search
menu
شهر بانه keyboard_arrow_down close

شهر بانه

hotel
هتل های شهر بانه ۶

درباره شهر بانه

درباره شهر بانه


شهرستان بانه یکی از شهرهای استان کردستان در غرب کشور است. این شهر بعد از سنندج، سقز و مریوان به عنوان چهارمین شهر بزرگ در استان کردستان به شمار می‌رود. از لحاظ اقتصادی جزو شهرهای مشهور بوده و ارزش اقتصادی بالایی دارد؛ با وجود خسارت‌های واردشده در زمان جنگ ایران و عراق بازهم به منطقه اقتصادی تبدیل ‌شده است. مردم در این شهر به زبان کردی سورانی با لهجه سلیمانیه صحبت می‌کنند و مسلمان اهل سنت هستند. البته سال‌های دور اقلیت یهودی نیز در این شهر زندگی می‌کردند که سال‌ها قبل به فلسطین مهاجرت کرده‌اند. اسم شهر بانه بدین دلیل انتخاب ‌شده است که بان در زبان کردی یعنی بام و بلندی است که اشاره به ارتفاعات و موقعیت شهر بانه دارد. نام بانه همان خانه است و منظور از خانه یعنی اقامتگاه و آبادی و اردو نیز همان اردوگاه سربازان و پادگان است، این نیز بدین معنی است که این شهر دو قلعه بزرگ داشته است. شهر زیبای بانه جزو معدود شهرهایی است که در سراسر کشور شهرت دارد و مسافران از نقاط مختلف کشور برای گردش و خرید مخصوصاً خرید تلویزیون و کولرگازی با رزرو آنلاین بلیط هواپیمای سنندج عازم بانه می‌شوند. همچنین به دلیل دارا بودن جاهای دیدنی و تاریخی در زمره شهرهای پرطرفدار قرار گرفته است. شهر بانه به دلیل دارا بودن مراکز خرید و مراکز تجاری از سراسر کشور مسافر دارد، بنابراین برای سفر به این شهر به جیبی پرپول نیاز دارید که با خیال راحت به خرید بپردازید، مطمئناً هزینه‌های این شهر از شهر خودتان بسیار پائین است و ارزش یک‌بار سفر را دارد.
شهر بانه

تاریخچه شهر بانه


اقامت در این شهر به قبل از اسلام برمی‌گردد که طایفه زرتشتی به نام قه قو ساکن بودند و بعد از حمله اعراب تا اواسط سده سیزدهم هجری این شهر به نام آفتابگردان مشهور بوده است. در زمان صفویان نیز حفاظت از مرز ایران بر عهده این شهر بوده و حکام به سلطان شناخته می‌شدند. این شهر زیبا قبل از جنگ جهانی اول و بار دیگر در زمان جنگ جهانی دوم دچار آتش‌سوزی شدیدی شده که موردبازسازی قرار گرفته است. همچنین به دلیل شیوع بیماری وبا و طاعون، چندین بار محل سکونت اهالی تغییر کرده است، بدین‌صورت که محل آلوده به این بیماری را ترک می‌کردند و در نقطه‌ای دیگر ساخت خانه را آغاز می‌کردند. بار دیگر، شهر بانه در زمان حکومت پهلوی به آتش کشیده شد و بازسازی شهر حدوداً ۱۰ سال طول کشید.

موقعیت جغرافیایی شهر بانه


این شهر زیبا در منطقه کوهستانی و جنگلی در مرز غربی ایران قرار دارد و با شهرهای مریوان، سردشت، سقز، بوکان و کردستان عراق هم‌مرز بوده و ارتباط جاده‌ای دارد. مرکز شهر بانه در ۲۷۰ کیلومتری شمال غرب سنندج و آغاز راه بانه – مهاباد واقع‌ شده است. برای دسترسی به این شهر از چندین راه می‌توانید اقدام کنید:
راه بانه – سقز ۶۰ کیلومتر
راه بانه – سردشت ۶۰ کیلومتر
راه بانه – مریوان ۱۶۰ کیلومتر
راه بانه – مهاباد ۱۹۷ کیلومتر
راه سنندج – بانه ۲۷۰ کیلومتر
مرز ایران و عراق تا بانه نیز حدوداً ۲۱ کیلومتر است.
دورتادور این شهر را کوه‌های بلند محاصره کرده و برای دسترسی به این شهر باید از گردنه‌های مرتفع عبور کنید. چندین رودخانه در این شهر جریان دارند که همگی از بلندی‌ها سرچشمه گرفته و به سوی کردستان عراق روانه می‌شوند. نام رودخانه‌ها عبارت‌اند از: رودخانه بوار سلیمان یگ، رودخانه بوین، رودخانه شهر بانه، رودخانه نه مشیر و رودخانه شوی.

سوغات و صنایع‌دستی بانه


شهر بانه دارای سوغات منحصربه‌فردی است که از میان آن‌ها می‌توان به شیرینی‌های کنجدی اشاره کرد و در میان مسافران شهرت زیادی دارد. بادام‌سوخته یکی دیگر از اصلی‌ترین سوغاتی‌های کردستان است و میان گردشگران محبوبیت دارد. صنایع‌دستی و محصولات چوبی و فرش‌های دست‌بافت نیز جزو سوغاتی‌های دیگر به شمار می‌روند.
شهر بانه

آب ‌و هوای شهر بانه


شهر بانه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در ارتفاعات دمای بالایی ندارد، بدین‌صورت که دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی است. درجه دما نیز از ۲۰- تا ۳۶ درجه تغییر می‌کند. بارندگی‌ها در این شهر از نیمه دوم پاییز شروع می‌شوند و تا بهار ادامه ‌دارند. بدین‌جهت می‌توان نتیجه گرفت که آب‌وهوای شهر بانه نسبتاً سرد و مرطوب است. ارتفاعات اطراف بانه را جنگل طبیعی پوشانده است که به جنگل‌های سردشت و مریوان شهرت دارند و شامل درختانی نظیر بلوط، گردو و بادام‌کوهی، کویژ هستند. پیشنهاد ما به مسافران این است که فصل بهار را برای سفرشان انتخاب کنند و از تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر لذت ببرید. البته در فصل‌های دیگر جذابیت داشته ولی سختی سفر را به همراه دارد.

غذاهای محلی شهر بانه


با سفر به خطه کردستان غذاهای لذیذ در انتظار شماست؛ از میان خوراکی‌های مشهور در این شهر می‌توان به شلکینه اشاره کرد که نام محلی بوده و در میهمانی‌ها حرف اول را می‌زند. سپس کلانه یکی دیگر از غذاهای سنتی است که برای عصرانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این غذا شامل خمیر و انواع سبزیجات کوهی است. علاوه بر این‌ها، خورش ریواس، آش عدس بلغور و آش گزنه جزو سایر غذاهایی است که توصیه می‌کنیم در سفرتان حتماً امتحان کنید.

جاهای دیدنی شهر بانه


بااینکه در ابتدای این مقاله از مراکز خرید بانه تعریف شد، بد نیست به معرفی چند مورد از پاساژها بپردازیم:
پاساژ پاسارگاد عرضه‌کننده پوشاک است. پاساژ گلستان دارای ۴ طبقه بوده و انواع لوازم‌آرایش و لوازم‌خانگی و برقی در این پاساژ ارائه می‌شود. چندین مراکز خرید دیگر نیز عبارت‌اند از پاساژ عزیزی، مرکز خرید طنین، مجتمع تجاری کردستان و مرکز خرید کاندیش و غیره. مطمئن باشید با گشت در میان پاساژهای این شهر اجناس باکیفیت و ارزانی را می‌توانید پیدا کنید. اما جاهای دیدنی بانه شهر به قدری تماشایی هستند که بازدید از آن‌ها به همه گردشگران توصیه می‌شود. اولین مکان کوه آربابا بانه است که در این کوه می‌توانید کوهنوردی کرده و از طبیعت آن لذت ببرید. قدمت این منطقه به قدری زیاد است که سه جلد قرآن نفیس از سالیان دور در این محل پیدا شده و توسط سازمان میراث فرهنگی در موزه قرار داده‌ شده‌ است. غار سنگی حسین کوهکن نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی در این شهر است که توسط فردی به نام حسین ساخته ‌شده و این شخص فقط یک‌پا دارد و با بیل و چکش چنین آثار هنری را خلق کرده است. دریاچه سد بانه در فاصله ۱۰ کیلومتری این شهر در مسیر سقز – بانه واقع ‌شده و همراه با پوشش گیاهی در اطراف آن چشم هر بیننده‌ای را مسحور می‌کند. غار شوی در ۱۲ کیلومتری شهر بانه است و با ۲۶۷ متر طول با دهانه بسیار کوچک محلی برای افراد جسور است. پارک کوهستانی دوکانان نیز یکی از زیباترین مکان‌ها در شهر بانه است و محلی برای تفریح این شهر به شمار می‌رود. چرخ‌وفلک و سایر وسایل بازی در این پارک محلی برای گذراندن اوقات فراغت اهالی و مسافران است. چندین روستای تاریخی و دیدنی نیز در اطراف شهر بانه واقع ‌شده‌اند که بازدید از آن‌ها نیز به همه گردشگران توصیه می‌شود، برخی از مشهورترین روستاها عبارت‌اند از: روستای شوی، روستای سبدلو، روستای نژو، روستای نجنه. پارک کوهستانی پیرامراد نیز یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی در شهر بانه است، این پارک در دامنه کوه آربابا واقع‌ شده و از این پارک کل شهر بانه دیده می‌شود و چشم‌انداز پانورامای بی‌نظیری از شهر را می‌توانید تماشا کنید. چندین نوع درخت و چشمه جوشان در این پارک وجود دارند که جلوه این پارک را بسیار دیدنی کرده‌اند.
شهر بانه

فرودگاه بانه


با توجه به اینکه این شهر فرودگاه ندارد، برای دسترسی هوایی به بانه باید بلیط هواپیما سنندج را تهیه کنید و بقیه مسیر را به وسیله اتوبوس یا ماشین‌های کرایه‌ای طی کنید یا اینکه برای آسودگی سفرتان می‌توانید از ماشین شخصی استفاده کرده و وسایل موردنیازتان را با خیال راحت به شهرتان ببرید.