search
menu
سوادکوه keyboard_arrow_down close

سوادکوه

درباره سوادکوه

سوادکوه تکه‌ای از بهشت در نزدیکی تهران است. این شهر زیبا و رویایی در استان مازندران واقع شده و زادگاه رضاشاه پهلوی بوده است. این شهرستان یکی از منطقه‌های توریستی شمال ایران بوده و با منظره‌های فراوان؛ علاوه بر مکانی برای گشت و گذار، می‌تواند مقصد عکس‌برداری یا فیلم‌برداری تازه عروس دامادها نیز باشد. جمعیت مردمان سوادکوه میانگین پایینی دارد و همین موضوع باعث شده بافت بومی با فضای بکر این شهر به همان حالت اولیه باقی بماند. گویش ساکنین این شهر تماشایی، مازندرانی یا طبری بوده و اکثر مردم بدون استفاده از واژه‌های بیگانه به اصالت خود افزوده‌اند. در سوادکوه مزارع گیاهی زیادی وجود دارد که فضایی آرامش‌بخش با بوی گل و سبزی‌های تازه را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. اگر ساکن شهرهای شلوغ و پر از دود هستید پیشنهاد می‌کنیم برای یک آخر هفته بلیط هواپیما بگیرید و خود را به شهر رویایی سوادکوه بسپارید.
سوادکوه

دیدنی‌های سوادکوه


مناظر دیدنی سوادکوه به قدری روح‌بخش و بکر است که دلتان می‌خواهد سفرتان را چند روز دیگر ادامه دهید تا بتوانید همه جای شهر را ببینید. اگر از سمت فیروزکوه به سوادکوه بروید در راه پل ورسک زیبا را مشاهده می‌کنید. از این پل به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری در جهان نام برده شده و نمایی حیرت‌انگیز را در میان کوه‌ها به نمایش گذاشته است. در شهرستان سوادکوه شاهد مسیر سرسبز و محله‌های دست‌نخورده‌ی بومی هستیم که هر قسمت به یک شهر تقسیم شده و جاذبه‌های گردشگری متعددی را در دل خود جا داده است. از آبشار گزو شروع می‌کنیم؛ آبشاری در شهر شیرگاه در ۱۵ کیلومتری سوادکوه که با چشمه‌ای خنک میزبان گردشگران از سراسر دنیاست. این منطقه‌ خوش آب و هوا یکی از برجسته‌ترین مناطق شهرستان سوادکوه به شمار می‌رود. برای رفتن به این آبشار کافی است از سوادکوه به سمت آلاشت بروید.
جاذبه دیگر این شهر دریاچه معروف و مسحور کننده شورمست است. در این دریاچه می‌توانید علاوه برگذراندن اوقات فراغت، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری هم بکنید. این دریاچه دریکی دیگر از توابع شهرستان سوادکوه یعنی شهر پل سفید قرار دارد. به هنگام سفر به دریاچه شورمست حتماً دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید تا بتوانید لحظات خوب خود را در طبیعت بکر و زیستگاه جانوران آبزی ثبت کنید. جنگل راش یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سوادکوه است و در ۵۰ کیلومتری آن در روستای سنگده قرار دارد. همان‌طور که از نام این جنگل پیداست؛ جنگل راش پر از درختان سر سبز و بلند قامت راش است که زیبایی منحصر به فردی را در پوشش گیاهی خود به نمایش گذاشته است. جاذبه طبیعی دیگر شهرستان سوادکوه، سد لفور است. منطقه‌ای با زیبایی بهشتی که هر فردی را عاشق خود می‌کند. برای رفتن به این سد باید از جاده فرعی شیرگاه-بابلکنار عبور کنید تا به محله شیردارکلا برسید. پس از آن از هر کسی مکان سد را بپرسید شما را راهنمایی خواهند کرد. در این سد بزرگ و زیبا برای تهیه آب شرب از سنگ ریزه استفاده می‌شود که همین موضوع کم‌ترین آلودگی و ضرر به محیط زیست را به دنبال دارد. رودخانه پلنگ دره یکی دیگر جاذبه‌های سوادکوه است که در شهر شیرگاه واقع‌شده و طبیعی رویایی دارد. این رودخانه با شیب و جریانی آرام می‌تواند اوقات شما را به بهترین و آرام‌ترین شکل رقم بزند. در روزهای گرم تابستانی پیشنهاد ما به شما سفر کردن به این نقطه از شمال است زیرا علاوه بر قدم زدن در میان فضای سرسبز و جریان آب روان، می‌توانید بو و رطوبت درختان را همراه با اکسیژن وارد ریه‌هایتان کنید. اگر هوس کردید به این قسمت از کشور سفر کنید با جستجوی ارزانترین بلیط هواپیما سفر سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تری را تجربه خواهید کرد.
سوادکوه

غذاهای محلی سوادکوه


مهمان‌نوازی مردمان مازندران زبانزد خاص و عام است. اگر مهمان سفره‌ی آن‌ها شوید برایتان ارزش زیادی قائل شده و در پذیرایی و سرو غذاهای مختلف چیزی کم نمی‌گذارند. سفره‌ی رنگارنگ آن‌ها پر از غذاها و خوراکی‌هایی با طبخ سنتی بوده و شیر و ماست محلی را چاشنی ذوق و هنر خود می‌کنند. از غذاهای محلی سوادکوه می‌توان به ارسیولی (نوعی نان خوش‌طعم با آرد برنج و تنور سنتی)، کماج (نوعی شیرینی مقدس درست شده با آرد، زردچوبه، روغن حیوانی و شیر)، تیرنگ برشتی (یک غذای خوشمزه با برنج و شیر، روغن حیوانی و ماست) و حلوای مخصوص (برای عروسی‌ها، جشن‌های سنتی، مراسمات مذهبی و اعیاد) اشاره کرد. در سوادکوه همچنان مردم از طریق مزارع و حیوانات اهلی نیازهای اولیه خود را تأمین می‌کنند و فرآورده‌هایی مانند شیر، ماست، دوغ، کشک، کره، خامه، سرشیر، سرماست و آلوشه تولید خود اهالی است.
سوادکوه

بهترین زمان سفر به سوادکوه


بهار فصل زیبایی برای تمام ایران است اما در شهر سوادکوه این فصل فضایی حیرت‌انگیز را ایجاد می‌کند. شما با سفر در فصل بهار می‌توانید زیبایی شکوفه‌های درختان را در کنار دریاچه شورمست سیا سد لفور ببینید و در حالی که به ظرافت نعمت‌های خدا خیره شده‌اید نسیم خنکی صورتتان را نوازش کند.

چگونه به شهر سوادکوه برویم؟


ورودی شهر سوادکوه از هر چهار جهت جغرافیایی امکان‌پذیر است اما اگر از تهران قصد سفر به سوادکوه را دارید باید وارد جاده فیروزکوه شوید. زمانی که تابلوی پل سفید را دیدید ۵ کیلومتر دیگر را طی کنید. زمانی که جاده فرعی به نام آلاشت دیدید مسیرتان را کج کنید و از فرعی خارج شوید. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی به مرکز شهر سوادکوه خواهید رسید. البته این بهترین راه در حال حاضر است اما باز هم به هنگام رانندگی از گوگل مپ برای اعلام ترافیک یا میانبر کمک بگیرید.

دیدنی های سوادکوه