search
menu
بجنورد keyboard_arrow_down close

بجنورد

درباره بجنورد

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و بزرگترین شهر این استان محسوب می‌شود. نام باستانی این شهر بر اساس منبع قدیمی بیژن گرد به معنای ساخته ی بیژن یا آباد شده به دست بیژن است. شهر بیژن‌گرد نیز بر اساس حکایت بیژن و منیژه، در شاهنامهٔ فردوسی، مکانی بوده که بیژن، منیژه را از چاه نجات داده و شهری در آن مکان بنا کرده‌است.
بجنورد

تاریخچه


شهر بجنورد در سال ۱۶۸۹ میلادی به دست تولی‌خان دوم، یکی از امیران ایل شادلو تاسیس شد اما پس از آن در شورش‌های حسن‌خان سالار در سال ۱۸۴۷ میلادی دچار آسیب و خسارت‌های بسیاری شد که دوباره به دست فرزندان تولی خان بازسازی شد. بر اساس منبع قدیمی به جای مانده که نشان می‌دهد مرکز ناحیه این منطقه جایی به نام جرمگان بوده است که در جریان حمله مغلان نابود شده است و امروزه بازمانده آن منطقه تاریخی در شهرک و حاشیه بجنورد کنونی قرار گرفته است.
امروزه بجنورد از نظر صنعتی رشد بسیاری کرده است به گونه‌ای که می‌توانید شاهد كارخانه های پنبه پاك كنی ، رب سازی ، پتروشیمی ،پلاستیك ، ظروف الومینیومی و كارگاههای آجر پزی و سفال سازی و غیره در این شهر باشید. شاید برایتان جالب باشد که از دوخبرنگار فرانسوی که در زمان سردار مفخ از شهر بجنورد بازدید کرده اند روایت شده است که نحوه شهر سازی این شهر مانند چراغها ، دربها و سنگفرش خیابانها بسیار به پاریس آن زمان شباهت دارد.

سوغات و صنایع دستی بجنورد


اگر با خرید بلیط هواپیما به بجنورد سفر کردید سوغاتی‌های لذیذ این سهر را فراموش نکنید. بجنورد دارای سوغاتی‌های بسیاری مانند آب‌نبات، شکرپنیر، قره‌قروت، کشک، انگور کلادار یا رزاقی، خشکبار، کشمش و آجیل، هلو و سیب و لواشک است که هر فرد با هر ذائقه را مجذوب خود می‌کند.
از آنجایی که جمعیت بجنورد را اقوام مختلفی چون کرد، فارس، ترک، شمالی به ترتیب کمیت تشکیل می‌دهد می‌توانید صنایع دستی متنوعی را در این شهر پیدا کنید از گلیم‌بافی، قالی و قالیچه ترکمن، پشتی ترکمن، زیورآلات، لباس محلی ترکمن، جاجیم، کلاه کرکی، چوخه، پارچه بافی سنتی گرفته تا معرق، تذهیب و تشعیر و سازهای سنتی همه و همه از کار دستان توانمد این اقوام است.
بجنورد

موقعیت جغرافیایی


این استان دارای مرز مشترک با ترکمنستان می‌باشد همچنین از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم‌مرز است. بجنورد که پرجمعیت ترین شهر این استان است در کوهپایه‌های رشته کوه آلاداغ قرار دارد از این رو در بیشتر ایام سال دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است.

جاذبه‌های گردشگری بجنورد


بجنورد به دلیل قدمت کهن علاوه بر داشتن جادبه‌های تاریخی بسیار دارای جاذبه‌ها و گردشگاه ‌های طبیعی متعددی می‌باشد که آن ها را مدیون موقعیت جغرافیایی خود است. از میان دیدنی‌های تاریخی بجنورد که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته می‌توان به عمارت آیینه‌خانه مفخم،حسینه جاجرمی، کاروانسرای سبزه میدان، حمام عسگری اشاره کرد همچنین اگر از سمت شمال وارد این استان می‌شوید می‌توانید از جاذبه‌‌های طبیعی آن مانند تفرجگاه بابا امان لذت ببرید و اگر از سمت جنوب وارد شوید می‌توانید از دهکده توریستی روئين و سد بیدواز و غار برقیستان دیدن کنید. همچنین وجود ارتفاعات در این منزقه باعث ایجاد آبشارهای زیبایی چون آبشار حمید و آبشار بیار شده است که دیدن از آن ها در ایام گرم سال خالی از لطف نیست.
بجنورد

دیدنی های بجنورد