search
menu
مریوان keyboard_arrow_down close

مریوان

hotel
هتل های مریوان ۵

درباره مریوان

درباره شهر مریوان


مریوان یکی از زیباترین شهرهای استان کردستان در غرب کشورمان است. این شهر مرزی است و جاهای دیدنی و جذاب و چندین جاذبه توریستی و تماشایی دارد. شهر مریوان ۱۲۵ کیلومتر تا سنندج فاصله دارد. اهالی این شهر به زبان کردی سورانی صحبت می‌کنند و بیشتر مسلمان سنی هستند. مریوان با کوه و دشت سرسبز همانند نگینی در کردستان است و بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین نیز در این شهر قرار دارد.
به دلیل مرزی بودن شهر مریوان در میان تجار و بازرگانان طرفداران زیادی دارد و کالاهایی مانند پارچه و لباس از عراق بدین شهر وارد می‌شود. یکی از نکات جالب در رابطه با این شهر انتخاب اسم مریوان است که نام‌گذاری آن سه داستان دارد؛ گروه اول چنین معتقدند مریوا در زبان کردی یعنی مرغابی و دریاچه زریوار محل زیست این مرغابی‌ها بوده است. گروه دوم نیز به محصولات جنگلی مانند کتیرا و مازوج اشاره دارند که بازرگانان مروی در سال‌های قدیم به این شهر سفر می‌کردند و رفته‌رفته ساکن اینجا شده و نامش را مریوان گذاشتند. در نهایت، گروه سوم به تاریخ و خاندان مروانیان ربط می‌دهند که از امویان جداشده و اینجا ساکن شده بودند. به‌هرحال، شهر مریوان جزو شهرهای مهم و دیدنی کشورمان به شمار می‌رود و در چند سال اخیر جزو شهرهای پر گردشگر است که در طی سال از نقاط مختلف کشور عازم این شهر می‌شوند و سفری رؤیایی و خاطره‌انگیز را تجربه می‌کنند.
مریوان

تاریخچه شهر مریوان


شهر مریوان در تاریخ نقش پررنگی داشته است. چندین حکومت مانند مادها، اشکانیان، ساسانیان، آشوری‌ها در این شهر زندگی می‌کرده‌اند. سابقه مریوان به قبل از اسلام برمی‌گردد و در دوران پارت و ساسانی جزو مناطق مهم ایران محسوب می‌شد. در متون تاریخی نیز از شهر مریوان با نام مهروان یاد می‌شود که به معنی جایگاه مهر است و در قرن سوم نیز به دلیل داشتن دو دژ مهم به نام‌های دژان و دزان بسیار مشهور بوده است. اما قدمت اصلی زندگی در مریوان به یک قرن پیش برمی‌گردد که با دستور ناصرالدین‌شاه قاجار قلعه بسیار محکمی در این شهر ساخته‌شده و بعدها به نام قلعه مریوان تغییر داده‌ شد. پس از چندین سال نیز خانه‌های مسکونی در این منطقه ساخته شدند و با حمله عشایر همه خانه ویران گشتند، سپس در دوره پهلوی دژ شاپور در این شهر احداث شد و در اطراف دژ چندین خانه بنا کردند و در نهایت به شهر مریوان تبدیل گشت که روزبه‌روز به تعداد خانه افزوده گردید و سکونت اهالی آغاز شد.

موقعیت جغرافیایی شهر مریوان


همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد و این شهر زیبا از شهرهای مرزی با عراق است. این شهر از شمال با سقز، از شمال شرقی با دیوان دره، از شرق با سنندج و از جنوب شرقی با سروآباد و از غرب نیز با شهر پنجوین در کشور عراق همسایه است. با توجه به اینکه امکان دسترسی از طریق رزرو بلیط هواپیما به این شهر وجود ندارد، برای دسترسی زمینی به شهر مریوان چندین راه وجود دارد که عبارت‌اند از:
مسیر مریوان- سنندج: ۱۲۵ کیلومتر
مسیر مریوان- سقز: ۱۳۷ کیلومتر
مسیر مریوان- کامیاران: ۱۳۰ کیلومتر
مسیر مریوان- پاوه: ۱۱۶ کیلومتر که در فصل زمستان به دلیل بارش برف بسته می‌شود.
از هر سمتی که مایل باشید می‌توانید خودتان را به شهر مریوان برسانید و سفری خوش و به‌یادماندنی را تجربه کنید.
مریوان

سوغات و صنایع‌دستی مریوان


در شهر مریوان می‌توانید چندین نوع سوغاتی تهیه ‌کنید و به عنوان یادگاری به شهر خودتان ببرید. برخی از سوغاتی‌های مشهور در این شهر عبارت‌اند از: عسل طبیعی، بادام‌سوخته، گیوه، محصولات چوبی و محصولات لبنی. همچنین اهالی این شهر به باغداری، زنبورداری و دامداری مشغول هستند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. علاوه بر این‌ها، در بازارچه مرزی مریوان بسیاری از افراد مشغول خرید و فروش هستند.

آب ‌و هوای شهر مریوان


اینجا یکی از شهرهای خوش آب‌وهوا بوده و به دلیل مناطق حیرت‌انگیز کوهستانی آب‌وهوای مطلوب و معتدل سرد دارد. با سفر به این شهر می‌توانید از هوای تمیز و طبیعت دلربا لذت ببرید و بهترین زمان سفر به این شهر بهار و تابستان است. شهر مریوان تحت تأثیر جریان هوای اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است. اکثر نقاط شهر مریوان پوشش گیاهی خوبی دارد و رودها در مسیر پرپیچ و خم این شهر قرار دارند. همچنین بارش برف و باران به قدری خوب است که یکی از مناطق پر آب در مناطق کشور غرب شناخته می‌شود.

غذاهای محلی شهر مریوان


شهر بی‌نظیر مریوان شهر غذاهای خوشمزه است. با سفر به خطه کردستان می‌توانید از انواع غذاهای محلی سفارش داده و نوش جان کنید، مطمئناً امتحان کردن غذاهای جدید و متنوع در هر سفری جالب است، در این میان غذاهای کردی در سایر شهرها به ندرت طبخ می‌شوند که همین امر سبب می‌شود تا برای شرکت‌کنندگان در تور مسافرتی این مقصد دیدنی جذابیت داشته باشد. غذا در شهر مریوان جزو اصالت شهر محسوب می‌شود. از غذاهای مشهور و مخصوص این شهر که مناسب فصل بهار است، کلانه نام دارد. این غذا پخت آسانی دارد و به نوعی فست فود سالم است. غذای بعدی قایرمه است که در آن کنگر به صورت سوخاری پخته‌شده و به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. به دلیل وجود دریاچه زریوار در نزدیکی شهر مریوان ماهی کبابی جزو غذاهای مشهور است. دلمه برگ مو نیز در میان کردها پرطرفدار است، حتماً در هنگام سفرتان به شهر مریوان این دلمه‌ها را امتحان کنید. کباب بره جزو معروف‌ترین غذاهای کردستان است، این غذا را از گوشت بره تهیه ‌کرده و روی زغال کباب می‌کنند.
مریوان

جاهای دیدنی شهر مریوان


شهر مریوان جزو شهرهای دیدنی در منطقه کردستان است و چندین جای دیدنی در این شهر وجود دارند که در ادامه به معرفی هرکدام می‌پردازیم:
شهر مریوان با طبیعی بکر، چشم‌انداز حیرت‌انگیز و آب ‌و هوای مناسب از مقاصد خوب برای گردشگری است؛ دریاچه زریوار از زیباترین دریاچه‌های غرب ایران است و سالانه گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور عازم این منطقه می‌شوند. این دریاچه در میان جنگل قرار دارد و انواع آبزیان، پرندگان و برخی از پستانداران در این دریاچه زندگی می‌کنند. غار کونا شم شم در نزدیکی روستای تراق تپه قرار دارد. در زبان کردی این کلمه به معنی حفره‌ای است که در آن خفاش زندگی می‌کند. جنس این غار از سنگ‌های آهکی است و با سه ورودی جزو جاذبه‌های دیدنی شهر مریوان است. منطقه تفریحی قمچیان نیز بسیار سرسبز و تماشایی بوده و چندین گیاه خوراکی و گونه‌های جانوری در این منطقه دیده می‌شوند که یکی از گزینه‌های عالی برای کوهنوردان و طبیعت گردان است. آبشار گویله نیز در ۲۰ کیلومتری مریوان قرار دارد و ارتفاع آن ۵۰ متر بوده و بسیار تماشایی است. قلعه مریوان با نام قلعه ایمام در سه کیلومتری مریوان قرار دارد و قدمت آن به قرن دهم هجری قمری برمی‌گردد. با اینکه بخش زیادی از آن از بین رفته اما همچنان مسافران دوست دارند از این قسمت بازدید کنند. روستای اورامان نیز از روستاهای پلکانی است که در میان رشته‌کوه زاگرس در مسیر رودخانه سیروان واقع‌ شده است. همانند شهر ماسوله در شمال کشور حیاط خانه‌ای پشت‌بام خانه دیگر است. بازدید از این روستا به گردشگران شهر مریوان توصیه می‌شود. علاوه بر گشت‌وگذار در میان طبیعت نوبت خرید می‌رسد که بازارچه مرزی شهر مریوان از بزرگ‌ترین بازارهای غرب کشور بوده و در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان واقع ‌شده است. در این بازار می‌توانید از وسایل خانگی و برقی گرفته تا صنایع‌دستی، کالاها و کفش‌های خارجی را خریداری کنید.
مریوان

فرودگاه شهر مریوان


با توجه به اینکه شهر مریوان فرودگاه ندارد، در صورت تمایل به سفر به هوایی باید برای خرید بلیط هواپیما سنندج اقدام کنید. سپس از طریق اتوبوس یا تاکسی به شهر مریوان بروید. یا اینکه برای دسترسی به این شهر بهتر است از شهر خودتان با ماشین شخصی سفر کنید و از تماشای مسیر لذت ببرید.


دیدنی های مریوان