search
menu
زابل keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های زابل ۲

درباره زابل

شهر زابل یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و مرکز شهرستان زابل است. احتمالا نام شهر زابل را در شاهنامه و به عنوان زادگاه رستم و خاندان این پهلوان بزرگ شاهنامه شنیده باشید. همین نشانه‌ای است از پیشینه و گذشته پرفراز و فرود و متفاوت شهر زابل. زابل این شهر مرزی ایران، اکنون شهری خشک و کم باران است، اما روزگاری، سرسبز و خرم بوده است. زابل هم اکنون شهری راهبردی است که هم دروازه ورود به افغانستان به شمار می‌رود و در مسیر مشهد به بندر مهم چابهار قرار دارد.
زابل

تاریخچه زابل


زابل شهری باستانی است که در منطقه آبرفتی دریاچه هامون و رود هیرمند پدید آمده است. شهر زابل و روستاهای پیرامونش، روزگاری بخشی از سرزمینی سرسبز بوده‌اند که محصولات کشاورزی متعدد و متنوعی را داشته است. شاید بتوان پیشینه زابل را در گذشته شهر سوخته مهمترین منطقه باستان‌شناسی منطقه که در جنوب زابل قرار گرفته است، جستجو کرد. همچنین بر اساس شاهنامه می‌توان دریافت که در گذشته، منطقه سیستان، نیمروز و زابل که بخش‌هایی از افغانستان امروزی را هم دربرمی‌گرفته است، جایی با پوشش گیاهی و جانوری متنوع و گسترده بوده است و چهره آن با منطقه کویری امروزی تفاوت بنیادین داشته است. این دگرگونی در اثر تغییرات اقلیمی، کم آب شدن هیرمند و برداشت آب زیاد در افغانستان از رود هیرمند رخ داده است.
زابل

جاهای دیدنی زابل


شاید بتوان شهر سوخته و موزه شهر سوخته را مهمترین جاذبه گردشگری و تاریخی شهر زابل دانست. موزه مردمشناسی سیستان، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زابل است که در فلکه شهرداری، خیابان فردوسی قرار گرفته است. در این موزه، اشیایی از زندگی مردمان بومی سیستان و بلوچستان، پوشش بومی و ماکت‌هایی از جغرافیای منطقی به نمایش درآمده است. ارگ سه کوهه که تقریبا مابین شهر سوخته و زابل قرار دارد دیگر اثر تاریخی این شهر است. قلعه رستم زابل که در جنوب غربی شهر است هم یکی از آثار تاریخی منطقه از دوران اسلامی است.
فلکه شهرداری زابل، شاید مهمترین میدان شهر باشد و نهادهای اداری و بازارهای شهر، بیشتر پیرامون همین میدان تمرکز یافته‌اند.
زابل

فرودگاه زابل


زابل دارای یک فرودگاه کوچک در شمال شرقی خود است که پروازهای محدود داخلی از آن انجام می‌شود.

دیدنی های زابل