search
menu
سیرجان keyboard_arrow_down close

سیرجان

hotel
هتل های سیرجان ۶

درباره سیرجان

سیرجان یکی از شهرهای مهم و پر رفت و آمد استان کرمان است که به سبب باغ‌های پسته، صنعت گلیم بافی و بادگیرهای منحصر به فرد مشهور به بادگیر چپقی شناخته می‌شود.
هر چند اکنون شهر سیرجان با معادن مختلف آن می‌شناسند، اما این شهر از تاریخ و پیشینه طولانی برخودار است و جاذبه های گردشگری متنوعی دارد.
پیشینه شکل گیری شهر سیرجان به دوران اشکانیان و ساسانیان و پیش از آن بازمی‌گردد و نامش در ابتدا سیرگان بوده است. اما پس از حضور اعراب، به سیرجان دگرگون شده است.
سیرجان در دشتی نسبتا مرتفع قرار گرفته و به سبب همین محیط نیمه کویری نیمه کوهستانی، آب و هوایی معتدل‌تر از دیگر بخش‌های کرمان دارد. به همین دلیل باغ‌های پسته سیرجان از شهرت زیادی برخوردارند و به سرسبزی شهر افزوده‌اند. این باغ‌ها با قنات‌های متعدد و تاریخی این شهر آبیاری می‌شده‌اند.
سیرجان
شهر سیرجان پس از اسلام بارها مورد حمله قرار گرفته و پس از ویرانی، اهالی آن شهر جدید را پایه‌گذاشته‌اند. پس از حمله تیمور و افغان‌ها، سیرجان کنونی در محلی مشهور به سعید آباد ساخته شده و تا امروز به حیات خود باقی است.
سیرجان دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است. بعضی از این جاذبه ها، روستاها و محله‌های پیرامون شهر هستند که در کنار کوهستان‌های اطراف سیرجان قرار گرفته‌اند. ارتفاع بیشتر این مناطق موجب بهبود آب و هوا و مطبوع شدن آنها شده است.
سیرجان
مکان های تاریخی دیگر جاذبه های گردشگری سیرجان هستند که به سبب پیشینه طولانی این شهر است. این مکان های تاریخی از دوران دور تا دوران معاصر را شامل می‌شوند. بادگیر چپقی در دوران رضاشاه در خانه نخستین پزشک سیرجان ساخته شده است.
یخچال دوقلو، از دیگر بناهای دوره قاجاریه است که به عنوان مخزن یخ استفاده می‌شده است. این بناهای گنبدی شکل برای نگهداری یخ در هوای گرم کویر، کاربرد چشمگیری داشته است. قلعه سنگ سیرجان مربوط به دوره ساسانی، باغ سنگی، خانه حاج رشید و بازار تاریخی سیرجان از دوره قاجاریه، از دیگر جاذبه های تاریخی شهر سیرجان هستند.


دیدنی های سیرجان