search
menu
آمل keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های آمل ۹

درباره آمل

درباره آمل


آمل یکی از شهرهای پرجمعیت و مهم استان مازندران است که داری قدمتی ۳ هزار ساله بوده و رتبه تولید مرغوب‌ترین برنج در ایران را کسب کرده است به نحوی که آمل را پایتخت برنج ایران می‌دانند.

تاریخچه آمل


در دهه اخیر کاوش‌های زیادی بر روی تپه‌ها و منطقه‌های مختلف از جمله تپه قلعه کش و روستای بلیران صورت گرفته است. همچنین کاوش‌های جدیدی در شهر قدیم آمل در سال ۱۳۹۴ در حال انجام گرفتن است در این کاوش‌ها به دست آمده است که آمل اولین کانون ذوب آهن ایران بوده است. در اولین کاوش‌ها آثاری همچون پیکره حیوانی، ابزار سنگی، ظروف خاکستری و همین‌طور یک تدفین انسانی، ظرف خاکستری و یک دستبند نقره‌ای از دوران و عصر برنز، مس‌سنگی و آهن به دست آمد.

علت نامگدازی و معنی آمل


واژه آمل در زبان ایرانیان قدیم به معنی ضد مرگ است زیرا (آ) به معنی ضد و (مل) به معنی مرگ می‌باشد. از نام‌‌های دیگر این شهر می‌توان امرداد و مرداد را نامبرد.
آمل

نام آمل در سفرنامه‌ها


از آنجایی که این شهر مورد توجه گردشگران و بازرگانان بسیاری قرار گرفته بود، نام آمل نیز در سفرنامه‌های آن‌ها به می‌درخشد. از میان افراد نام‌آشنایی که به آمل سفر کردند می‌توان به ناصر خسرو، ناصرالدین‌شاه قاجار، یاسنت لویی رابینو، رضاشاه، انوشیروان، توماس هربرت و غیره اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای آمل


به دلیل قرار گیری آمل بین رود هراز و فاصله ۶ کیلومتری آن با دامنه کو‌هی البرز، از این رو آب و هوای این شهر نیز مانند سایر نقاط مازندران در تابستان‌ها گرم و مرطوب و در زمستان‌‌ها هوا ملایم و معتدل است.

کشاورزی و صنعت در آمل


مهم‌ترین و اصلی ترین شغل و پیشه ساکنان شهر آمل کشاورزی و دامداری است علاوه بر این با توجه به منابع طبیعی و تاریخ در این شهر، گردشگری از جایگاه مهمی در این شهر برخوردار است. گه در ادامه به معرفی آن ‌ها به طور مختصر می‌پردازیم. جالب است بدانیدآمل اولین شهری است که تولیداتی را در صنعت چوب آغاز کرده ات همچنین به عنوان اولین شهر تولید کوره آجر ریزی شناخته می‌شود.
آمل

سوغات و صنایع دستی آمل


از آنجایی که شهر آمل در حوزه برنج کشور از جایگاه مهمی برخوردار است از این رو برنج نیز یکی از سوغات محبوب این شهر محسوب می‌شود. همچنین تولیدات کشاورزی و مربات آمل به خصوص گیلاس و زیتون یکی از سوغات این شهر است.
از دیگر سوغات آمل که مورد توجه گردشگران است می‌توان به معرق، منبت، سفال، گلیم و همچنین عسل طبیعی از قله‌های لار و دماوند اشاره کرد.

شیرینی و غذاهای محلی آمل


در شهر آمل تنوعی از غذاهای لذیذی چون شکم پر آملی، کتلت، کته آملی، پلو زعفرانی، خورش مرغ ترش، اردک جوجه، سبزی‌پلو، ناز خاتون، اسفناج پته وجود دارد که متناسب با هر ذائقه‌ای می‌باشد. اگر با خرید بلیط هواپیما به این شهر زیبا سفر کردید، پیشنهادمی‌کنیم حتما غذاهای محلی آمل را امتحان کنید زیبا طعم آن را هیچ‌گاه فراموش نمی‌‌کنید.
علاوه بر غذا می‌توانید شیرینی‌های متنوعی را در آمل نوش جان کنید مانند شیرینی‌های محلی آب‌دندان، آغوزکناک، ساقه‌عروس، نان کوهی.
آمل

جشنواره و مراسمات در آمل


هر سال آمل میزبان جشنواره‌های ملی و استانی متعددی است مانند فرهنگی هنری تی‌تی، جشنواره مطبوعات مازندران، جشنواره برنج که خود به یک جاذبه فرهنگی برای گردشگران تبدیل شده است.

جاذبه‌های گردشگری آمل


به دلیل آب و هوای دلپذیر و جاذبه‌های گردشگری متعدد شهر آمل و فاصله حدودا ۳ ساعته از تهران باعث شده این شهر یک مقصد مهم گردشرگری به خصوص برای پایتخت نشینان باشد.

جاذبه‌های طبیعی آمل


به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه آمل می‌توان گفت انواع رستنی ‌ها در آن می‌روید از این رو به عنوان یکی از قطب‌های مهم ایران در صادرات گل‌های زینتی شناخته می‌شود. ارتفاعات آمل را جنگل‌های زیبا پوشش داده است.
از درختانی که می‌توانید در آمل مشاهده کنید تنوع زیبایی از درختان اوجا، توسکا، بلوط، افرا، ازگیل، زرشک، گیاه صنعتی گون، گیاهان خاکشیر، گل ختمی، کاسنی، گل گاوزبان، بمبارمنگ است که علاوه بر کاربرد دارویی، چراگاه وسیعی برای دام‌های این منطقه فراهم کرده است. بنابراین می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی بسیاری که در آمل وجود دارد لذت ببرید.
آمل
از جمله جاذبه‌‌های طبیعی آمل می‌توان از پارک جنگلی میرزا کوچک خان، پارک دهکده طلایی، دهکده الیمستان، دریاچه دوخواهران، دریاچه ساهون و منطقه گردشگری بلبران نام برد. همچنین در آمل ییلاق‌های چشم نوازی چون لاريجان و دره‌ی هراز از جمله پلور، اسک، نياک، نوا، اميری، گزانه، اليمستان به چشم می‌خورد. که هر ساله گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را جذب زیبایی‌های خود می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی آمل


از آنجایی که آمل یک شهر قدیمی و با تاریخ طولانی محسوب می‌شود می‌توانید شاهد موزه‌ها و بناهای تاریخی بسیاری باشید که از میان آن می‌توان به موزه تاریخ آمل، پل دوازده چشمه، شهر قدیم آمل، آتشکده، مسجد جامع آمل و غیره اشاره کرد.

دیدنی های آمل