناخت اقامتگاه های این شهر دارید پیشنهاد می‌کنیم که صفحه هتل‌های یاسوج را نگاهی بی‌اندازید.

دیدنی های ياسوج