search
menu
بلغارستان keyboard_arrow_down close

بلغارستان

label
رزرو هتل
hotel
هتل ها ۲۹

درباره بلغارستان

درباره کشور بلغارستان


کشور بلغارستان در بخش جنوب شرقی اروپا قرار دارد و دارای دو رشته کوه مهم است. بلغارستان یکی از کشورهای پرطرفدار در قاره اروپا برای گشت و گذار و تفریح به شمار می رود و به دلیل قرارگیری در تقاطع شرق و غرب اروپا بسیاری از فرهنگ‌ های یونانی، رومی، اسلاو و عثمانی در این کشور دیده می شود. علاوه بر آن می توان به مناظر گردشگری و مصنوعات تاریخی غنی این کشور اشاره کرد. همچنین در کل اروپا می توان بلغارستان را ارزان ترین کشور دانست و به عنوان دومین کشور تولید کننده روغن گل رز شناخت. برای سفرهای خارجی گزینه های متفاوتی پیش رو دارید که بر اساس سلیقه و علاقه تان می توانید کشور مورد نظرتان را انتخاب کنید و به فکر رزرو بلیط هواپیما باشید؛ حال برای داشتن یک مسافرت متنوع و مقرون به صرفه پیشنهاد ما سفر به بلغارستان است، بی شک از جذابیت‌ های این کشور سیر نخواهید شد. یکی از نکات مهم در مورد کشور Bulgaria اینست که کشیدن سیگار در اماکن عمومی ممنوع بوده ولی در عوض، در رستوران ها یا دیگر مکان ها محوطه ای مخصوص برای سیگار کشیدن تعبیه شده است.

تاریخچه کشور بلغارستان


تمدن بلغارستان از تمدن نوسنگی هامانجیا، فرهنگ ونکا و فرهنگ عصر برنز تشکیل شده است، تراسیان‌ ها نیز به عنوان اولین افراد شناخته شده در بلغارستان هستند. همچنین تعدادی از اسلاوهای شرقی که به عنوان گروه‌های اصلی اسلاوها در سراسر اروپا پخش شده اند. در سال ۶۸۱ اولین امپراطوری بلغارستان به وجود آمد. بین سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ میلادی عثمانی‌ ها تقریبا تمام شهرهای بلغاری را تصرف کردند. امپراتوری عثمانی از قرن هفدهم ضعیف تر گشت و در نهایت در پایان قرن هفدهم سقوط کرد. بلغارستان در آغاز قرن هجدهم در جنگ های بالکان و جنگ جهانی دوم نقش اساسی داشت. همچنین کشور بلغارستان از سال ۲۰۰۴ در ناتو و در سال ۲۰۰۷ به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است. تاریخچه پرچم کشور بلغارستان نیز به سال ۱۸۷۸ میلادی بر می گردد. این پرچم شامل رنگ های سفید سمبل صلح، سبز سمبل کشاورزی و قرمز سمبل دلاوری ارتش است، همچنین در زمینه سفید پرچم نیز علامت رسمی کشور بلغارستان کشیده شده که شیری طلایی رنگ است و دور آن خوشه های گندم وجود دارند و چرخی در زیر پای شیر به نشانه کارگران صنعتی وجود دارد.
بلغارستان

جمعیت و جغرافیای کشور بلغارستان


کشور بلغارستان در جنوب شرقی قاره اروپا قرار دارد و با کشورهای رومانی، صربستان، یونان و ترکیه هم مرز است. این کشور از سمت شمال با رشته کوه بالکان و از سمت غرب وجنوب با رشته کوه رودوپ محاصره گردیده است و خط ساحلی بسیار طولانی با دریای سیاه دارد، بلغارستان به عنوان چهارهمین کشور بزرگ اروپا به شمار رفته و جمعیت این کشور نیز طبق آخرین آمار حدودا ۷ میلیون تخمین زده می شود.

آب و هوای کشور بلغارستان


بلغارستان دارای آب و هوای معتدل قاره ای است که دارای تابستان های گرم و زمستان های طولانی و سرد است. در این کشور از اوایل دسامبر تا اواسط مارس شاهد بارش برف فراوان خواهید بود. در ماه های زمستانی میانگین دما از ۱- درجه سانتی گراد تا ۶ درجه سانتی گراد است. اوج بارش ها در ماه های دسامبر رخ می دهد که به طور متوسط ۶۳ میلی متر ثبت شده است. بنابراین براساس سلیقه تان می توانید هر موقعی از سال اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده و سفری خاطره انگیز داشته باشید. پس اگر به دنبال گرمای متعادل و آفتابی هستید به فکر سفر در فصل تابستان باشید، اما اگر جزو افرادی هستید که سرما و اسکی را دوست دارید، به راحتی می توانید فصل های پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

دین، زبان و واحد پول بلغارستان


زبان‌ رایج: زبان بلغاری
واحد پول: لف (Lev) که در زبان روسی و بلغاری به معنای حیوان شیر است.
دین: دین بیشتر مردم این کشور مسیحی ارتدوکس است که حدودا ۶۰ درصد تشکیل می دهند و بقیه ۳۰ درصد نیز ادیان دیگر بوده و ۱۰ درصدشان مسلمان هستند.

شهرهای مهم کشور بلغارستان


صوفیا، وارنا، بورگاس، ولیکو تورنوو، نسبار و پلودیو از شهرهای مهم به شمار می روند که هر کدام از آنها نیز دارای جاذبه‌ های گردشگری زیبایی هستند و می توانید با خرید بلیط هواپیما خارجی سفری خاطره انگیز به آنها به داشته باشید.
صوفیه Sofia: بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور بلغارستان است. قدمت شهر صوفیه به سده هشتم میلادی بر می گردد و یکی از قدیمی ترین پایتخت های اروپا به شمار می رود. صوفیه در غرب کشور بلغارستان واقع شده و از سال ۱۸۷۹ به عنوان پایتخت و دوازدهمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا شناخته شده است. شهر صوفیه بسیار جذاب بوده و نسبت به سایر پایتخت های اروپایی به ارزان بودن شهرت دارد. این شهر پر از جاذبه های گردشگری و توریستی است که بازدید از این جا به همه گردشگران توصیه می شود.
بلغارستان
پلودیو Plovdiv: شهری توریستی که با ساختمان ها و معماری زیبای خود باعث محبوبیت آن شده است. شهر پلودیو در میان شهرهای بلغارستان رتبه دومین شهر بزرگ را از آن خود کرده است. با بازدید از شهر پلودیو گویی در یک دنیای جدید وارد می شوید، تماشای آمفی تئاترهای زیبای رومی، موزه یا چندین جاذبه دیگر برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.
وارنا Varna: یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپایی وارنا است که دارای چندین نوع فرهنگ مختلف است. شهر وارنا در منطقه ساحلی گلدن سندز واقع شده و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا هستند. تاریخ این شهر به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح بر می گردد و امروزه نیز به عنوان پایتخت ساحلی بلغارستان محسوب می شود. این شهر زیبا دارای جاذبه های گردشگری زیبایی مانند حمام های رومی، کلیساهای ارتدوکس و ساختمان های تاریخی بسیار زیبا است.
ولیکو تارنوو Veliko Tarnovo: شهر ولیکو تارنوو به عنوان قدیمی ترین پایتخت و مهم ترین شهر بلغارستان به شمار می رود. معماری خیره کننده در شهر ولیکو نارنوو باعث گردیده تا به عنوان یکی از پرطرفدارترین شهرهای این کشور تبدیل شود. قلعه تساروتس در وسط این شهر و شب های چراغانی با صدای موسیقی جزو بهترین های این شهر محسوب می شوند.
بورگاس Burgas: جزیره بورگاس با حس و حال بی نظیر خود همواره گردشگران زیادی را تحت تأثیر قرار می دهد و اکثر گردشگران بازدید از این شهر زیبا را در لیست کارهایشان قرار می دهند. همچنین شهر بورگاس میزبان جشنواره های زیادی است که ساحل شمالی این شهر به عنوان محبوب ترین ساحل و دریاچه های زیبا برای طبیعت دوستان و گردشگران اهمیت دارند.
نسبار Nessebar: یکی از مهم ترین شهرهای بلغارستان ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو شهر نسبار است. این شهر همانند یک مروارید در دریای سیاه جزو شهرهای بی نظیر بلغارستان است. در شهر نسبار آثار تاریخی متنوع مانند کلیساها، آثار باستانی زیبا و ساحلی تمیز و سفید هر گردشگری را به سوی خود جذب می کنند.
کازانلاک Kazanlak: شهری مشهور و باستانی در کشور بلغارستان که به خاطر قبرستان باستانی تراشیان مربوط به قرن ۴ تا ۳ قبل از میلاد در میان همگان شهرت دارد. جشنواره گل رز و تهیه روغن گل رز در این شهر دیدنی انجام می گیرد.

جشنواره های کشور بلغارستان


جشنواره گل سرخ Rose Festival: در جنوب شهر صوفیه دره ای به نام گل سرخ وجود دارد که در آن گل‌ های رز زیادی رشد می کنند و از آن ها روغن گل سرخ گرفته می‌ شود. این جشنواره ۱۲۰ ساله در شهر کازانلاک در دامنه‌های بالکان برگزار می‌ شود. از عطر گل سرخ بلغاری در صنعت تولید عطر برای سراسر جهان استفاده می شود. جشنواره گل سرخ هر ساله در آخرین هفته ماه ژوئن برگزار می شود و قدمت آن به سال ۱۹۰۳ بر می گردد و تا به امروز نیز در میان همگان شهرت دارد. سه رویداد مهم در طول این جشنواره عبارتند از رژه در خیابان های شهر، انتخاب ملکه رزها و مراسم آیینی صبح زود در مزرعه های گل رز. جالب اینست که این جشن سنتی حدودا ۴ هفته و تا زمان اتمام چینش گل ها ادامه دارد.
جشنواره گیلاس Cherry Festival: جشنواره گیلاس یکی از بزرگ ترین جشنواره های بلغاری به شمار می رود که مدت زمان این جشنواره دو روز بوده و در نیمه دوم ماه ژوئن در باغ میوه به نام کیوستندیل برگزار می شود. این جشنواره نیز از سال ۱۸۹۶ آغاز شده و تا به امروز ادامه دارد. همان گونه که از اسمش پیداست، تمرکز اصلی جشنواره بر روی گیلاس است.
راه رفتن روی آتش: Nestinarstvo: با حالتی رقصان بر روی آتش راه رفتن یکی از قدیمی ترین سنت های بلغارستان به شمار می رود. در گذشته این جشن در خیلی از کشورها برگزار می شد اما امروزه تنها در سه روستا اجرا می شود و ریشه های آیینی این جشنواره به سال های خیلی دور می رسد. در این جشنواره با پوشیدن لباس های مخصوص آتش به صورت دسته جمعی به سمت چشمه های سنت کنستانتین حرکت می کنند و با آدابی سنتی پاهای خود را می شورند. پس از غروب آفتاب نیز مردم آتش بزرگی درست کرده و دور آن رقص سنتی بلغاری انجام می دهند، این رقص تا زمانی که آتش به خاکستر تبدیل شود ادامه دارد، پس از آن وارد باقی مانده آتش می شوند. این جشنواره به قدری مهم است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و هر ساله در سوم ماه ژوئن میلادی برگزار می شود.
بلغارستان
سوروا Surva: جشنواره بین المللی سوروا جشنواره بالماسکه بوده و هر ساله در کشور بلغارستان برگزار می شود. در گذشته، با ترکیبی از لباس های مردانه و زنانه و ماسک های ترسناک ظاهر می شدند و از خودشان زنگوله آویزان می کردند یا اینکه با شمشیر و چوب ارواح شیطانی را می ترساندند، ولی امروزه به یکی از شادترین و هیجان انگیزترین فستیوال های بلغارستان تبدیل گشته و مردم از این سنت برای شادی و تفریح استفاده می کنند. این جشنواره هر ساله در جمعه، شنبه و یکشنبه ماه ژانویه برگزار می شود و بیش از ۱۰۰ گروه نقاب دار از سراسر بلغارستان دور هم جمع می شوند.
جشنواره بین المللی نی انبان در گلا International Bagpipe Festival in Gela: این جشنواره در ماه آگوست در روستای گلا به عنوان جشنواره سنتی توسط مردم کوه های ردوپه و قبیله های قدیمی برگزار می شود. بیش از ۱۰۰ نفر در این جشنواره نی انبان می نوازند.
فستیوال روژین Rozhen Festival: جشنواره ملی روژین برای نمایش محصولات فرهنگی بلغاری ها و دام هایشان است. این جشنواره در میان چمن زارهای روستای روژین برگزار می شود. در این جشنواره، موسیقی بلغاری، آداب و رسوم، موسیقی، لباس، سنت ها و آیین ها نمایش داده می شود. زمان برگزاری این جشنواره ماه آگوست بوده و ۲ تا ۳ روز طول می کشد.
شنبه لازاروانه Lazaruvane: یکی از بهترین جشنواره های بلغارستان به عنوان جشنواره سنتی در روستاها و شهرهای سراسر کشور همین جشنواره شنبه لازاروانه است که هشت روز قبل از عید پاک برگزار می شود. این سنت بلغاری باستانی در واقع برای اعلام آغاز فصل بهار است.
جشنواره ملی لباس محلی ژروانا: Zheravna National Costume Festival ژرونا روستایی در بخش جنوب شرقی بلغارستان است که از سال ۲۰۰۸ میزبان جشنواره ملی لباس های محلی بوده و در هنگام شرکت در این جشنواره باید لباس محلی ملی بلغارستان را بپوشید و استفاده از وسایل مدرن در این جشنواره ممنوع است. هدفشان از این کار برای آشنایی با زندگی روزمره بلغاری های ۱۰۰ سال پیش است. به طور سنتی این جشنواره به مدت سه روز (جمعه، شنبه و یکشنبه) در تعطیلات آخر هفته ماه اوت برگزار می شود.
جشنواره شوخی و خنده در گابرووو Carnival of Humour and Satire in Gabrovo: گابروور به عنوان پایتخت طنز بلغارستان هر ساله در اواسط ماه مه برگزار می شود و به عنوان یکی از بهترین و سرگرم کننده ترین جشنواره های بلغارستان محسوب می شود. در این جشنواره، شخصیت های کارتونی و مجسمه هایی از افراد معروف و قهرمانان محلی دیده می شوند. علاوه بر این، موسیقی و رقص های سنتی بالکان نیز برگزار می شود.
جشنواره آهنگ های سنتی در پیرین Pirin Sings Folklore Festival: یکی از مهمترین جشنواره های فرهنگی بلغارستان مربوط به آهنگ های سنتی است که از سال ۱۹۶۲ برگزار می شود و به منظور زنده نگهداشتن و حفظ میراث فرهنگی در بلغارستان برگزار می شود. جشنواره ای پر جنب و جوش همراه با خوانندگان جوان و قدیمی است که آهنگ های سنتی اجرا می شود.

دیدنی های بلغارستان